אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> פרויקט המטרו: הרכבת כבר יצאה מהתחנה?

פרויקט המטרו: הרכבת כבר יצאה מהתחנה?

מאת: עו"ד רונית עובדיה | תאריך פרסום : 03/11/2020 15:11:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Shai Pal on Unsplash

מהודעת שרת התחבורה כי היא מעדיפה לקדם הקמת רכבת לאילת, דרך שמיעת התנגדויות הציבור לתוכניות המפורטות ועד החלטת המועצה הארצית להגביל את הבניה בסמוך לקווים המתוכננים. לאור שלל הדיווחים האחרונים החלטנו לעשות סדר

המטרו הוא פרויקט ענק להנחת תוואי רכבת להסעת המונים בתת הקרקע במטרופולין גוש דן. הפרויקט מקודם על ידי חברת נת"ע הממשלתית וכולל 3 קווים שעתידים לעבור לאורך 150 ק"מ ב-24 רשויות מקומיות ולעצור ב-109 תחנות. רשת המטרו אמורה לעבוד בסנכרון עם רשת הרכבת הקלה כחלק מתכנון כולל ליצירת מערך תחבורה ציבורית שתשרת את מרכז הארץ.

איפה נקבעים כללי המשחק?

תמ"א 23/א/4 – תכנית מתאר ארצית למערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), קבעה את התוואי הכללי להקמת רשת קווי המטרו. על בסיס הוראותיה מקודמות תוכניות מפורטות הקובעות הוראות פרטניות, לרבות מיקומי התחנות .

בד בבד עם קידום תוכניות אלה הורתה המועצה הארצית על קידום תכנית מתאר ארצית לפיתוח מרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) אשר נועדה להוביל להעצמת הפיתוח וההתחדשות העירונית סביב המתע"ן, או במילים אחרות - להוסיף זכויות בניה ולצופף את הבינוי בסמוך לתוואי המטרו. תמ"א 70 נמצאת בשלבי הכנה.

אף על פי שניתן להוציא מכוח התוכניות האלה היתרי בניה, קנה המידה שלהן אינו מאפשר התייחסות פרטנית למגרשים בתחומן כיוון שמדובר בתוכניות מתאר ארציות. כתוצאה מכך, הן מייצרות אי וודאות רבה לגבי המגבלות הצפויות על המגרשים הכלולים בתחומן, המיקומים המדויקים של שטחי ההתארגנות, ועוד פרטים רבים אחרים שלא דויקו בתוכניות.

הגבלות בניה באזור

בהתאם להחלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בספטמבר 2020 פורסמו הודעות לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבניה בקשר לתוכניות המטרו. בהודעות נקבע כי אין לאפשר הוצאת היתרי בניה, היתרים לשימוש חורג או הרשאות בתת הקרקע שבתחום התוכניות לתקופה של שנתיים.

בנוסף, בשבוע שעבר (27.10.20) החליטה המועצה הארצית להטיל תנאים והגבלות גם על הוצאת היתרי בנייה "במרחב המיידי" שנמצא בטווח של עד 300 מטר מ-32 תחנות.

הודעות אלה עלולות להעמיד בסכנה את תנופת הבניה וההתחדשות העירונית באזור גוש דן ולפגוע בצורך החיוני הקיים בתוספת יחידות דיור, חיזוק מבנים והתחדשות עירונית.

מי רשאי להתנגד?

על פי החוק, כל מי שרואה עצמו נפגע מייזום תוכנית רשאי להגיש התנגדות במהלך תקופה של 60 ימים בה מפורסמת התוכנית להפקדה.

שתיים מתוך ארבע תוכניות המטרו כבר הופקדו, ומשרדנו כמייצג של לקוחות שונים הגיש כנגדן התנגדויות במסגרתן הציף נושאים תכנוניים וכלכליים הדורשים חידוד ותיקון.

לתוכניות הוגשו עשרות התנגדויות נוספות אשר נשמעו במהלך החודשים האחרונים. על הות"ל לדון בהשגות ולהחליט ביחס לכל אחת מהן האם לדחותה או לקבלה תוך עדכון התוכניות בהתאם.

כמה זה עולה לנו?

הקמת הפרויקט כרוכה בעלות משוערות של כ-150 מיליארד שקל. מאחר שלמדינה אין כסף לממן את הפרויקט, היא מתכוונת לעשות זאת באמצעות אישור תוכנית שתעניק זכויות בניה נוספות ורבות ותשביח את המקרקעין הסמוכים לתוואי המטרו (תמ"א 70). בכוונת המדינה לקבוע בחוק ההסדרים הוראה המאפשרת גביית "מס מטרו”, בנוסף על היטלי ההשבחה שייגבו על ידי הרשויות המקומיות מבעלי המקרקעין בתחום התוכניות או בסמוך להן.

מתי נוכל לקנות כרטיס לנסיעה במטרו?

זוהי שאלה 150 מיליארד השקל. שלב התכנון אומנם בעיצומו אך הדרך אל התחנה צפויה לארוך עוד שנים רבות והיא תלויה, בין היתר, במציאת פתרונות למימון הפרויקט.

בינתיים, אף על-פי שמדובר בפרויקט תת קרקעי, על מנת לממשו יש להקים אתרי התארגנות במרכזי הערים בהם ימוקמו פירי השילוח של מכונות הכריה. בנוסף, בסביבת תוואי המטרו ובמרחק של עד 800 מטרים מהתחנות מתוכנן ציפוף הבינוי באמצעות תוספת מסיבית של זכויות בניה. תוצאת הלוואי של כל אלה היא כמובן פקקים, שיבושי תנועה, רעש, ואבק לפרק זמן משוער של 10 שנים לכל הפחות.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
התחדשות עירונית בירושלים: עיר הבירה משתוקקת למתיחת פנים
עו"ד יגאל (ישראל) מדר (צילום: עדי פרג'ון)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ