השופט גדעון גינת מתח ביקורת על התנהלות רשות מקרקעי ישראל, שלא כללה בתנאי המכרז הוראות שיבטיחו את זכותם של התושבים לאיכות הסביבה ולא טרחה להעניק להם זכות טיעון לפני פרסומו.
בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה ביטל לאחרונה מכרז להפעלת מחצבת חנתון הצמודה ליישובים שפרעם וביר אל מכסור, וחייב את רשות מקרקעי ישראל בהוצאות משפט של 64 אלף שקל. השופט גדעון גינת קבע כי לא ייתכן שמכרז כזה יצא לפועל מבלי להגדיר מראש את הכללים הסביבתיים שיחולו על הזוכה במכרז על מנת לשמור על זכותם של התושבים לאיכות סביבה ומבלי לשמוע את עמדתם של מי שעשויים להיפגע מפעילות המחצבה.
בעתירה שהגישו עיריית שפרעם והתושבים המתגוררים בסמוך למקום, נטען כי עד כה דאגה חברת "הנסון", שהפעילה את המחצבה מאז שהוקמה, ליישם דרישות איכות סביבה קפדניות אך בתנאי המכרז הנוכחיים אין כל הבטחה שתנאים אלה יישמרו או שינקטו פעולות שיגנו על איכות חייהם ובריאותם.
לטענתם, המכרז בנוסחו הנוכחי מאפשר לזוכה להרחיב את גבולות המחצבה ולהציב מכשור שיעמיק את הפגיעה בזכויותיהם, וזאת מבלי שעמדתם נשמעה ומבלי לוודא שהמועצה האזורית משגב, שהמחצבה משויכת דווקא אליה (ולא לעיריית שפרעם), תפקח ותקצה משאבים למזעור הפגיעה.
רמ"י והמועצה האזורית טענו כי כל הרחבת פעילות לפי תנאי המכרז מחייבת אישור של רשויות התכנון והמשרד להגנת הסביבה כך שהעתירה לא רלוונטית עד שהזוכה תגיש בקשה להיתר.
רמ"י הוסיפה שפעילות המחצבה מותרת לפי תוכנית הבנייה, וכי הייתה מחויבת לצאת למכרז על פי חוק. בנוסף נטען כי תנאי המכרז מחייבים את הזוכה לשמור על איכות הסביבה והוא עומד בדרישות המידתיות, כך שלבית המשפט אין סמכות להתערב בו.
הפרה של כללי הצדק הטבעי
אולם השופט גינת, שביקר במקום והתרשם במו עיניו מפעילות המחצבה, החליט לקבל את העתירה. השופט אמנם הסכים שהמשך הפעילות חשוב ושהיציאה למכרז נעשתה כחוק אלא שלטעמו, אי אפשר היה לפרסמו מבלי לוודא שהמועצה המקומית משגב והזוכה ידאגו לבריאות התושבים המתגוררים בסמוך, ומבלי להעניק להם זכות טיעון.
בתוך כך עמד השופט על חשיבותה של הזכות לאיכות הסביבה וציין כי לא ניתן להוציא מכרז שלא מבטיח את קיומה. בהקשר זה השופט ציין כי יש חשיבות לחלוקה המוניצפלית, שכן לו המחצבה פעלה בתחום השיפוט של שפרעם העירייה הייתה יכולה להקצות משאבים מתוך תשלומי הארנונה שלה ולקבוע תנאים שיבטיחו את זכויות התושבים. לעומת זאת, לא ברור כמה מועצת משגב תשקיע בתושבים שהיא לא מחויבת להם.
בנוסף נקבע כי אי אפשר לסמוך על כך שרשויות התכנון או המשרד לאיכות הסביבה ידאגו לאינטרסים של התושבים.
עוד כתב השופט כי "קביעת תנאים למכרז מבלי שניתנה הזדמנות, מראש, לתושבים הנפגעים להעלות את טענותיהם בפני המשיבה, ולנסות לשכנע אותה לקבוע תנאים נוספים במכרז, שיבטיחו את צמצום הפגיעה בהם, היא הפרה של כללי הצדק הטבעי, ועקרון השימוע המחייב את המשיבה".
לפני סיום ציין השופט כי ההתנהלות של רמ"י מעלה את החשש כי היא מציבה את השיקולים הכלכליים לפני הציבוריים.
לאור הדברים האמורים הורה השופט הורה על ביטול המכרז והודיע כי אפשר יהיה לצאת במכרז חדש רק אחרי הפעלת שיקול דעת התואם את אמות המידה שנמנו בפסק הדין. רמ"י חויבה בהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין של 64,000 שקל.
- ב"כ העותרים: עורכי דין אורי קידר ועידן שחם (כבירי, נבו, קידר, בלום)
- ב"כ רמ"י והמשרד להגנת הסביבה: עו"ד אורלי מירון שקד, סגנית בכירה א', פמ"ח אזרחי
- ב"כ המועצה האזורית משגב: עו"ד יעקב קורין
עו"ד גל הררי
עוסק/ת ב-
חוקתי ומנהלי
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.