מאת: עו"ד גלעד לשם
לפסק הדין בעניין מיידל נ' בזק חברת התקשורת בע"מ
בזק פיטרה טכנאי שירות לקוחות מוערך לאחר 17 שנות עבודה. מדוע עשתה זאת? גם שופטת בית הדין לעבודה לא ממש הבינה. התנהלותה חסרת תום הלב של בזק, אשר במהלך הדיונים הכפישה את שם התובע ויכולותיו ללא היסוס - הביאה את השופטת לחייבה בפיצוי של כ- 120 אלף שקל.
בשנת 2009, לאחר 17 שנות עבודה פוטר טכנאי שירות לקוחות מעבודתו בבזק. לטענתו, פיטוריו נבעו מהסיבה שהגיש נגד בזק בתביעה נזיקית בגין תאונת עבודה שאירעה לו, במסגרתה נחבל בגבו והוכר כתוצאה מכך כנכה עבודה.
בתביעה שהגיש נגד בזק לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, טען כי פוטר בשרירותיות ומשיקולים לא עניינים, אף שהיה עובד מוערך שזכה להערכות ועיטורים רבים ואף הוכרז כעובד מצטיין.
התובע הדגיש את הנזק החמור שנגרם לו בשל פיטוריו, בהיותו נכה עבודה בן 61, שהסיכוי שימצא עבודה חלופית - קלוש. משכך, עתר התובע לפיצוי של 400 אלף שקל.
בזק טענה, לעומת זאת, כי עד שנת 2007 אכן הייתה שבעת רצון מהתובע, אלא שהחל משנה זו, כשעברה לידיים פרטיות, היא החלה לבצע בדיקות והערכות עובדים, וגילתה כי התובע מתקשה לעמוד ביעדים וכי לקוחות רבים התלוננו על תפקודו.
לדבריה, הממונים על התובע הביעו את חוסר שביעות הרצון באזניו, אך משלא חל שיפור בתפקודו הוא זומן לשימוע ופוטר כדין. בזק הכחישה כל קשר בין הפיטורים לתאונה, אשר לטענתה, כלל לא ידעה עליה במועד הפיטורים.
סיבת הפיטורים נותרה סודית
לפי השופטת מיכל נעים דיבנר, גם לפני 2007 נערכו בבזק משובים על העובדים, תפוקותיהם ותפקודם, ובתקופה זו הערכות התובע היו חיוביות ביותר. לא ייתכן, קבעה השופטת, שעד לשנת 2007 נחשב התובע לעובד מוערך ומצטיין, ולפתע הדרדר תפקודו עד כדי פיטוריו.
השופטת התייחסה לראיות החלקיות והמועטות ביותר שהציגה בזק בדבר תפקודו של התובע ודחתה אותן מכל וכל:
"התרשמנו כי הנתבעת ליקטה מן הגורן ומן היקב כל בדל אפשרות לקיומו של פגם בתובע, על מנת להצדיק את מעשה הפיטורים, כאשר לנימוקים הרציניים והעיקריים ביותר כפי שעמדו בבסיס החלטת הפיטורים - תפוקות ותקלות חוזרות - לא הוצגה בפנינו ולו ראשית ראיה" נכתב בפסק הדין.
השופטת קבעה, כי אמנם לא הוכח שפיטורי התובע קשורים לתביעתו בגין תאונת העבודה, אך החליטה כי בכל זאת מדובר בפיטורים שלא כדין. לדבריה, בזק התנהלה בחוסר תום לב, בין היתר, כאשר לא הציגה בפני התובע ואף לא בפני בית הדין את הסיבה האמיתית לפיטוריו, ובכך מנעה ממנו את האפשרות להתגונן מפני הטענות כלפיו במהלך השימוע.
לפי השופטת, מדובר בפיטורים שרירותיים לגמרי, כאשר בזק סימנה לעצמה כמטרה לפטר את התובע, תוך התעלמות מכישוריו ויתרונותיו, כפי שהתבטאו לאורך שנות עבודתו בחברה.
השופטת העירה על התנהלות בזק, אשר הכפישה בקלות יתרה את שם התובע ואת יכולותיו המקצועיות ללא כל בסיס ראייתי, וקבעה כי הדבר מצדיק פיצוי משמעותי לתובע.
בבואה לאמוד את סכום הפיצוי הראוי, התחשבה השופטת, בין היתר, בכך שמדובר בעובד מוערך, שהקדיש את מיטב שנותיו לעבודה, בסיכוי הדל שימצא עבודה חלופית, במצבו ובגילו, בעובדה שבזק לא שקלה אפשרות חלופית להעסקתו, כמו גם אי מסירת הנימוקים המבוססים לפיטוריו.
"פיטורים אמנם לעולם יגרמו לפגיעה במפוטר, אך כאשר נלווית להם תחושת עוולת וחוסר הערכה, הנובעת מחוסר יכולת להבין את עילת הפיטורים, הפגיעה מתעצמת באופן משמעותי", סיכמה השופטת וחייבה את בזק לשלם לתובע פיצוי בשווי 10 משכורות- 119,600 שקל, בתוספת הוצאות משפט של 3,000 שקל ושכ"ט עו"ד של 7,000 שקל.
- ב"כ התובע: עו"ד א. שמיר
- ב"כ הנתבעת: עו"ד ת. גולן
לפסק הדין בעניין מיידל נ' בזק חברת התקשורת בע"מ
* הכותב הינו עו"ד העוסק בדיני עבודה.
**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
למדור: דיני עבודה
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.