אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> תיקון 4 – תמ"א 38

תיקון 4 – תמ"א 38

מאת: עו"ד שחר ולנר ועו"ד שגיא חיים לוריא | תאריך פרסום : 10/07/2017 15:30:00 | גרסת הדפסה

עו"ד שחר ולנר (צילום: שי שברו)

גוג ומגוג, ניוד זכויות, 39, ימי חזקיהו, ת"י 413, דעאש ומקום העבודה שלנו, איך כל אלו קשורים לתמ"א 38 תיקון 4?

נבואת יחזקאל הנביא על גוג ומגוג בנהר כבר, כבר לא נראית לאף אחד כדבר מופרך. סעודיה מתחמשת, רוסיה מחמשת, סוריה מתפרקת, איראן מאיימת, דעאש דופק בדלת ובארה"ב איוונקה טראמפ אוכלת אוכל כשר בבית הלבן. אך המלחמה שרלוונטית אלינו היא מלחמת המפרץ בשנת 1991 שבה זעזעו 39 סקאדים את ישראל וגרמו לממשלה להבין שיש צורך במרחב מוגן דירתי (ממ"ד) או קומתי (ממ"ק) על מנת להגן על התושבים מפני מתקפה נוספת של טילים חס ושלום.

תקן ישראלי 413 –  תקן עמידות מבנים ברעידת אדמה – אושר בשנת 1975 ונכנס לתוקף בשנת 1980. התקן עבר גלגולים רבים עד שלאחר מלחמת המפרץ בשנת 1995 אושר הנוסח הסופי של התקן שתוקן מספר פעמים לאורך השנים.

תכנית מתאר ארצית מספר 38 הידועה בכינויה - "תמ"א 38", אושרה על ידי הממשלה בשנת 2005 במטרה ליישם את תקן 413 וקבעה כי כל המבנים שנבנו לפני 1980 אינם עומדים בתקן וצריכים חיזוק, על אף שבפועל בנו מבנים לא על פי התקן עד לשנת 1992.

הנה כי כן, על אף שתקן 413 אושר כבר בשנת 1975, רק בעקבות הזעזוע ממלחמת המפרץ, ראו את הנחיצות האמיתית של מרחב מוגן והחלו לבנות בישראל בהתאם לתקן ללא יוצא מן הכלל.

כולם מדברים על תמ"א 38... אז מדוע לא כל בניין שני בישראל נמצא כבר בשלבי בניה, הרי התוכנית באה להציל חיים! היינו מצפים לראות את הממשלה לוקחת על עצמה את הפרויקט הלאומי הזה ותוך 5 שנים מיום אישור התוכנית (2005) מחזקת את כל המבנים בישראל כדי לשמור על כלל אזרחיה.

אלא שבפועל, הממשלה גלגלה את האחריות על הפרויקט הלאומי ואת עלויותיו על היזמים ומפרויקט בחשיבות לאומית הפכה תמ"א 38 לפרויקט נדל"ן המונע משיקולים רווחיים.

עם השנים, ונוכח האחוז המזערי של פרויקטים שעברו לשלב הביצוע, הבינו מקבלי ההחלטות שיש לקחת בחשבון נתונים שמהם נגזרת הרווחיות והכדאיות של הפרויקט, כדוגמת הבדל בין  עלויות בניה (זהות בקרית שמונה ובתל אביב) לעומת שווי הקרקע (הבדל אסטרונומי בין קריית שמונה לתל אביב). ואכן, בניגוד לכוונתם המקורית של מקבלי ההחלטות מרבית הפרויקטים שיצאו אל הפועל היו בגוש דן.

עם השנים תמ"א 38 התפתחה ותוקנה מספר פעמים, ולהלן גלגוליה:

תמ"א 38.1 – חיזוק – המתכונת המקורית כללה הוספת קומה אחת בלבד ומימון עלויות החיזוק ממכירת דירות אלו. תכנית זו היתה רלבנטית רק למרכז גוש דן בלבד.

תמ"א 38 תיקון 2 – הריסה ובניה – לאחר שהממשלה הבינה שללא תמריצים נוספים ורווחיות גבוהה יותר התוכנית הלאומית לא תתקדם, "תמ"א 38.2 – הריסה ובניה" קרמה עור וגידים. התוכנית אפשרה ליזם להרוס את הבניין הקיים, לנצל את מלוא הזכויות וליצור דירות נוספות למכירה. לתוכנית זו חסם פסיכולוגי ולעיתים אף פרקטי שעה שבעלי הדירות נדרשים לצאת מדירותיהם בתקופת ההריסה והבניה ועד לקבלת המפתח של הדירה החדשה.

תמ"א 38 תיקון 3 הממשלה הבינה כי כדי לקדם את התוכנית עליה לתת זכויות בניה נוספות ליזם, ואפשרה להוסיף 2.5 קומות (לעומת 1) בחיזוק הבניין ללא הריסתו, כך שיהיה ליזם "בשר" למכירה. באמת, לאחר תיקון זה גדלה כמות הפרויקטים בצורה משמעותית.

תמ"א 38 תיקון 3א – תמריץ נוסף הוא האפשרות לבצע חישוב זכויות מכוח התמ"א וגם מכוח התב"ע (תוכנית בניין עיר), וכן ניוד זכויות בנייה בתוך המועצה המקומית. אלא שהתכנית הזו נבלמה על ידי מועצות מקומיות רבות עקב עומס גדול מדי על התשתיות.

והנה, למרות כל השינויים, העדכונים וההטבות ליזמים, עדיין נראה שפרויקטים מהסוג האמור דורשים מאמץ רב, סיכון משמעותי ורווחיות מוגבלת (במיוחד לגבי בניינים שאינם במרכז הארץ).

נוכח האמור, יזמה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בישיבתה מיום 3.2.15 את תמ"א 38 תיקון 4 המנסה לתת תמריצים כדי לאפשר ביצועה של התוכנית גם בפריפריה.

אלו קביעותיה:

  • א. החלת התוכנית גם על מבנים מסחריים ומשרדים – שהרי אנו נמצא בעבודתנו רוב היום, והאויב לא הבטיח לנו שישגר טילים רק אחרי שעות העבודה.
  • ב. החלת התוכנית על מבנים שנבנו בין 1980 – 1992 שלא בהתאם לדרישות הביטחוניות.
  • ג. אפשרות לנייד זכויות בניה בין מועצות שונות בארץ (חיזוק בנצרת עילית וניוד זכויות לתל אביב).
  • ד. בניה ירוקה.
  • ה. החלת מדיניות ברורה בנוגע לחישוב הזכויות.

השר כחלון צוטט כך: "אנו נפעל לקידום מהיר של תיקון 4 לתמ"א 38 במטרה להרחיב את פעילות התמ"א ולשפר את מימושה בפועל". אולם בצד זאת אפשר בהחלט לומר שהתפתחות התמ"א 38 עדיין רחוקה מסיומה והממשלה מנסה לתמרן בין בעלי הדירות ליזמים לוועדות התכנון והבניה, במטרה לאפשר כדאיות כלכלית שתתמרץ יזמים לקחת על עצמם פרויקטים אלה. נותר רק לקוות שבקרוב מרבית המבנים בישראל יעמדו בתקן.

 

* עוה"ד שחר ולנר ושגיא חיים לוריא עוסקים בתמ"א 38

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
זמני יהפוך לקבוע: הבעיות בבניית מתחמים לשיכון המפונים
עו"ד חגי חכם | צילום: יעל דוידזון-חיון. אילוסטרציה: Maximillian Conacher on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ