לגופו של עניין, דהיינו רישום ההערה.
תקנה 27 לתקנות, שכותרתה "הערה על ייעודם של מקרקעין", קובעת:
"27. (א)לפי בקשת יושב ראש מוסד תכנון ירשום רשם הערה על הייעוד או על השימוש שנקבע למקרקעין פלונים מכוח חוק התכנון, או על הוראה של תכנית או תנאי בהיתר שניתנו לפי חוק התכנון.
(ב)בוטל הייעוד או השימוש שנרשם כאמור, או שונו הוראות של תכנית או תנאים בהיתר, יורה רשם, לפי בקשת מי שביקש את רישום ההערה, על מחיקתה".
(ההדגשות כאן ולהלן שלי, י' ש').
מנוסח התקנה הנ"ל עולה כי על מנת שהרשם יוכל לרשום הערה על ייעודם של המקרקעין, על מבקש הרישום להצביע בבקשתו על סעיף בחוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965 (להלן: "חוק התכנון"), או על תכנית ספציפית, או על תנאי בהיתר ספציפי שמהם נובע הייעוד של המקרקעין מושא הבקשה לרישום. התקנה מדברת איפוא על יעוד "תכנוני", להבדיל מזכויות קנייניות וחוזיות.
במקרה שהייעוד נובע מתוכנית או היתר על מבקש הרישום לצרף לבקשתו את התוכנית או ההיתר מהם נובע הייעוד או השימוש של הנכס, שהרי הם המסמך המכונן המקים את הזכאות לרישום ההערה.
לבקשה לרישום צורפו מספר מסמכים, והשאלה היא האם הם עונים על דרישות תקנה 27. צורף צילום מכתב מיום 22.5.1967 מאת הקבלן ש. מרקוס – ה. בלי, מהנדסים אל "ראש עיריית בני ברק ע"י המנדס העיר מר כהן" שהנדון במכתב הוא – "מקלט ציבורי בבנין שלנו ברחוב הכרמל 55 גוש 6187 חלקה 42". במכתב זה מבקש הקבלן מהעירייה לבנות בנכס מקלט ציבורי מתחת לכל הבניין בהתאם לתוכניות מצורפות, אולם התוכניות לא צורפו, ולא ברור אם מדובר בתוכניות שאושרו ע"י מוסד תכנון. עוד צוין במכתב זה שלפי הסדר עם הג"א המקלט יעבור לרשות העירייה לאחר הקמתו וישמש כמקלט לזמן חירום, וכי הוצאות בניית המקלט יכוסו ע"י הג"א. אין אינדיקציה במכתב זה לכך שהייעוד למקלט נובע מהחוק, מתוכנית ספציפית או מהיתר ספציפי.
עוד צורף לבקשה צילום מסמך שכותרתו "פרטיכל לגמר מקלט", מיום 17.10.1969 המעיד על השלמת בניית המקלט, פרט למספר פריטים שהקבלן התחייב במסמך להשלימם. במסמך מצוין כי המקלט נמסר לידי נציג הג"א ונציג העירייה לשביעות רצונם מהבנייה, ובמכתב מצוין כי המקלט נמסר לטיפולה ולאחזקתה של העירייה. מסמך זה חתום בסופו ע"י 3 נציגים: ב"כ מפקדת ראש הג"א, ב"כ העירייה וב"כ הקבלן. אולם מסמך זה חסר מעמד סטטוטורי. אין הוא בגדר תכנית או היתר בנייה שאושרו ע"י מוסד תכנון, כך שלא ניתן לומר שמסמך זה עונה על דרישת תקנה 27 שהייעוד למקלט ינבע מתוכנית או מהיתר.
המסמך הנוסף שצורף לבקשה הוא אומנם שרטוט, אך הוא סתמי לחלוטין, הוא לא נחזה להיות חלק ממסמך רשמי או תוכנית שאושרה ע"י מוסד תכנון. לבקשה לא צורף היתר כלשהו ואף לא אוזכר בבקשה היתר ספציפי הנושא תאריך כלשהו.
גם קובץ נוהלי האגף שנועד להנחות בביצוע הרישומים השונים בסע' 2.3.3010 חוזר על הנוסח של תקנה 27 וזאת בס"ק א.(2):
"(2) ההערה תחול על היעוד או על השימוש שנקבע למקרקעין פלונים מכוח חוק התכנון, או על ההוראות של תוכנית או תנאי בהיתר בניה, שניתנו לפי חוק התכנון.
מהמסמכים שצורפו עולה שהם מתארים מו"מ והסכמות לכאורה, אך אין בהם אסמכתא תכנונית בדבר יעוד תכנוני שאושר כדין. לפיכך, המסקנה הבלתי נמנעת היא כי מהמסמכים שצורפו לבקשה לא ניתן להסיק שהם עונים על הדרישות לצורך ההערה לפי תקנה 27.
זה המקום לציין שלוועדה המקומית היתה אופציה נוספת והיא עשיית שימוש בסמכותה לפי סעיף 188 לחוק התכנון, המאפשר לה להפקיע מקרקעין שנועדו "לצורכי ציבור" ובכללם "מקלטים ומחסים ציבוריים". הועדה לא נקטה בדרך זו במשך כל השנים.
סמכויות רשם המקרקעין
7.מושכלות יסוד הן, כי אין לרשם המקרקעין בתפקידו זה, סמכות שיפוטית, אלא תפקידו טכני מנהלי בלבד. כך נפסק ב- רע"א 7060/12 מדינת ישראל נ' united Israel appeal inc (לא פורסם, מיום 30.4.2015, סע' 8 לפסה"ד) (להלן: "פס"ד יונייטד ישראל"):
"הטעם המרכזי לאי-רישום הערת האזהרה המבוקשת הוא דאגה לכך שתפקיד רשם המקרקעין יישאר מינהלי-טכני ולא שיפוטי (ראו דויטש, עמוד 25). בירור קיומה של זכות שיצירתה אינה מותנית ברישום מצריך, פעמים רבות, שיקול דעת מהותי. הוא אינו הולם את תפקידו של רשם המקרקעין (ראו רייכמן עמוד 327). אין המדובר בשיקול מדיניות "חיצוני", אלא בשיקול הנובע מדאגה להגשמת תכליותיו מרשם המקרקעין בצורה מיטבית. מתן שיקול דעת מעין-שיפוטי לרשמי המקרקעין עלול לפגוע בנכונות המרשם ולהקטין את יכולת ההסתמכות עליו. יש שאף הביעו את העמדה שרישום הערה כזו אינו ראוי אפילו אם בעל הזכות הרשומה אישר בכתב את העברת הזכות (רייכמן, עמוד 327). הזכרנו כי נוסחו הנוכחי של הסעיף נקבע בתיקון 16 לחוק. אחד מן הטעמים לתיקון היה תפיסת תפקידו, המינהלי במהותו, של רשם המקרקעין, אשר "ספק מתעורר באשר לכשירותו... לבדוק את זכותו של בעל ההערה להתחייב, וכן את טיבה של כל הערה שרישומה מתבקש" (ראו הצעת חוק המקרקעין (תיקון מספר 16), התשנ"ד-1994, ה"ח 564). לא בכדי נכון היה המחוקק לתת לשיקול זה משקל רב, גם במחיר ויתור על רישום התחייבויות לגבי המקרקעין. לא למותר להזכיר שוב שסעיף 126(א) לחוק כולל רשימה של כל סוגי זכויות הקניין. הפרשנות המוצעת על ידי המשיבה והעירייה לסעיף מקיפה עשרות מקרים שונים שבהם זכות אינה רשומה. בחלק לא מבוטל מהם, חיוב רשם המקרקעין לרשום הערה יצריך בירור והכרעה מהותיים, מעצם טיבה של הזכות. דוגמא לכך היא בעלות שעברה בירושה וטרם נרשמה. קבלת פרשנות העירייה והמשיבה היא בעלת השלכות רוחב, אשר עלולות להיות קשות ולפגוע במהימנות המרשם ובבעלי זכויות אחרים.
סגנית הממונה עצמה הכירה בכך שאין לה, כערכאת ערר על הרשם, סמכות שיפוטית. לפיכך אכן נמנעה הממונה מלהכריע במחלוקת הקנייניות שבין הצדדים. דא עקא, הממונה הפעילה שיקול דעת שיפוטי, ובאמצעותו הסיקה מהמסמכים שצורפו לבקשה את ייעוד הנכס למקלט, הגם שאף אחד מהם לא מילא אחר המפורט בתקנה 27.
סגנית הממונה קבעה בהחלטתה כי משהוגשה בקשת יו"ר הוועדה לרישום ההערה בצירוף המסמכים שצירף, היא היתה רשאית לסמוך על הבקשה ועל המסמכים שצורפו לה מכוח חזקת תקינות המעשה המנהלי שחלה על פעולת יו"ר הוועדה. דא עקא, בתקנה 27 יש פירוט של המסמכים המסוימים עליהם ניתן לבסס את רישום ההערה. הגשת בקשה לרשם אינה בגדר מעשה מנהלי מעבר לעצם הגשתה והיא צריכה להיבדק ע"י הרשם. כל אחד מהמסמכים המפורטים בתקנה 27, אילו הוגש, ניתן היה להחיל עליו את חזקת התקינות. דהיינו, הרשם היה רשאי להניח שמתקיימת לגבי המסמך חזקת התקינות ולא היה צריך לבדוק האם המסמכים שהוגשו, אכן אותנטיים ותקינים (למשל שהחתימות כדין, ולא נעשה בהם שינוי). במקרה דנן, משלא צורפו המסמכים שמוזכרים בתקנה 27, לא די במכתבו של יו"ר הועדה המקומית שהוא בגדר בקשה בלבד ובמסמכים שהוא בחר לצרף. חזקת תקינות המעשה המנהלי אינה פוטרת את יו"ר הוועדה המקומית מלצרף את המסמכים המפורטים בתקנה. היא גם לא מקנה לרשם סמכות להפעיל שיקול דעת שיפוטי ולהסיק קיומו של מסמך שנדרש מכוח התקנה, כאשר כזה לא הונח בפניו, וזאת רק על סמך לקט מכתבים ומסמכים שכלל לא בא זכרם בתקנות. מסקנה מסוג זה היא מסקנה שיפוטית מובהקת המצריכה ראיות, דיון והפעלת שיקול דעת מנומק. סמכות כזו כלל לא הוענקה לרשם. צדקה סגנית הממונה כי יש צורך בהליך משפטי, אלא שחזקת התקינות אינה יכולה לבוא במקום הליך כזה, כבר בשלב הראשון של הבקשה לרישום ההערה שמוגשת לרשם. בשל היות תפקיד הרשם טכני-מנהלי ולא שיפוטי, עליו להיצמד ללשון תקנה 27 ולהסתמך רק על תכנית ספציפית או היתר ספציפי שמוזכרים בבקשה לרישום ומצורפים אליה. אין על הרשם לחקור ולשקול בטיבם ומשמעותם של מסמכים אחרים שמוגשים לו, ואין עליו לחקור ולהסיק מהמסמכים האחרים שהוגשו לו, האם די בהם כדי להוכיח את הייעוד התכנוני החוקי למקלט, שהרי כאמור, תפקידו אינו שיפוטי. לא לשווא מדברת התקנה על סוג המסמך הנדרש שיש להגיש לצורך אישור הבקשה. במקרה שלנו מסמך כלשהו לפי תקנה 27 לא צורף מעיקרה, ואף לא בדיעבד, ואפילו בהליך שלפניי, לא הוצג.
לא זו אף זו, מאפיין בולט של שיטת המרשם בישראל היא שלא מצוין בה מה תכולתם של המקרקעין הרשומים. לכלל זה יש מספר חריגים, שאחד מהם הוא תקנה 27 לתקנות המאפשרת רישום של הערה בדבר ייעודם של המקרקעין (ראו: י. ויסמן, דיני מקרקעין, חלק כללי (י-ם 1993) עמ' 297). לפיכך, כשעסקינן בהחלת תקנה 27, דהיינו, החריג שמאפשר רישום הייעוד, על רשם המקרקעין להקפיד במיוחד לפעול באופן סטריקטי ולהימנע מחריגה מסמכותו המנהלית המצומצם לרישום טכני בלבד, בהתאם לדרישות הדווקניות של תקנה 27, המפרטת את סוגי המסמכים המכוננים המצביעים על ייעוד הקרקע.
גם שיקולי מדיניות תומכים בגישה זו. כשם שבהערת אזהרה לפי סע' 126 לחוק יש לצרף את המסמך שמכונן את ההערה, כך יש לנהוג גם ברישום הערה לפי תקנה 27 לתקנות. פרשנות הרמונית מחייבת גישה זהה ביחס להערת אזהרה לפי סע' 16 לחוק, (לגביה אין לרשם סמכות שיפוטית, אלא מנהלית בלבד לרשום את ההערה אם צורפו לה המסמכים הדרושים בהתאם לתקנות), לבין בקשה לפי תק' 27, לרישום הערה על ייעודם של מקרקעין. סמכות הרשם אחת היא והיקפה זהה הן כשהוא מטפל בבקשות מבקשים פרטיים, והן כשהוא מטפל בבקשות של גופים כמו ראש וועדה מקומית.
גישה זו מתיישבת עם פסיקת ביהמ"ש העליון בפס"ד "יונייטד ישראל" (שם, שם):
"לשון אחר, הענקת שיקול דעת רחב לרשם המקרקעין בכגון דא עלולה לפגוע במילוי תפקידו ויעילותו של המרשם. המטרה היא הכרעה טכנית-מינהלית. ניתן להשוות את ההחלטה למעין תמרור "עצור". המסר חייב להיות ברור. הרחבת המשימה המוטלת על כתפי הרשם תגרע מתכליתו של הסדר רישום הערת אזהרה. צא ולמד כי הבחינה הפרשנית תומכת בעמדתה של המדינה. עמדה זו תואמת את לשון החוק ומתאימה לתכליתו יותר מעמדת המשיבים".
8.לתגובתה בערר בערכאה קמא, צירפה העירייה מסמך נוסף שלא הוגש לרשם ביחד עם הבקשה, צילום מכתבו של סא"ל ש. ברקת, סגן ראש הג"א, מיום 3.8.1967. הממונה התייחסה גם למכתב זה, שכותרתו היא: "הנדון: רכישת מקלט ציבורי תת קרקעי ע"י מפקדת ראש הג"א בבנים מעון סטודנטים ברח' הכרמל מס' 55 גוש 6187 חלקה 42 בני ברק", למרות שלא הוגש בפני הרשם. מכל מקום, גם מכתב זה אינו מהווה תכנית מאושרת, או היתר בנייה שמהם ניתן להסיק את ייעוד הנכס למקלט, ואף לא מוזכרים בו כלל תוכנית, או היתר, בעלי מעמד סטטוטורי.
בתגובתה לערר, העלתה העירייה גם טענה חלופית לפיה אם סגנית הממונה תימצא שאין לרשום הערה לפי תקנה 27, היא עצמה תורה על רישום הערה לפי תקנה 28 לתקנות, שכותרתה "הערה על מקלט או מחסה". העירייה ציינה כי לצורך רישום הערה לפי תקנה 28 אין צורך שהייעוד ינבע מהחוק, מתוכנית או מהיתר, אלא די בכך שהמקרקעין "נועדו לשמש מקלט או מחסה ציבורי כמשמעותם בחוק הג"א", כלשון התקנה. אינני מקבלת טענה זאת. מלכתחילה בקשת הרישום של יו"ר הוועדה התייחסה מפורשות אך ורק להערה לפי תקנה 27 ולא לפי תקנה 28, כפי שמופיע בכותרת מכתבו מיום 13.7.2014 לרשם המקרקעין: "בקשה דחופה לרישום הערת אזהרה לפי תקנה 27". לרשם הוגשה רק בקשה לרישום הערה לפי תקנה 27 והחלטת רשם המקרקעין, היתה לרשום הערה לפי תקנה 27 בלבד. על החלטה ספציפית זאת הוגש הערר, וניתנה החלטת סגנית הממונה. לפיכך, גם סגנית הממונה קבעה מפורשות בהחלטתה כי היא רואה בנסיבות העניין להימנע מדיון והכרעה בעניין תקנה 28. לא זו אף זו, בעוד שתקנה 27 קובעת כי יו"ר מוסד תכנון רשאי להגיש בקשה לרישומה הרי שתקנה 28 קובעת שהרשות המקומית (בענייננו העירייה) או מפקד הג"א יכולים לבקש את רישומה. אם סבורה העירייה כי ניתן לרשום הערה על הנכס לפי תקנה 28, היא רשאית להגיש בקשה מתאימה שהיא כאמור בקשה חדשה לגמרי, שעליה תינתן החלטה חדשה ומנומקת. אפשרות תיאורטית זו אין מקומה במסגרת הליך הערעור.
אין באמור לעיל כדי להכריע בזכויות השונות של מי הצדדים, ובמחלוקות החוזיות והקנייניות אשר מצריכות הכרעה של ביהמ"ש המוסמך.
סיכום
9.לאור האמור לעיל, במצטבר, הערעור מתקבל. רישום ההערה לפי תקנה 27 בטל.
כל אחד מהמשיבים 1, 2, 5, 6, יישא בהוצאות המערערת בסך 5,000 ₪ (סה"כ 20,000 ₪).
בהתאם לתקנה 512 לתקס"א.
ניתן היום, ד' טבת תשע"ז, 02 ינואר 2017, בהעדר הצדדים.
המזכירות תמציא עותק פסק הדין לצדדים.