אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> איך לקדם את העסק בפייסבוק מבלי להיות חשוף לתביעות

איך לקדם את העסק בפייסבוק מבלי להיות חשוף לתביעות

מאת: עו"ד אושר בן עזרי | תאריך פרסום : 01/09/2013 14:22:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד אושר בן עזרי

גם דף הפייסבוק של העסק זקוק לניהול זהיר ומחושב. ממה להיזהר? איך לשמור על הזכויות המשפטיות של החברים בדף? כיצד לקדם את העסק בלי להיות חשופים לתביעות? עו"ד אושר בן-עזרי נותן הצצה ל"מאחורי הקלעים" של העמודים המסחריים.

החלטתם שלא לפגר אחרי העולם: פתחתם חשבון פייסבוק והקמתם דף עסק לתפארת. יכול להיות שאפילו החלטתם לייסד קבוצה חדשה לקידום העסק. ואת כל זה עשיתם לגמרי לבד, מבלי לשאול את דעתו של היועץ המשפטי שלכם. "הרי זו בסך הכל רשת חברתית, משחק ילדים, לא ממש ענין לעורכי דין", אתם חושבים לעצמכם.

אז זהו, שלא בדיוק...

הפייסבוק הוא כלי מצוין לקידום עסקים. יחד עם זאת, הקידום דורש מבעל העסק מידה מסוימת של זהירות, מודעות לסיכונים ותכנון מוקדם.

אז הנה כמה עצות טובות, שיעזרו לכם להפעיל את דף העסק שלכם תוך הקטנת הסיכון להסתבכות משפטית בלתי צפויה. אתם מוזמנים לעשות לייק.

גם בעולם הוירטואלי יש חוקים אמיתיים

מן המפורסמות הוא שגולשים רבים מתייחסים לרשת החברתית כמקום המבודד מן החוקים ומערכת האכיפה של העולם "האמיתי.

כדאי לזכור שלא רק חוקי המדינה חלים על הפעילות ברשת החברתית, אלא גם תנאי השימוש של מפעיל הרשת (פייסבוק, טוויטר וכו'). מנהל של עמוד עסק או קבוצה ברשת החברתית חייב לזכור תמיד, כי פרסום ברשת הוא פרסום לכל דבר וענין, כאילו נתלה על לוח מודעות, פורסם בעיתון או הוכרז בקול במקום ציבורי.

כל החוקים החלים על פרסומים ופרסומות - כמו, למשל, איסור לשון הרע, אמת בפרסום או זכויות קנין רוחני - חלים גם על התוכן המפורסם ברשת החברתית.

לכן, לפני שמעלים תוכן לדף העסק או לקבוצה, כדאי לבדוק: האם היינו מפרסמים את התוכן הזה גם בעיתון או בשלט חוצות?

על תוכן גולשים וזכויות יוצרים

מכירים את החבר בקבוצה שלכם שבכל שבוע מעלה צילום 'מדהים!!!'? אז כדאי לבדוק אם הצילומים האלה הם באמת שלו. משרדנו קיבל לא מעט פניות מבעלי אתרים ועמודים, שגולש נחמד העלה לאתר או לדף שלהם צילום ש"צילם" וזמן קצר לאחר מכן הם קיבלו מכתב מ-Image Bank שדורש מהם 100,000 שקל.

תמיד כיף לראות את דף הפייסבוק של העסק שוקק חיים, את הגולשים מגיבים לפרסומים, מנהלים דיונים ומעלים פוסטים וצילומים. אולם אם מי מהגולשים יחליט, לדוגמא, להעלות תמונות חושפניות של האקסית שלו, העסק של בעל העמוד יהיה חשוף לתביעה בגין פגיעה בפרטיות.

על מנת להימנע ממקרים כאלה, מומלץ לאפשר למי שסבור שפרסום מסוים פוגע בו לבקש ממנהל הדף להסיר את הפרסום הבעייתי. ההחלטה על הסרת הפרסום היא של מנהל הדף, אולם חשוב לזכור שיישום נוהל של הודעה והסרה עשוי לפטור את העסק מאחריות לתכני גולשים. אם מנהלי הדף החליטו להסיר תוכן מסוים, עליהם להודיע למי שפרסם את התוכן על ההסרה ועל הסיבות לה.

מומלץ מאוד כי מנהלי דף העסק יעברו באופן שוטף ויומיומי על ההודעות המתפרסמות בו ויוודאו כי אין בהם חומר מפר או פוגעני.

עמוד עם תנאים

כל אתר אינטרנט כולל תנאי שימוש, שבין היתר מגדירים את המותר והאסור באתר, את אחריות הגולש ואת אחריות מפעיל האתר. אלא שרוב הרשתות החברתיות לא מאפשרות לדפים הפועלים במסגרתם לכלול תנאי שימוש כאלה. יתירה מכך, תנאי השימוש של פייסבוק לדפי עסק (Facebook Pages Terms) אוסרים במפורש על בעל הדף לקבוע כללים נוספים, מלבד הכללים שנקבעו על ידי פייסבוק.

על כן, מומלץ להנהיג נוהל, לפיו כל מצטרף חדש לקבוצה או לדף העסק מקבל הודעת דוא"ל קצרה, המפנה לתנאי השימוש ברשת החברתית, וכוללת בקצרה את התנאים הנוספים הפוטרים את מנהל הדף או הקבוצה מאחריות לתכני גולשים. יש לציין גם את האפשרות ליצור קשר עם מנהל הדף לשם הסרת תכנים מפרים או פוגעניים. כמו כן, מומלץ להעלות הודעה כזו לדף העסק או הקבוצה באופן קבוע, בתדירות של אחת לשבוע או שבועיים.

זהירות, יש קטינים בסביבה!

כל תוכן מסחרי שתכליתו לקדם את מטרת העסק עשוי להיות בגדר "פרסומת" בעיני החוק. ככזה, הוא כפוף, בין היתר, לחוקי הגנת הצרכן האוסרים הטעיה בפרסום, מטילים חובת גילוי ומגבילים פרסומים המיועדים לקטינים.

בנוסף, פרסומים כאלה כפופים לעקרונות הפרסום של פייסבוק, ומומלץ לקרוא אותם ולפעול בהתאם. רשת הפייסבוק פתוחה, לפי תנאיה, לכל משתמש אשר מלאו לו 13 שנים. תוסיפו לכך את העובדה שלא מעט ילדים שגילם אף נמוך מכך מתחזים לבני 13 על מנת לפתוח חשבון פייסבוק, ותבינו כי נקודת המוצא של כל מפרסם ובעל עסק צריכה להיות, שכל פרסום שלו ברשת החברתית נחשף גם לקטינים וחלים עליו הוראות חוק הגנת הצרכן והתקנות שנקבעו בו ביחס לפרסומות המכוונות לקטינים.

הגרלות ותקנות

ככלל, הגרלות אסורות במדינת ישראל, אלא אם הן עומדות בתנאי ההיתר הכללי של שר האוצר או שהתקיימו לגביהן תנאים מסוימים הקבועים בחוק. כמו כן, כל הגרלה או תחרות מחייבות קיומו של תקנון מפורט, והפרסום בדף על התחרות או ההגרלה חייב לכלול קישור לתקנון.

חשוב לדעת, שפייסבוק קבעה כללים מיוחדים לתחרויות והגרלות (Promotions Guidelines), ומומלץ לעיין בהם לפני שהעסק עורך הגרלה או תחרות באמצעות הפייסבוק. כך, לדוגמא, הכללים של פייסבוק אוסרים שימוש בפונקציית ה-"Like" לשם הצבעה בתחרות.

אזהרת פרטיות

אם דף העסק אוסף פרטים על המשתמשים והגולשים בו ושומר פרטים אלה, כדאי לשים לב להוראות חוק הגנת הפרטיות בכל הקשור לניהול ורישום מאגרי מידע.

גם כללי השימוש של פייסבוק מציבים מספר מגבלות בהקשר זה, ובין היתר מחייבות את מי שאוסף מידע בפייסבוק לפרסם מדיניות הגנה על פרטיות (Privacy Policy). הכללים גם אוסרים לתייג משתמשים בפייסבוק ללא הסכמתם: במקרה של פרסום תמונה של אדם מסוים או תוכן שיש בו משום מידע על צנעת הפרט, קיימת חובה לקבל את הסכמתו המפורשת של אותו אדם לפרסום.

הספאם המפורסם

בעלי דפים רבים גילו, שפונקציות מסוימות בפייסבוק, ובעיקר בעמודי קבוצות, מאפשרות משלוח הודעות למספר חברים בו זמנית. כדאי לזכור, שהדבר מנוגד לחוק הספאם, הקובע מגבלות על משלוח דברי פרסומת, לרבות באופן דיגיטאלי, ובישראל כבר הוגשו תביעות בגין משלוח דואר דרך הפייסבוק לחברי הקבוצה. זה אולי נשמע אבסורדי, אבל מבוסס על החוק.

החוק דורש את הסכמתו המפורשת של הנמען לקבל את ההודעה, ולא ניתן לקבוע חד משמעית שהצטרפות לקבוצה בפייסבוק מהווה הסכמה כזו. אם מנהלי הדף מעוניינים לשלוח הודעות לגולשים, מומלץ כי יקבלו את הסכמתם המפורשת לקבל דברי פרסומת בעת הצטרפותם לדף או לקבוצה.

* הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום התקשורת והאינטרנט.

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ