היא עורכת דין ותיקה ומוערכת שלא מאמינה במלחמות מיותרות: "הסכמה יוצרת אנרגיה חיובית וצמיחה לעתיד טוב יותר". ראיון עם עו"ד ומגשרת צהלה הלוי
ספרי לנו קצת על הייחודיות של המשרד שלך
"המשרד קיים מ-1991. הוא עוסק בתחום האזרחי , מקרקעין, חוזים מכל הסוגים, נזיקין ותביעות ביטוח, תחום עיקרי במשרד הוא דיני משפחה , מעמד אישי והסכמי ממון, ירושות וצוואות. אני עוסקת גם בגישור ורואה בזה שליחות."
מה גרם לך לבחור דווקא במשפחה וגישור?
"תחום המשפחה הוא תחום טעון רגשית ואני רואה בטיפול נכון שליחות. עורכי הדין בתחום מתחלקים לסוגים שונים, הסוג שאוהבים לדבר עליו הם עורכי הדין הנשכניים, התוקפניים שרבות גם גובים סכומי עתק, לא תמיד באופן מוצדק . אבל דווקא אוהבי השלום הם עורכי הדין הטובים יותר, כיוון שהם דואגים יותר ללקוח מאשר לכיס שלהם. הם דואגים לקיצור ההליכים ולא הארכתם, מתוך מחשבה על המשך חייו של הלקוח ומשפחתו לאחר ההחלטה על הפרידה. אני מאמינה בסיום מהיר של הסכסוך, עדיף לי עשרה תיקים קצרים מתיק אחד ארוך. בכל ייצוג או גישור המוטו שמנחה אותי הוא שאני רוצה לבנות משפחה במקום להרוס משפחה,ליצור עתיד טוב יותר ללקוח גם אחרי השבר הגדול מאד של הגירושין.
איך זה בא לידי ביטוי?
"אתן לך דוגמה. הגיע אלי זוג לגישור. היוזמה לגישור הייתה של הבעל והפגישה התפוצצה אחרי עשר דקות, מיוזמתו הוא. כעסים רבים צפו ברמה של חוסר יכולת לתקשר בכלל בין שני בני הזוג. אחרי מאמצים הצלחתי לנהל שיח בתחילה עם כל אחד בנפרד, שבסופו הם חתמו על הסכם גירושין ואפילו התחבקו כשכולנו דמענו. הגישור נגמר בכבוד ואני יודעת ששמרתי עליהם כהורים טובים לילדיהם והם נותרו בקשר מכבד זה עם זו. בשבילי זה ניצחון-על. עד היום שניהם לקוחות שלי גם בתחומים האחרים של המשרד.
היה גם גבר שייצגתי בהליך גירושין קשה ומורכב, אבל למרות המריבות הקשות והפערים הבנו, אני ועו"ד של האשה, שהזוג הזה לא צריך להתגרש. שכנענו אותם ללכת לטיפול זוגי והם נשארו יחד, ממשיכים להיות הורים לילדיהם והבאת חדשים לעולם. מקרה כזה ממלא אותי ונותן לי להבין את שליחותי בעולם – להביא את הלקוח לחוף מבטחים."
איך משבר הקורונה השפיע על העבודה שלך?
"בחודש הראשון הרגשנו את הירידה בעבודה, אבל מטבע הדברים, השירותים שלנו הם חיוניים ולכן אנחנו עובדים. בצד של הלקוחות הקורונה הביאה למצבים מורכבים יותר גם ברמה הפיננסית וגם גם ברמה הרגשית. אנשים המצויים בטלטלה גם ככה, הקורונה רק הגדילה את הקושי."
כיצד היית ממליצה לאנשים שנתקלים בבעיה בתחום המשפחה לפעול לפני שהם נוקטים בצעד משפטי?
"הייתי ממליצה ללכת, קודם כל, למגשר עם הבנה משפטית וניסיון. אם מחליטים ללכת לעורך דין, אז לבחור באחד שהוא לא 'כסחן' – בסוף יש פה משפחה שצריכה להישאר משפחה, גם אם שונה בהרכבה ובחיי היום שלה."
לא "כסחן"? אז איזו תכונה צריכה לדעתך להיות לעו"ד בדיני משפחה?
"התכונה החשובה ביותר היא אהבת אדם, הקשבה והכלה, מבלי לחשוש להתעמת אם צריך, גם בכל הכח. העבודה שלנו היא המון עבודת נפש ויכולת תקשורת גבוהה. חשוב שתהיה כימיה בין לקוח לבין עו"ד. אנשים שנזקקים לעזרה בתחום המשפחה מגיעים רבות כשעולמם התמוטט עליהם. לא סתם מוגדרים גירושין כסוג של מוות. עורך הדין צריך להקשיב, לחזק ולהוביל את הלקוח בדרך הנכונה עבורו על מנת שיגיע למקום הטוב עבורו, אם בהסכמות ובלית ברירה, גם בהליכים הנדרשים בבית המשפט ובבית הדין. ."
מה החלום שלך?
"החלום שלי הוא להקדיש את האנרגיות שלי בגישור ובהסכמים ופחות במלחמות, לא רק במשפחה אלא גם בנדל"ן ובתחום האזרחי. הסכמה יוצרת אנרגיה חיובית וצמיחה לעתיד טוב יותר. אני מעדיפה לחיצת יד של שני צדדים להסכם על פני ניצחון תוך פגיעה ביריב, אך הדבר אינו מרתיע אותי ממאבק משפטי, אם צריך."
האם חל שינוי משמעותי במקצוע בשנים האחרונות?
"אני עורכת דין משנת 88, ובתחילת הדרך היו פחות עורכי דין ויותר כבוד בין חברים למקצוע. ככל שהשנים חולפות, יש ריבוי עורכי דין ויש פחות אמון בהם, גם בתוך קהילת עורכי הדין. זה פוגע בעיקר בלקוחות אך גם באווירת העבודה בין קולגות.
גם בתי משפט השתנו. המערכת אמנם מדויקת יותר ברמת הטיפול מבחינת זמנים, אבל בגלל המציאות של חקיקה שיפוטית נרחבת בשנים האחרונות, הכניסה לבתי משפט היא כמו הגרלה. אין אמות מידה מספיק ברורות והמציאות שהכול שפיט מייצרת קושי בייעוץ משפטי. פסק הדין תלוי אצל איזה שופט תיפול, מאיזה רקע הוא מגיע ואיזו אג'נדה הוא רוצה לקדם."
מה הלקוחות שלך לא יודעים עלייך?
"אני אוהבת לטייל ולרקוד ריקודי עם, אני מאד אוהבת ללמוד וללמד. בשנים האחרונות אני גם לומד ומלמדת תורה ויהדות ונהנית מכל רגע. המשפחה שלי והתחביבים שלי הם אלה שנותנים לי כוח להמשיך באתגרי חיי."
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.