אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פס"ד בערעור על ביטול צוואה הדדית

פס"ד בערעור על ביטול צוואה הדדית

תאריך פרסום : 23/07/2024 | גרסת הדפסה

עמ"ש
בית המשפט המחוזי נוף הגליל-נצרת כבית-משפט לערעורים אזרחיים
12539-05-23
31/01/2024
בפני ההרכב:
1. השופט ערפאת טאהא
2. השופטת תמר נסים שי
3. השופטת עינב גולומב


- נגד -
המערער:
ע.ש
עו"ד אטד שושנה
המשיבים:
1. מ.מ
2. ל.מ
3. א.א

עו"ד בלה כהן
עו"ד מאיה הר ציון
פסק דין

 

 

כב' השופטת תמר נסים שי

 

  1. לפנינו ערעור על פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה בנצרת (כב' השופטת רונית גורביץ) בת"ע 52005-08-18 מיום 19.3.2023, במסגרתו קיבל בית המשפט קמא את התנגדות המשיבים והורה על ביטול הצוואה ההדדית עליה חתמו המערער וגב' א.מ (להלן: "המנוחה") ביום 12.2.2012 (להלן: "הצוואה ההדדית"), וכן על ביטול הנספח המשלים לצוואה ההדדית מיום 24.4.2014 (להלן: "הנספח המשלים"). זאת, תוך קביעה כי פעולות משפטיות שביצעה המנוחה, ובכללן בין היתר הגשת צווי הגנה, בקשה לגירושין ותביעה לפירוק שיתוף, מהוות חלף הודאה בכתב מצידה בדבר ביטול הצוואה ההדדית והנספח המשלים. בהמשך לקביעתו זו, קבע בית המשפט קמא, כי צוואתה האחרונה של המנוחה מיום 4.4.2016 (להלן: "הצוואה המאוחרת") הינה בת תוקף.

     

  2. יצוין כי במסגרת פסק הדין קבע בית המשפט קמא, לאחר שקיים דיון מפורט בסוגיה, כי הצוואה עליה חתמו המערער והמנוחה בשנת 2012 אכן מהווה "צוואה הדדית" וכי הנספח המשלים עליו חתמו השניים בשנת 2014 מהווה "צוואה הדדית משלימה". במסגרת כתב הערעור לא חלק המערער על קביעה זו ואילו המשיבים לא הגישו ערעור מטעמם על פסק הדין. היינו, פסק הדין של בית המשפט קמא בנוגע לסוגיה זו, חלוט.

     

    רקע עובדתי בתמצית

     

  3. המערער והמנוחה נישאו ביום _____ ובהמשך, נולד בנם המשותף, הוא המשיב 3. למנוחה שני ילדים נוספים מנישואים קודמים, הם המשיבים 1-2. אף למערער שלושה ילדים נוספים מנישואים קודמים, אשר אינם צד בהליך זה. המנוחה הלכה לבית עולמה ביום _______, לאחר שבמשך למעלה מעשור נאבקה במחלת הסרטן.

     

  4. ביום 12.2.2012 חתמו המערער והמנוחה על הצוואה ההדדית בפני נוטריון, בה ציוו כי לאחר פטירת שניהם יחולק כל עיזבונם, בחלקים שווים, בין שלושת המשיבים (משמע, המערער "הדיר" מהצוואה את ילדיו מנישואים קודמים). בין היתר, נקבע בסעיף 5 לצוואה המשותפת כך: "הננו מדגישים ומצווים כי צוואה זו תקוים רק לאחר פטירת שנינו, כלומר פטירת אחד מאתנו לא תקנה זכות למי מהזוכים ואף לא לאף אדם אחר בעיזבון של המצווה שנפטר כל עוד המצווה השני בחיים, רק כאשר שנינו נפטר תיכנס צוואה זו לתוקפה". כן הודגש בסעיף 6 לצוואה המשותפת כי "... וכל הזמן שלא נבטל או נשנה את הכתוב בצוואה זו או בתוספת אחרת לצוואה זו בחתימת ידנו... גם יחד תחול צוואתנו זו מיום פטירת האחרון בינינו".

     

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ