אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חוזים >> הטסת כלי טיס בלתי מאוישים מסוג 'רב להב' לשימושי פנאי או ספורט

הטסת כלי טיס בלתי מאוישים מסוג 'רב להב' לשימושי פנאי או ספורט

מאת: עו"ד ראובן גוברין | תאריך פרסום : 09/11/2016 17:08:00 | גרסת הדפסה

עו"ד ראובן גוברין, צילום: דן בן ארי

הפעלת כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) במרחב האזרחי הוא תחום שהולך ומתרחב במהירות במדינת ישראל ובעל יישומים רבים בתחומי הצילום, המחקר, החקלאות, ארכיאולוגיה, מיפוי, אבטחה ועוד.

הכטב״מים הנמכרים היום מאפשרים לכאורה כניסה יחסית קלה לעולם ההטסה והצילום האווירי, ועלותם הנמוכה יכולה ליצור אשליה של קלות ושל אפשרויות בלתי מוגבלות.

בפועל, לא זה המצב, משום שלמרות גודלם הקטן, כטב"מים מהווים סיכון לכלי טיס מאוישים בשמים ועלולים גם לסכן בני אדם שעל הקרקע. לאחרונה למשל, טיסן מדגם "סופראנו 55", פגע במטוס "אולטרלייט" שטס בנתיב חוקי.

לייעוץ בתחום התעופה הקלה

הכטב"ם הנפוץ הוא מסוג "רב להב" (Multi-Rotor). כטב"ם רב להב מקבל את העילוי הדרוש למעופו משלושה או יותר להבים סובבים (לרוב ארבעה להבים), המונעים ע"י ארבעה מנועים חשמליים המקבלים את כוחם ממצבר או מסוללה חשמלית. הוא מכונה בד"כ בשם "רחפן". השימוש במושג "רחפן" בהקשר זה שגוי, שכן הוא לא נכלל בהגדרת "כלי רחיפה" לפי תקנות הטיס (כלי הרחיפה).

כטב"ם רב להב מוגדר במסמך שמופיע באתר של רשות התעופה האזרחית בישראל (להלן רת"א), ושכותרתו "תפיסת רישוי המטיס כטב"ם" (להלן מסמך תפיסת הרישוי של רת"א), כך:

"כלי טיס, כבד מהאוויר המסוגל להמריא אנכית, לנחות אנכית, לטוס במהירות נמוכה, בהתבסס על עילוי הנוצר ממתקנים המונעים על ידי המנועים או עילוי הנוצר מדחף המנועים בשלבי טיסה אלו".

תפיסת רשות התעופה האזרחית בישראל

תפיסת רת"א בכל הנוגע לרישוי הטסה של כטב"מים בישראל, באה לידי ביטוי במסמך תפיסת הרישוי. לפי אותו מסמך, מרכיב מרכזי בשילוב הכטב"ם במרחב האווירי, הוא היכולת לפעול ולהגיב בזמן טיסה, ממש כמו כלי טיס מאוישים. לכן מבחינת רת"א, הליך של רישוי מטיסי כטב"ם צריך לספק ולהבטיח הרמוניזציה במרחב האווירי.

במלים אחרות, הן טייס המטוס המאויש והן מטיס הכטב"ם, נושאים באותה האחריות להפעלה בטוחה של כלי הטיס. על כן יש להחיל עליהם את אותן חובות מקצועיות.

בפן העיוני, חלה הן על טייס מטוס מאויש והן על מטיס כטב"ם, אותה חובה לידע מתאים בתחומים הבאים: הכרת חוקי הטיס, ידע ביחס לכלי הטיס אותו הם מטיסים, ביצועיו, תכנון והעמסה, הגורם האנושי, מטאורולוגיה, ניווט, מפרטי הפעלה מבצעיים ותקשורת אווירית (Radio Telegraph).

בפן המעשי, הן טייס מטוס מאויש והן מטיס כטב"ם צריכים לקבל הדרכת טיסה/הטסה, להדגים את יכולותיהם ולצבור ניסיון בסיסי טרם קבלת הרישיון.

בנוסף, הן טייס מטוס מאויש והן מטיס כטב"ם צריכים להפגין בקיאות בשפה הנדרשת לשימוש בתעבורה האווירית ולעמוד בקריטריונים ברורים של בריאות.

המשמעות היא, שהמבקש לקבל רישיון להטסת כטב"ם נדרש לעבור מבחנים עיוניים, מבחן מעשי ובוחן רמה מדי תקופה. בפועל, לפי דיני הטיס בישראל רק הפעלה של כטב"ם בישראל לצורך מסחרי, מחייבת רישוי: הן של הגורם המסחרי המפעיל את הכטב"ם, הן רישוי של הכטב"ם עצמו והן רישוי של מטיס הכטב"ם.

הפעלה של כטב"ם לשימושי פנאי או ספורט

לעומת זאת, הטסת כטב"ם לשימושי פנאי או ספורט, 'טיסן' כהגדרתו בחוק הטיס התשע״א - 2011, אינה מחייבת רישוי, אך מוגבלת במגבלות שונות.

כך למשל, אין להטיס את הכטב"ם:

  1. באזורים שאסור להטיס בהם טיסנים; אלה מפורטים בקובץ הוראות רת"א הידוע בשמו 'פרסום מידע התעופתי' (פמ"ת).
  2. במרחק של פחות מ-150 מטרים מבסיס ענן [הגובה מעל פני הקרקע של בסיס השכבה הנמוכה ביותר של ענן אשר מכסה יותר ממחצית פני השמים ושמצויה מתחת לגובה של 6,000 מטרים (20,000 רגל)].
  3. בגובה העולה על 50 מטרים מעל פני הקרקע.

ניתן להטיס את הכטב"ם גבוה יותר, אם:

3.1 מטיס הכטב"ם קיבל אישור מיחידת פיקוח תעופה אווירית השולטת במרחב האווירי באותו אזור; או -

3.2 בפמ"ת נקבע אחרת לגבי גובה טיסת טיסן מונחה רדיו באותו אזור.

  1. באזור שתנאי הראות בו הם למרחק של פחות משלושה קילומטרים.
  2. במרחק של פחות מ-250 מטרים משכונת מגורים, מבני ציבור או פחות מ-250 מטרים ממקום של התקהלות בני אדם.
  3. בתחום אזור פיקוח שדה תעופה או מנחת ובתחום של פחות מ-2 קילומטרים מכל נקודה של המסלול.
  4. במרחק של פחות מ-500 מטרים מתחום אזור אימונים המיועד למטוסים זעירים (Ultralight), אלא אם כן:

7.1 מטיס הכטב"ם קיבל אישור לעשות כן מאת מנהל שדה התעופה או ממפעיל המנחת באותו מקום; או -

7.2 בפמ"ת נקבע אחרת לגבי אותו אזור הטסה של הכטב"ם.

על מטיס הכטב"ם לשימושי פנאי או ספורט, לקיים את כל הדרישות שפורטו לעיל. האחריות לכך מוטלת עליו.

ראוי לדעת שרת"א החלה כבר בעבר בהליך של אכיפה פלילית – באמצעות משטרת ישראל – נגד מטיסים של כטב"מים שהפרו את הדרישות הללו.

* עורך דין ראובן גוברין עוסק בתעופה קלה ודיני חוזים ומסחר  

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חוזים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חוזים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ