אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> אב ביקש שהילדים יהיו אצלו בכל ליל סדר: "ההלכה מחייבת"

אב ביקש שהילדים יהיו אצלו בכל ליל סדר: "ההלכה מחייבת"

מאת: עו״ד שלמה שרעבי | תאריך פרסום : 27/04/2022 18:04:00 | גרסת הדפסה

עו״ד שלמה שרעבי (אילוסטרציה חיצונית: Christopher Paul High, Unsplash)

הוא דרש כי בכל שנה הילדים ישהו אצלו בפסח כדי שיוכל לקיים את מצוות "והגדת לבנך" שלפיה על האב לספר לילדיו את סיפור יציאת מצרים. בית הדין הרבני קבע כי טובת הילדים מחייבת חלוקה שווה בין ההורים

בית הדין הרבני באשדוד דחה לאחרונה בקשה של אב לקבוע כי הילדים ישהו עמו בכל ליל סדר. האב טען כי לפי ההלכה מוטל עליו לספר להם את סיפור יציאת מצרים. הדיינים קבעו כי הילדים ישהו עם הוריהם בליל הסדר באופן שוויוני, שנה אצל האב ושנה אצל האם, בין היתר לאחר שהתרשמו כי בקשת האב לא נעשתה לשם קיום המצווה אלא ״כקרדום לחפור בו״ נגד האם. 

בני הזוג הם הורים לבן ובת קטינים. בבקשה שהגיש האב הוא ביקש חלוקה שוויונית של כל חגי ישראל, עם הסתייגות שלפיה בכל שנה הילדים ישהו אצלו בליל הסדר.

האב הסביר כי הוא מעוניין לקיים את מצוות עשה מהתורה ״והגדת לבנך״, שלדבריו מוטלת עליו. לטענתו, האם אינה מחויבת במצווה זו מהתורה, אלא לכל היותר מדרבנן. הוא הוסיף כי הרמה הרוחנית בביתו גבוהה יותר. 

האם השיבה שאין לתת לאב יתרון בליל הסדר. לטענתה, הרבה פוסקים סוברים כי מצוות סיפור יציאת מצרים אינה מהתורה. היא הוסיפה כי הפוסקים שסוברים שהיא מהתורה אומרים שהיא לא מצווה עצמאית אלא חלק ממצוות אכילת מצה. עוד לטענתה, האב יכול לקיים את המצווה עם אחרים ולאו דווקא עם ילדיו.  

אין לכפותם

הדיינים הרב מיכאל צדוק, הרב עידו שחר והרב אלימלך וסרמן הבהירו אחרי סקירה הלכתית מקיפה כי ייתכן שלאב יש יתרון על פני האם בקיום מצות 'והגדת לבנך', שכן חיובו של האב הוא מהתורה ואילו חיובה של האם שנוי במחלוקת. לכן לכאורה, יכול האב לדרוש לקיים את המצווה בעצמו.

ואולם, לדעת חלק מהפוסקים מדובר במצווה מהמובחר, שאינה בבחינת חובה, וכמו כן, האב יכול לקיים את המצווה באמצות שליח (כלומר, די בכך שהילדים ייחשפו לסיפור באמצעות האם כשהם שוהים עמה). 

הדיינים כתבו כי בנסיבות המקרה, בו קיים עימות בין ההורים, וכדי לא להכניס את הילדים בתווך והעמדתם במבחן נאמנויות, ראוי לפסוק כי הילדים ישהו באופן שוויוני גם בליל הסדר.

עוד הם ציינו כי להתרשמותם, האב לא מהמדקדקים בשמירת מצוות (בין היתר לאחר שלא נענה בתחילה להמלצתם לתת גט לאשתו) ונראה שמניעיו אינם ׳למען שמו באהבה' אלא 'קרדום לחפור בו'.

לאור זאת קבעו הדיינים כי הילדים ישהו בליל הסדר עם כל אחד מההורים, שנה אחר שנה – כנהוג אצל רובם המוחלט של ההורים הגרושים.   

במקביל נקבעו הסדרים שוויוניים ליתר חגי ישראל. 

  • ב״כ האב: עו"ד יעקב בלס
  • ב״כ האם: לא צוין
עו״ד שלמה שרעבי עוסק/ת ב- דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
היתכנות נישואין אזרחיים בישראל
עו"ד זאב ולנר | צילום: ניר קידר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ