אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> הרבני קיבל את בקשת הסבים: יוכלו להיפגש עם הנכדות ללא נוכחות האב

הרבני קיבל את בקשת הסבים: יוכלו להיפגש עם הנכדות ללא נוכחות האב

מאת: PsakDin | תאריך פרסום : 08/01/2014 13:53:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד דניאל ויגלר

להחלטה בעניין פלונית נ' פלוני

אם לשתי בנות עברה אירוע מוחי ממנו לא התאוששה. בינתיים, החל בעלה לנהל קשר זוגי עם אחרת ופעל להרחקת הבנות מהסבים שלהן - הורי האם. במסגרת הליכי הגירושין בין הצדדים, עלתה השאלה- האם בית הדין הרבני יכול להורות על קיום הסדרי ראייה בין הסבים לבנות?

 

בשנת 2009 עברה אם לשתי בנות אירוע מוחי אשר בעקבותיו נגרמה לה נכות והיא סובלת מקשיים קוגנטיביים רבים. האישה, המתניידת בכסא גלגלים שוהה מזה כ-4 שנים במעון שיקומי מיוחד, ומי שמטפל בבנות מאז האירוע הוא האב.

בעקבות האירועים, פתחו בני בזוג בהליך של גירושין בבית הדין הרבני האזורי בחיפה. בתסקיר, שנערך לבני הזוג בנובמבר 2013, דיווח הבעל כי הוא ואשתו החליטו, שלנוכח מצבה עדיף שהוא "ימשיך בחיים" וייצור קשר זוגי חדש כדי שלבנות תהיה אם מתפקדת והודה כי הוא נמצא מזה שנתיים בקשר זוגי עם אחרת.

לדבריו, הוא שמר על קשרי חברות טובים עם אשתו, אשר במצבה, מעדיפה להישאר במעון, אולם הוא מקפיד לבקרה יחד עם הבנות מדי שבת.

האישה, לעומת זאת, הצביעה על מציאות שונה לחלוטין: היא טענה, כי היא רוצה לחזור הביתה ולחיות עם הבנות, אך בעלה מונע זאת ממנה. לדבריה, הוא אף מגביל אותה כלכלית ולא מעביר לה כספים, בהם הקצבאות המגיעות לה.

לבסוף טענה, כי לא תמיד הוא מביא את הבנות לבקרה וכי בשנה האחרונה הוא מונע את הקשר בין הוריה לבנות.

אמר לילדה להגיד: "סבא וסבתא לא טובים"

 

האישה הוסיפה, כי האב הגדיל לעשות והאשים את אביה בפגיעה מינית באחת הקטינות, מה שהוביל למעצרו, אף שאין כל עוול בכפו. זאת עשה בעלה, לטענתה, כנקמה על עיקול שהוטל על חשבונו, לאחר שהתגלה שהסתיר ממנה כחצי מיליון שקל.

משכך, ביקשה האישה מבית הדין להורות על קיום הסדרי ראייה בינה לבין הקטינות בבית הסבים, שלא בנוכחות האב, וכך, יוכלו גם הסבים לראות את נכדותיהם.

אב בית הדין, הרב דניאל אדרי והדיינים הרב אייל יוסף והרב דוד בר שלטון התרשמו, כי הבעל ועורך דינו "אינם בוחלים בשום דרך להכפיש את כל הנוגעים בדבר - שרותי הרווחה, בית הדין, הסב והסבתא ועוד".

הם ביקשו לצטט את תשובת אחת הבנות לשאלה - מה אביה הדריך אותה להגיד לבית הדין - וזו השיבה: "שנגיד שסבא וסבתא לא טובים". אלא שהילדה אמרה בנוסף, שהיא רוצה להתראות עם הסבים שלה.

בית הדין הוסיף, כי מתסקיר שירותי הרווחה, אשר נערך לבנות בעקבות עלילות השווא של הבעל על הסב, עלה כי הבנות לא נפגעו על ידו, וודאי לא מינית.

לבסוף, נקבע כי האם והסבים יתראו עם הבנות בבית הסבים. את הקביעה נימק בכך, שסוגיית הסדרי הראייה ובכללה הדאגה לטובת הקטינות, כרוכה לתביעת הגירושין ונמצאת בסמכותו.

החלטת בית הדין הרבני אינה הלכה מחייבת, אולם היא מהווה נדבך נוסף וחיובי בנכונותן של הערכאות השיפוטיות בישראל לשמור על זכותם של הנכדים והסבים לקיים קשר. ככלל, בתי המשפט מאפשרים לסבים לנקוט בהליך שמטרתו הסדרת הקשר בינם לבין נכדיהם, כאשר הסבים נדרשים להוכיח שהקשר הוא לטובת הקטינים.

פעמים רבות, במסגרת הליכי הגירושין, משתמשים ההורים בילדיהם ככלי לפגיעה בצד האחר, ובין היתר, גורמים לניתוק מהסבים. תופעה זו יש להוקיע. לא ייתכן, שכאשר חיי הנישואים מצויים על מי מנוחות, יהיו הסבים חלק פעיל בחיי הנכדים, ולפתע, בשל גירושין, יבטל אחד ההורים, באבחת חרב, את הקשר עמם.

 

להחלטה בעניין פלונית נ' פלוני

*הכותב הוא עו"ד העוסק בדיני משפחה.

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
ייפוי כוח מתמשך – תכנון חכם לעתיד טוב
עו"ד אביגין שיינין | צילום: מומי ריעני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ