אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> הנה ואח' נ' נעלי לוקסי 2000 יבוא ושווק בע"מ

הנה ואח' נ' נעלי לוקסי 2000 יבוא ושווק בע"מ

תאריך פרסום : 19/06/2024 | גרסת הדפסה

ת"א
בית משפט השלום תל אביב -יפו
72818-05-19
08/06/2024
בפני השופט:
גיא הימן

- נגד -
תובעים:
1. נסים הנה
2. אלה הנה
3. זינאידה סויבלמן
4. ודים זלוטניקוב
5. אירינה זלוטניקוב
6. מאיה כהן
7. יוסף כהן
8. אפרת זליקוביץ
9. נטליה סליוקוב
10. איגור סליוקוב
11. סטלה גלמן
12. אנדריי גורביץ

עו"ד שי אבני
נתבעת:
נעלי לוקסי 2000 יבוא ושווק בע"מ
עו"ד יעקב (קובי) כהן
פסק-דין
 

התביעה וטענות הצדדים

1.התובעים הם יחידים וזוגות אשר רכשו מהנתבעת דירות בבניין, שברחוב שרה אהרונסון בפתח תקווה. הם קנו חלק מהיחידות החדשות, שנוספו לבניין בעקבות-יישומה של תמ"א 38/1. הדירות נמסרו לידיהם בחודש אפריל 2018, לאחר קבלתו של אישור אכלוס. בחוזה המכר, שקשרו התובעים עם הנתבעת, נקבע כי לכל דירה תוצמד חניה באמצעות מתקנים, הקרויים "מכפילי חניה". עניינה של תובענה זו במחלוקות, שנתגלעו בקשר למכפילי החניה והביאו לכך, שעד היום אין המתקנים האלה פעילים ולא נעשה בהם כל שימוש.

 

2.לגרסת התובעים, הנתבעת הגיעה להסכמה עם שניים מן הדיירים הוותיקים בבניין ולפיה הדיירים החדשים, שירכשו את הדירות במיזם התמ"א, הם שיישאו בעלויות התחזוקה וכן בתשלומים השוטפים של מכפילי החניה כולם, בחלוקה שווה שינם לבין עצמם. הדיירים הוותיקים לא יידרשו, כך, לשלם דבר על מקומות החניה שלהם. אלא, שהתובעים לא היו שותפים להסכמה זו. אדרבה, הם התנגדו בכל תוקף לשאת בעלויות תחזוקה של חניות, שאינן שייכות להם. הם התנגדו לכלילתו של חיוב לשלם עבורן בתקנון של הבית המשותף. הם סירבו להיקשר בהסכם עם חברת תחזוקה ובו קבוע תנאי כזה.

 

עניין זה הוביל לכך שעד למועד הגשתה של התובענה לא נמסרו מכפילי החניה לדיירים כשהם תקינים ועובדים. בכל יום מחדש נאלצים התובעים לתור אחר פתרונות חניה אחרים. תביעתם היא לחיֵיב את הנתבעת למסור לידיהם את מכפילי החניה, כשהם תקינים ופועלים כראוי וכן לפצותם בסך של מאה אלף שקלים לכל אחת מן הדירות שרכשו, בגינה של עוגמת נפש.

 

3.הנתבעת פתחה והשיבה כי זוהי תביעה שנייה במספר שהגישו נגדה, באותה עילה, התובעים. בהליך הקודם – ת"א 48751-10-18 הנה נ' נעלי לוקסי 2000 יבוא ושיווק בע"מ – לא רק שסכומו של הסעד היה נמוך לאין שיעור, אלא שבית המשפט (כבוד השופטת סיגל רסלר-זכאי, 19.5.2019) המליץ לתובעים למחוק את תביעתם וכך הם עשו.

 

לגוף הדברים סבורה הנתבעת כי לב המחלוקת אינו אלא סכסוך בין שכנים, שאותו מנסים התובעים לגלגל לפתחה. חרף קשיים שהערימו, נטען, קיבלו התובעים לידיהם במועד המוסכם את מכפילי החניה והם תקינים ומוכנים להפעלה. תקלה, שהתגלתה בביקורת שנתית, טופלה מיד, על חשבונה של הנתבעת. אולם, תנאי להשמשתם של מתקנים אלה – מטעמים של תקינות; ביטוח; בטיחות המשתמשים ובטיחותם של צדדים שלישיים – היה התקשרות עם חברת תחזוקה. הנתבעת אפילו הצליחה להשיג לתובעים, באמצעותה של חברה בשם ס.פ.י סאן פארק פתרונות חניה 2014 בע"מ, שירותי תחזוקה אשר לא יעלו להם דבר בשלוש השנים הראשונות. אלא, שהתובעים מיאנו להיקשר בהסכם כזה ובעקבות כך נדרש להשבית את המכפילים.

 

לשיטת הנתבעת, העלות החודשית של תחזוקת המתקנים, בחלוקה שווה בין כלל הדיירים החדשים, היא נמוכה ואינה עולה על שקלים בודדים לחודש. מרבית הדיירים בדירות החדשות הסכימו לכך ורק התובעים סירבו. רישומו של תקנון הוא באחריותה של נציגות הדיירים וכלל אין זה ברור מה בין הרישום הזה לבין סירובם של התובעים להיקשר בהסכם תחזוקה למכפילי החניה. ממילא אין בית משפט זה מוסמך להכריע במחלוקת, שמסורה למפקחת על הבתים המשותפים.

 

דיון

4.לא נמצא לי כל צורך לדון בהליך הקודם, שנוהל לפניו של בית משפט זה. מחיקתה של תובענה פירושה, שהמחלוקת לא התבררה לגופה. מעשה של בית דין לא קם. לתובעים נשמרו טענותיהם. לאחר שמיעתן של העדויות ולאחר עיון בכלל החומר, שהניחו הצדדים בהליך זה שלפנַי, באתי לכלל מסקנה כי התביעה מוצדקת. את האחריות לכך, שנמנע מהתובעים שימוש במכפילי החניה יש להניח לפתחה של הנתבעת. אבאר להלן.

 

ההתחייבות לספק חניה

5.בסעיפים א(6) ו-ב(6) למפרט, שצורף בנספח ב' להסכמי המכר, התחייבה הנתבעת למכור לתובעים:

 

"א (6).

 

פירוט שטחים נוספים המוצמדים לדירה או המשמשים את הדירה באופן בלעדי:

 

6.2

חניה במכפילי חניה מ'ר (יש לצרף תכנית שטחי חניה עם סימון מיקום החניה המוצמדת);

 

6.3

מיקום חניה מדויק [נתון] לבחירת היזם ויהיה אחד מחניות העילית [של הדיירים המקוריים]"

...

   

ב (6).

עבודות פיתוח ושונות:

 

6.1

חניה

   

6.1.1

...

   

6.1.2

גמר פני חניה: בטון ו/או אבנים

   

6.1.3

גישה לחניה מהכביש: יש

   

6.1.4

מספר חניות לדירה: 1. מיקום: בתוך המגרש במכפיל חניה, מיקום לפי בחירת היזם"(הנספח הראשון לתצהירי התובעים. הסוגריים העגולים הם במקור).

 

ההסכם לא כלל הוראות פרטניות לגבי תחזוקתם של מתקני החניה ולגבי אחריות לתפקודם התקין. אף על פי כן, בעניין הזה נהירות שתיים: ראשית, רמתו של המוצר המסופק צריכה להיות טובה, תואמת כל תקן או סטנדרט מחייב והוא נדרש להיות תקין בעת מסירתו; שנית, אם נתגלעו תקלות או כשלים, עומדת לכל אחד מהרוכשים זכותו לפי חוק המכר (דירות), התשל"ג-1973 ולפי כל דין אחר.

 

התובעים לא הסכימו לשלם דמי תחזוקה עבור הדיירים המקוריים

6.במכתב, ששיגר בא כוחה של הנתבעת, בין היתר לנציגות הדיירים, ביום 22.8.2016 נכתב לאמור:

 

"היזם [הנתבעת] ובעלי הזכויות [הדיירים המקוריים] הגיעו להסכמות לפיהן בעלי הזכויות אשר לדירתם צמודה חניה ואשר יאלצו, פועל יוצא מביצוע עבודות הבניה בבנין, להעתיק את מקום החניה, לא ישאו בעלויות הקשורות למכפילי החניה... קרי, ככל ויוקצו לבעלי הזכויות חניות במכפילי חניה, יישאו בעלויות רוכשי הדירות/יחידות החדשים בפרוייקט כאשר העלויות יחולו באופן שווה בין כל רוכשי הדירות [החדשות]" (נספח 6 לתצהירו של מנהל הנתבעת, מר דוד כהן).

 

7.דא עקא, שהסכמה זו נותרה נחלתם של הנתבעת ושל הדיירים המקוריים לבדם. זכרה לא בא, כל עיקר, בחוזי המכר של דירות חדשות בבניין, שקשרה הנתבעת עם התובעים. מר כהן נשאל על כך בחקירתו הנגדית והתקשה לתן תשובות מניחות את הדעת. הוא פתח והסביר, שההסכמה עם הדיירים המקוריים גובשה כבר בראשיתו של המיזם:

 

"בא כוח התובעים:

מתי הגעת להסכמה עם בעלי שתי החניות שהיו חניות קיימות [הדיירים המקוריים], על מנת שהם ייתנו לך [יוותרו על] החניות [המקוריות] ותבנו את זה כמכפילים?

מנהל הנתבעת:

ברגע שאנחנו רצינו לבנות את החניות [במיזם]. אנחנו היינו שמחים להשתמש בחניות [הקיימות] כדי לבנות חניות, אחרת אנחנו לא יכולנו לתת חניות לאנשים.

בא כוח התובעים:

שאלתי אותך: מתי?

מנהל הנתבעת:

בתהליך של הבנייה. כל הדיבור הזה, כל דבר, כל החוזה שעשינו, נאמר לכל בן-אדם שאנחנו שהאנשים שקיימים עשר חניות משלמים...

בית המשפט:

מתי זה היה, אדוני, שאלה נורא פשוטה. בהתחלה, בסוף, באיזה תאריך?

מנהל הנתבעת:

מההתחלה" (פרוטוקול, בעמ' 50, ש' 13-1).

 

הנה כי כן, עניין החניות היה חלק מן ההסכמה בין הקבלן לבין הבעלים המקוריים. הללו נכונו לוותר על מקומות החניה הקיימים ולהמירם במכפילים, שיאפשרו להגדיל ממשית את מספרם של פתרונות החניה בבניין. אלא, שמר כהן לא ידע לומר מדוע לא מצאה אותה הסכמה את דרכה אל החוזים, שהוא קשר עם רוכשים חדשים. תחילה הוא ניסה לטעון כי הסכמי המכר דווקא כללו הוראה כזו:

 

"בא כוח התובעים:

באותו שלב ש[בו] חתמתם את הסכם המכר [עם הרוכשים החדשים], ידעתם על-כך שבעצם אתם תרצו לחייב [אותם בעלויותיהם של כלל מתקני החניה]. למשל, זיניאדה [סויבלמן, תובעת 3] תצטרך לשלם הוצאות של מישהו אחר?

מנהל הנתבעת:

[ב]כל הסכם מכר, שנעשה אצל עורכת הדין [שלנו], נאמר לכל בן-אדם שקונה דירה[,] שאנחנו בונים 12 מתקני חניה. ושתי חניות, שזה שייך לבעלי דירות [מקוריים], שאנחנו לקחנו מהם כדי להשתמש לבנות עבור הדיירים החדשים והם [החדשים] יצטרכו לשלם כמה שקלים עבורם" (שם, בעמ' 51, ש' 20-14).

 

אך זה היה ההמשך ובית המשפט מצא עצמו נאלץ להתערב:

 

"בא כוח התובעים:

אז זה מופיע בהסכמי [המכר]?

מנהל הנתבעת:

בעל פה דיברנו על כל מכירה ומכירה, דיברנו על הנושא הזה. זה כמה שקלים...

בית המשפט:

למה זה לא [מופיע] בהסכ[מי המכר]?

מנהל הנתבעת:

עורך הדין לא כתב. זה היה ממש שולי הדבר. אמרנו כמה שקלים, עשרה [שקלים] זה היה, אם משלמים עבור שתי חניות ש[עלותן הייתה] אז 50 שקל, 60 שקל, משהו סמלי. אז לא היה בזה בכלל [עניין].

בית המשפט:

דברים סמליים [אך בעלי משמעות] כספית, זה לא צריך לכתוב [בחוזה]? את כל השאר כן כותבים?

מנהל הנתבעת:

ככה זה נאמר. זה ממש היה פרוטות בתשלום התחלתי, והיה לי שלוש שנים [ראשונות חינם בגלל ה]אחריות מ[ה]ספָּק.

בית המשפט:

אולי זה, שזה לא כתוב בהסכם – ההסכם הוא די מפורט – מצביע על זה, שלא הייתה הסכמה כזאת, גם לא בעל פה?

מנהל הנתבעת:

לא היה, היה לנו, גם הבן-אדם שהיה פה, שהיה נוכח, המתווך, היה כל הסכם והסכם היה נוכח עורך הדין שלנו, ואני ואחי וכל נוכח, כל ההסכם אנחנו העברנו את זה לדיירים, לקונה שלנו אמרנו: 'זה ככה נעשה, שתי חניות לקחנו מהדיירים ישנים כדי לבנות'.

בית המשפט:

ואיך אנחנו יודעים שהקונה, זה שהבהרת לו את זה, הסכים ל'העברה' הזאת?

מנהל הנתבעת:

נתנו ל[הם] גם מכתבים, מעורך הדין שלי העברנו להם מכתב לכל אחד.

בית המשפט:

[מכתבים בעניין של] מי משלם את התחזוקה של מכפילי החניה?

מנהל הנתבעת:

עשרה [רוכשים חדשים] משלמים עבור 12 [מקומות חניה בסך הכול]. הבהרנו [את] כל הנושא הזה לכל דייר ודייר שקנה את הדירות. הבהרנו את זה, במילים פשוטות אמרנו" (שם, בעמ' 52, ש' 29-3 ובעמ' 54, ש' 16-12).

 

8.דוגמאות למכתבים, שהופנו אל התובעים על אודות תשלומם של דמי תחזוקה בגין חניותיהם של הדיירים המקוריים, הציגה הנתבעת בראיותיה. והנה, למרות שהסכמי המכר בין התובעים לבין הנתבעת נקשרו, רובם, בשנת 2015 או בראשיתה של שנת 2016, היו המכתבים מחודש אוגוסט 2016. כך, בין השאר, בפנייה ששלחה הנתבעת ביום 22.8.2016 היא הודיעה לבא כוחם דאז של תובעים 4 ו-5 ושל תובעים 11 ו-12, לראשונה בכתב, את הדבר וביקשה למסור את הדבר ללקוחות:

 

"כפי שי[י]דעתי אותך בעבר, עלות מכפילי החניה של בעלי הזכויות הוותיקים חלה על רוכשי הדירות החדשים (באופן שווה). להלן מכתב מטעמי[,] המאשר את ההסכמות בין היזם לבין בעלי הזכויות הוותיקים ונציגות הבית. נא העבר תוכן המכתב לרוכשי הדירות אשר יוצגו על ידך בחוזי מכר ב[מיזם הנדון, ברחוב] אהרונסון [...] פתח תקווה" (נספח 7 לתצהיר-כהן. הסוגריים העגולים הם במקור).

 

9.לקושי כפול זה – העובדה, שדבר בנדון לא נכתב בהסכמי-המכר והעובדה, שהודעה בכתב נמסרה לנציגם של התובעים רק חודשים לאחר קשירתם של הסכמים אלה, מיתוספות עדויות-התובעים ואותן מצאתי מהימנות. התובעים עמדו בתוקף על כך, שהם כלל לא היו שותפים להסכמה ואליה הגיעה הנתבעת עם הדיירים המקוריים. תובעת 3, זינאידה סויבלמן, היטיבה להסביר, במילים פשוטות:

 

"חברת [ה]אחזקה [שהנתבעת הציעה] דרשה מאיתנו דברים שאנחנו לא מוכנים לקבל. הם דרשו מאיתנו לחתום על [תשלום עבור מתן] שירות [ל-]12 חניות [אפילו] שאנחנו [הדיירים החדשים] כאילו רק דירות, כמה, 10? שאנחנו פחות דירות, ששתי דירות לא שייכות לדירות החדשות שנבנו על ידי [הנתבעת]. [דרשו מאיתנו] שהדיירים הותיקים, שהם כאילו, אנחנו אמורים לשלם על השירות של החניות של דיירים ותיקים. ואנחנו פשוט לא מוכנים [לדרישה הזאת]" (פרוטוקול, בעמ' 35, ש' 6-1 וש' 10-8).

 

דומה ניסחה זאת גב' רחל זליקוביץ, אמהּ של תובעת 8:

 

"[הנתבעת וחברת התחזוקה] ניסו לחייב אותנו על 12 מכפילי חניה, ששניים מהם כאילו הם החליטו להעמיס על הדיירים החדשים ולא קשור[ים] [לדירות שרכשנו]. כל דייר שקנה דירה בדירות החדשות קיבל חניה. אנחנו לא התחייבנו לשלם או שיעמיסו עלינו מכפילים של דירות אחרות. אם [הנתבעת] עש[ת]ה הסכמים עם דיירים ישנים וקנ[ת]ה מהם את החניה שלהם, היה צריך לשלם להם, להגיע איתם להסדר כספי ולא לנסות להעמיס את זה עלינו. [הנתבעת] ניס[ת]ה לכפות [את התשלום] עלינו" (שם, בעמ' 22, ש' 20-15 וש' 32-25).

 

איני מקבל את טענתה של הנתבעת כי התובעים ידעו וממילא כי הם הסכימו לשאת בעלויות התחזוקה של חניותיהם של הדיירים המקוריים במכפילים החדשים שהוקמו. תניה שכזו לא הייתה חלק מן ההסכמות החוזיות שבינם לבין הנתבעת.

 

10.איני מקבל, עוד, את הטענה כי דובר בעלויות זניחות. הבהירה זאת תובעת 3, בצורה נהירה אפילו, שלפי עדותה אין היא שולטת היטב בשפה העברית:

 

"בא כוח הנתבעת:

[דובר על עלויות של] עשרה שקלים לדייר.

תובעת 3:

אני אענה לך: יכול להיות שזה היה עשרה שקלים תוספת אבל זה תשלומים שוטפים לכל חודש [כלומר: עשרה שקלים בכל חודש במשך שנים]. [בנוסף,] במקרה [של] תקלה [במתקן החניה] והשתתפות עצמית של בעלי החניות שנצטרך לשלם על איזשהו חלק, זה כבר סכומים אחרים" (שם, בעמ' 35, מש' 26).

 

מנהלהּ של הנתבעת נשאל גם הוא על כך ותשובותיו נשמעו לי מתחמקות:

 

"בא כוח התובעים:

אתה מודע לזה שבעצם מדובר בעלויות לפחות ל-25 שנה, שזו [תוחלת ה]חיים של מכפילים?

מנהל הנתבעת:

לא הבנתי את השאלה.

בית המשפט:

[במשך] כמה זמן צריך לשלם אחזקה?

מנהל הנתבעת:

כמה זמן לשלם? כמה זמן שמשתמשים, לא? קודם כל, קודם כל היה להם שלוש שנים אחריות [ללא תשלום].

בית המשפט:

לא, אבל מה שצריך לשלם אחזקה, משלמים עד סוף חייו של המתקן, נכון? כל עוד הוא קיים צריך להחזיק אותו, כל שנה צריך לשלם?

מנהל הנתבעת:

כמה [שנים] שרוצים להשתמש, אולי האנשים לא רוצים להשתמש" (שם, בעמ' 55, ש' 22-12).

 

לא זו בלבד שהתובעים לא הסכימו לשאת בהוצאות תחזוקה של מתקנים, שאינם משויכים לדירותיהם, אלא שעלויות אלו לא היו הסתכמו בסכומים פעוטים כי אם בתשלומים חוזרים ונשנים, כל חודש במשך שנים ארוכות. הכול, בהנחה שלא יידרש תשלום מיוחדים עבור תיקון, שהו8א מעבר לתחזוקה השוטפת. תנאי, שזו משמעותו הכספית, לא יכול, לדעתי, "להתגנב" אל הסכמת הצדדים בלי שיהא לו ביטוי, מפורש וברור, בהסכמי המכר אשר בכתב.

 

התובעים נתבעו להיקשר בהסכם עם חברת תחזוקה, שהציעה הנתבעת

11.אף לא אחד מהצדדים מצא לנכון להגיש את הסכם התחזוקה, שהתבקשו התובעים לקשור עם ס.פ.י פתרונות חניה 2014 בע"מ ("ספי") כתנאי להשמשתם של מתקני החניה. עם זאת, בעדותה סיפרה תובעת 2 כי הנתבעת דרשה שהתובעים יחתמו על הסכם כזה וכי נכלל בו תנאי, המשית על התובעים גם את עלויות התחזוקה של מתקני החניה של הדיירים המקוריים (שם, בעמ' 35, ש' 6-1). על קיומו של התנאי הזה העיד, באופן ברור, גם מר כהן:

 

"בא כוח התובעים:

אתם טענתם שיש חובה שתהיה חברת אחזקה למכפילים כי אחרת אי אפשר למסור את המכפילים לדיירים, נכון?

מנהל הנתבעת:

בלי חתימת הסכם שיתוף של הוועד ושל הדיירים, החברה של מכפילי חניות הוא לא מעז אפילו לפתוח את המכפילי חניות. זה אחריות שלו, ביטוח שלו, מישהו ייפול שמה וימות הוא צריך ללכת 20 שנה לבית סוהר. [נציג של חברת ספי] ביקש, התחנן אליהם [לתובעים] עשרות פעמים לחתום על הסכם שיתוף [תחזוקה] כדי להפעיל את ה[מתקנים]. אפילו ביקשתי ממנו [שבמשך] שבועיים-שלושה [י]פתח את ה[מתקנים] [והוא] פתח אותם כדי ש[התובעים] יבואו לחתום על ההסכם שיתוף. הם התחרטו בסוף. לא רצו" (שם, בעמ' 59, ש' 15-3 וש' 25-18).

 

מובן שאין להקל ראש בדאגתו של מר כהן בנוגע לבטיחות השימוש במכפילי החנייה. אלא, שהתובעים מצאו את עצמם, על-כורחם, במלכוד: הם התנגדו לשאת בעלויות, שלא הוסכמו עמם מראש ולא הסכימו לחתום על הסכם תחזוקה, המחייב אותם לעשות כן; ברם ללא חתימה על הסכם תחזוקה, ובו התניה הזו, מיאנה הנתבעת להפעיל את מתקני החניה ולמסרם לתובעים.

 

לא הייתה כל חובה שבדין להיקשר בהסכם התחזוקה

12.אף לאחר, שהפכתי בהם ושבתי והפכתי, לא מצאתי בחוזי המכר שום הוראה, המחייבת את התובעים לקשור הסכם עם חברה לתחזוקתם של מתקני החניה, כתנאי למסירתם בידי הקבלן. הנתבעת לא הצביעה על כל מקור נורמטיבי אחר ולפיו, בהיעדרה של חברת תחזוקה, לא ניתן להפעיל את מכפילי החניה. גם על כך העיד מנהלהּ של הנתבעת:

 

"בא כוח התובעים:

אתה יכול להראות לי דרישה, סעיף בחוק או משהו, שבעצם בא ואומר: אי אפשר למסור את החניות האלה בלי שיהיה הסכם תחזוקה?

מנהל הנתבעת:

אני לא בניתי את המיתקני חניות. יש להם חוקים, חוק אומר: צריך לחתום על הסכם [תחזוקה] כדי להפעיל את החניות. אני לא בניתי, סך הכל אני הייתי יזם[,] שילמתי [על רכישת מתקנים].

בא כוח התובעים:

אתה שילמת ואתה גם מחויב למסור את המכפיל.

מנהל הנתבעת:

[ביקשתי למסור] כמה פעמים. יש לי דוח ממהנדס, ש[המתקן] מוכן להפעלה [אבל] הם [התובעים] לא רוצים לחתום על הסכם [תחזוקה]. אני לא יכול לפתוח [להשמיש את המכפילים]. ואחר כך ימות מישהו חס וחלילה שם, ילד ייפול בעשר מטר בור, אחר כך מי יהיה אשם? לך תתפוס אותו, תכניס אותו לבית סוהר. יש לי ילדים, יש לי אישה, יש לי משפחה, יש לי נכדים.

בא כוח התובעים:

אתה אומר: 'לא אני צריך למסור [את מתקני החניה, מי שצריך למסור אותם זה ספי'.

מנהל הנתבעת:

מה זאת אומרת?

בית המשפט:

השאלה הייתה, אדוני, איפה אנחנו רואים בהסכם [המכר] מי צריך, מי חייב, למסור לדיירים את החניות?

מנהל הנתבעת:

בהסכם שעשיתי מול ספי, כתוב שם שהחוזה שלי מול ספי. הם נותנים להם אחריות על הזה.

בית המשפט:

ובהסכם שלך מול הדיירים, לא מול ספי, איפה זה כתוב שספי צריכה [למסור], [ש]היא אחראית?

מנהל הנתבעת:

מי שבונה את המתקן...

בית המשפט:

אדוני, אני רואה שאתה מבין את השאלות. אני לא מצליח לשמוע תשובה לשאלה הזו ואני מאפשר לך, אם אתה רוצה, לענות אותה עכשיו.

מנהל הנתבעת:

אני עונה: אני בניתי מעלית בבניין, מי אחראי עליה? אני עשיתי משאבה לבניין, מי צריך להיות אחראי על המשאבה? [ב]חברה שבנה[ת] אות[ה], הוא צריך להיות אחראי. ומי שצריך לשלם לחברה זה ועד הבניין. שייקח את הכסף, ישלם לחברת משאבות, מעליות, כדי יעשו האחריות וישרתו את הדיירים, ככה זה נוכח בבניין משותף" (שם, שם, מש' 35).

 

מר אייל זלמן, מנהל בחברת ספי שזומן לעדות והוא "במקרה גם חבר במכון התקנים" (שם, בעמ' 70, ש' 18), לא הצביע אף הוא על מקור בדין, המחייב דיירים להיקשר בהסכם תחזוקה כתנאי להפעלתם של מתקני חניה. מקורה של דרישה כזו, הוא הסביר, הוא בנהליה הפנימיים של החברה, שבה הוא עובד ואולי של חברות תחזוקה אחרות:

 

"בא כוח התובעים:

איפה, בעצם, יש חובה חוקית להתקשר עם חברת אחזקה בעניין המכפילים? תפנה אותי לחוק [או ל]תקנה. אם אתה חבר במכון התקנים אז בוא תגיד לי.

נציג ספי:

כל מתקן מכני חייב שיהיה על ידו ביטוח, מהנדס-בודק ושירות.

בא כוח התובעים:

ביטוח, מאיפה אתה לוקח את זה?

נציג ספי:

חברות הביטוח.

בית המשפט:

השאלה פשוטה: אתה אומר, שלפי הידיעה שלך זה חובה [להיקשר בהסכם תחזוקה על מנת להפעיל את מכפילי החניה]. [ה]אם אתה יודע מאיפה החובה הזו באה?

נציג ספי:

זה נוהַל חברה. נוהל חברה מבקש את הפרטים האלה. לכל חברה, וזה נוהל של חברה, שלפנֵי שחותמים על הסכם שירות מסודר, חייב להיות הפרמטרים האלה. זאת אומרת, זה לא משנה אם אותה חברה גם התקינה או לא התקינה את המתקן חניה [או שהיא] נותנת [רק] שירות חיצוני.

בית המשפט:

אז זה, בעצם, הדרישות שלכם ללקוחות?

נציג ספי:

זו דרישה ללקוח, שאומרת: 'אני רוצה ביטוח'. שמחר מחרתיים יקרה [אירוע ל]צד ג', הנושא של מהנדס-בודק שנתן הכשר למתקן חניה, שאיזה בורג לא ישתחרר באמצע. והסכם שירות שחייב להיות, שהדיירים יודעים שיש פה מחויבות אחד לשני" (שם, בעמ' 70, מש' 1).

 

13.לאמור: לקוח, החפץ בשירותיה של ספי למתקן החניה שלו, נדרש להיקשר עמה בהסכם תחזוקה, שכולל מרכיבים של ביטוח ושל ליווי בידי מהנדס-בודק. מכאן אינך שומע, כמובן, כי הלקוח חייב להיקשר עם ספי בהסכם תחזוקה אך חשוב מכך: אינך שומע כי תנאי לקבלתם של מתקני חניה מידי הקבלן הוא קשירתו של הסכם תחזוקה, עם ספי או עם כל חברה אחרת. זהו גם הסיכום עד כה: הנתבעת לא הניחה לפניו של בית המשפט ולו ראשית ראיה לכך, שלתובעים הייתה חובה חוקית – בחוק, בתקינה או בחוזי המכר – להיקשר בהסכם תחזוקה כלשהו, כתנאי לקבלתם של מכפילי החניה ולהפעלתם.

 

מכפילי החניה ספֵק אם היו תקינים

14.התובעים, שטענו כי מכפילי החניה מעולם לא עמדו תקינים, לא תמכו את קביעתם זו בחוות דעת, נדרשת, של מומחה לדבָר. נמצא לי, בכל זאת, מקום לקבל את עדויותיהם לכך, שניסיונותיהם להפעיל את המכפילים לא צלחו וזאת בשל מצבם הטכני. תאר זאת תובע 12, מר אנדריי גורביץ': "אני הייתי נוכח באחד מהניסיונות, שניסינו [ללא הצלחה] לחלץ את האוטו של נסים הנה [תובע 1] [שנתקע במתקן]" (שם, עמ' 12, ש' 26-22). גב' זליקוביץ, שכבר הוזכרה, העידה גם היא:

 

"קודם כל עשו לנו הדגמה. אחרי ההדגמה ניסינו פעמיים להיכנס לחְנוֹת [ו]פעמיים לא יכולנו לצאת. בפעם השלישית שנתקענו [בתוך מכפיל החניה וביקשנו את עזרת ספי], ספי אמרו לנו: 'אם אתם תיתקעו עוד פעם, אנחנו נחייב אתכם [בתשלום]'. אבל היינו סך הכל בהדגמה, כאילו רצינו לראות בכלל אם העסק הזה פועל והוא לא פעל. אחר כך, שנה או יותר [לאחר מכן], הם [נציגי הנתבעת] באו ועשו שוב חפירות שם כי הם קיבלו איזה מכתב מהעורך דין של ספי שהמתקן לא תקין, [ש]החפירה לא-תקינה. אני לא מבינה בדברים האלה אבל משהו שם לא היה תקין. ואז הם הביאו פועלים ועוד פעם התחילו, זאת אומרת הם רצו למסור לנו מתקן שהוא לא תקין ואנחנו לא רצינו לקבל משהו שלא עובד" (שם, בעמ' 23, מש' 35).

 

את מצוקתם של הרוכשים היטיב לתאר תובע 7, מר יוסף כהן:

 

"שלוש שנים לא היה לי חניות. אני אישית נתקעתי בחניה, בתוך החניה האישית שאני בא להוציא את האוטו ואני צריך להביא את החברה שיחלצו את הרכב שלי. אני סך הכל קניתי דירה עם חניה, אני רוצה בית עם חניה, אני שילמתי את זה במו כספי, את כל נכסיי הבאתי. אני יודע שקניתי בית עם חניה ואין לי חניה" (שם, בעמ' 28, ש' 38-30).

 

הנתבעת הציגה אמנם שני דוחות בדיקה של מכפילי החניה ולפי הטענה מצאו אותם תקינים. אלא, שעורכיהם של הדוחות הללו לא נקראו לעדות. תוכנם של הדוחות נותר, לבית המשפט, עדות מפי השמועה וזו, כידוע, אינה קבילה.

 

צו עשה

15.מסקנתי מכל האמור עד כה היא כי הנתבעת הפרה את הסכמי המכר, שהתובעים היו צד להם. הנתבעת לא עמדה בהתחייבותה החוזית לספק לרוכשי הדירות חניות באמצעות מתקן – פועל, שמיש וזמין, בלי שהם יידרשו לעשות דבר מה נוסף על מנת לקבל את שרכשו ממנה. בהיעדרו של טעם, המונע קיום בעין, קביעתי היא כי על הנתבעת לסלק הפרה זו באמצעות קיומו של ההסכם במרכיב הזה, היינו, במסירתם של מתקני החניה המדוברים לתובעים, כשהם תקינים ופועלים כנדרש במועד המסירה.

 

16.לא מצאתי בהסכם המכר, כפי שנכתב כבר בפתח הדברים, התחייבות פרטנית מצדה של הנתבעת לספק אחריות למתקני החניה. יתרה מכך, נהיר הדבר בעינַי כי הסכמתם של הצדדים לא הייתה כי הנתבעת תישא, עבור הרוכשים, בעלויות השוטפות של תחזוקת הבניין ומתקניו. ברי, אפוא, כי לא אוכל להיעתר לעתירתם של התובעים לחייב את הנתבעת לספק להם "אחריות לפעולתם התקינה [של המתקנים] מבלי שהתובעים יאלצו לשאת בתשלום נוסף". הכול, וגם זה נכתב לעיל, בלי לגרוע מכל זכות, העומדת לתובעים לפי דין, בעניינם של ליקויים ושל תקלות, שאינם חלק מתחזוקה שוטפת, ואינם חלק מהכרעתי בהליך זה.

 

סעד לא ממוני – עוגמת נפש

17."עוגמת נפש" היא כינוי קיבוצי מקובל לנזק, שאיננו ממוני. את עצם קיומו של נזק כזה ניתן, ומתחייב, להוכיח. קביעת שיעורו, לעומת זאת, היא, במקרה הרגיל, עניין לאומדנה. זו מקיפה את נסיבותיו של העניין ושיקולים שבנסיבות הללו:

 

"מטרתו של הפיצוי [שאינננו ממוני] הינה להעמיד את הניזוק במצב בו היה נמצא אלמלא אירעה ההפרה והנזק שנגרם בעקבותיה. בקביעת שיעור הפיצויים בגין עגמת הנפש יילקחו בחשבון, בין היתר, טיב הנכס בו נפלו הליקויים – האם מדובר בדירת מגורים, במבנה עסקי או אחר; מה טיב הליקויים, מידת חומרתם, מידת השפעתם על חיי היומיום בדירה; התנהלות הצדדים עובר להליך המשפטי ובמהלכו; עלות תיקון הליקויים ועוד" (ע"א 5602/03 סגל נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ, בפסקה 16 לפסק-הדין (פורסם באתר הרשות השופטת, 28.2.2005)).

 

התובעים ביקשו להפנות להליך אחֵר ובו תבע דייר, בבניין הנדון כאן, שיפוי בגין מקום חניה, שלא נעשה בו שימוש (ת"א (שלום פתח תקווה) 29865-11-18 מתנה נ' נעלי לוקסי 2000 יבוא ושווק בע"מ) ובית המשפט פסק לו 163 אלף שקלים. אלא, ששם היה עיקרו של הנזק – ממוני ושיעורו נתמך בחוות דעתו של מומחה. בגינה של עוגמת נפש לא נפסק שם, אלא, פיצוי בסך של 5,000 ש"ח. גם ניסיון להתלות בעדותו של מנהל הנתבעת, בתיק זה שלפנַי, כי שווייה של חניה בבניינים, הסמוכים לבניין הנדון, עומד על 30 אלף ש"ח (פרוטוקול, בעמ' 64, ש' 14), לא יוכל לצלח. גם זהו נזק של ממון.

 

על כן, באומדנה הנגזרת ולאחר שהבאתי בחשבון את אכזבתם של התובעים; את העובדה שהם לא קיבלו את מה, שהובטח להם עם קנייתה של דירה במיטב כספם ואת הטרחה, שהם משקיעים זה שנים בחיפושה של חניה מזדמנת, נמצא לי מקום להעמיד את שיעורו של הפיצוי הלא ממוני על 25 אלף ש"ח לכל דירה. בסך הכל תשפה הנתבעת את התובעים, בעליהן של שבע דירות, בסך של 175 אלף ש"ח, יחד ולחוד.

 

התוצאה

18.אני מקבל את התובענה, על עילותיה ומחייב את הנתבעת –

 

  • להעמיד לתובעים מכפילי חניה תואמים את חוזה המכר, כשהם נגישים, תקינים ופועלים כנדרש במועד המסירה ולדיירי הבניין גישה חופשית ועצמאית אליהם, ללא תלות בשום תנאי נוסף. את זאת על הנתבעת לעשות בתוך 60 ימים מיום, שבו היא קיבלה לידיה את פסק דיני זה;

     

  • לשלם לתובעים, יחד ולחוד, סך כולל של 175 אלף ש"ח בגין נזק, שאיננו ממוני, בצירוף של הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961 מיום הגשתה של התביעה ועד היום ובסך הכול: 210,400 ש"ח;

     

  • לשלם לתובעים, יחד ולחוד, סך של 7,000 שקלים להוצאות המשפט ועוד סך, כולל מע"מ, של 36,900 ש"ח לשכר טרחה של עורך דין.

     

    19.בקביעתם של סכומי ההוצאות ושכר הטרחה התחשבתי במרכיבי הסעד; בשיעורה הנכון של אגרת ההליך; בהיקף העבודה המוערכת, שנדרשה בניהולה של פרשת התביעה ובהתייצבותם של חלק מהתובעים לשלושה דיונים לפניו של בית המשפט. את כל הסכומים, הנקובים בפסק דיני זה, יש לשלם בתוך 15 ימים מיום, שבו קיבלה הנתבעת לידיה פסק דין זה. אחרת, ייתוספו להם הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה הנזכר, מיום החיוב האמור ועד למועד התשלום בפועל.

     

    ניתן הערב, מוצ"ש של ב' בסיון התשפ"ד, 8 ביוני 2024, שלא במעמד-הצדדים.

     

     

    Picture 1


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ