אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> ירושות וצוואות >> הקדים את זמנו: ביקש לבטל את צוואת אביו בעודו בחיים

הקדים את זמנו: ביקש לבטל את צוואת אביו בעודו בחיים

מאת: עו"ד ירון גרוס | תאריך פרסום : 02/09/2024 11:41:00 | גרסת הדפסה

עו"ד ירון גרוס (אילוסטרציה חיצונית: Tahir osman, Unsplash)

סכסוך בין שני אחים הוביל לתביעה בה דרש אחד מהם לבטל צוואה שכתב אביהם, שמונה לו אפוטרופוס. בית המשפט מחק את התביעה על הסף

השופט תומר שלם קיבל לאחרונה בקשה למחיקת תביעה על הסף. הצדדים הם שני אחים שאביהם נמצא במצב רפואי מורכב ומונה לו אפוטרופוס. אחד האחים ביקש לבטל צוואה שכתב האב. האח השני טען כי לא ניתן לתבוע ביטול צוואה כשהמצווה בחיים. השופט קבע שאכן התביעה נעדרת עילה שכן הצוואה מקבלת תוקף משפטי רק במות המצווה.

אחד האחים הגיש כאמור תביעה לביטול צוואה שערך האב. הוא טען כי האב אינו כשיר לערוך צוואה. האח השני, שמונה כאפוטרופוס לרכושו של האב, הגיש בקשה למחיקת התביעה על הסף בטענה שלא קיימת עילה לביטול הצוואה כשהמצווה בחיים.

האח שתבע את הביטול טען כי התביעה נתמכת במסמכים רפואיים שמהם עולה מסקנה חד משמעית שיש לבטל את הצוואה. הוא הוסיף כי מחיקה על הסף היא צעד קיצוני, ולא התקיימו התנאים למחיקת התביעה כך שיש לברר אותה לגופה.

הליך סרק

השופט תומר שלם מבית המשפט למשפחה בתל אביב הבהיר כי אמנם הכלל הוא שיש לדון בבקשה לסילוק תביעה על הסף רק לאחר הגשת כתב ההגנה. עם זאת לדבריו, מקרה זה הוא אחד המקרים החריגים שבהם אין הצדקה להורות על הגשת כתב הגנה בטרם החלטה בבקשה לסילוק על הסף.

השופט הסביר כי די בעיון בכתב התביעה כדי לקבוע שאין עילת תביעה. שנית, חיוב הנתבע בהגשת כתב הגנה, תחייב אותו להשקיע משאבים לא מבוטלים, אשר בסופו של דבר יהיה מקום להשית אותם על התובע.

הוא הדגיש כי ניהול הליך סרק שבסופו יקבע כי התביעה נעדרת כל עילה, עומד בניגוד גמור לחובתם של בית המשפט ובעלי הדין לנהל את הדיון ביעילות ובאופן הליך ראוי והוגן.

"הזכות לרשת מתגבשת רק בעת מותו של המוריש, שהרי רק במותו עובר עיזבונו ליורשיו", כתב השופט והוסיף כי רק במות המוריש זכאים היורשים להגיש בקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה, והמתנגדים זכאים להגיש התנגדות.

השופט ציין שהתובע מעלה טענות כנגד תוקפה של הצוואה כשהמצווה (אביו) עודו בחיים. טענותיו יכולות להתברר רק לאחר אריכות ימיו ושנותיו של האב ולא בחייו. "לצוואה אין כל תוקף משפטי בחיי המצווה", כתב השופט וציין כי לתובע יש לכל היותר ציפייה או תקווה לזכות ברכוש, תקווה שלא ברור אם תתגבש שכן הזכות נוצרת רק במות המצווה לגבי הצוואה שתהיה בתוקף באותו זמן. לדברי השופט, הכרה בזכות תביעה כזו מהווה פגיעה בעקרון החופש לצוות.  

בנסיבות אלה הורה השופט על סילוק התביעה על הסף וחייב את המשיב בהוצאות בסך 5,000 שקל.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין
עו"ד ירון גרוס עוסק/ת ב- ירושות וצוואות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום ירושות וצוואות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום ירושות וצוואות
השינויים הצפויים בחוק הירושה על רקע המלחמה
עו"ד אהובה יששכר | צילום: שרון לוין, אילוסטרציה: Mike Labrum on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ