מבוטח של חברת "איילון" הבחין בכך שחויב עבור ימים בהם כלל לא בוטח. הוא הגיש תובענה ייצוגית לבית המשפט, שאישר הסדר פשרה במסגרתו "איילון" תשיב כספים ללקוחות שחויבו יתר על המידה.
לאחר שלקח הלוואה מהבנק לצורך רכישת דירה, פנה אדם לחברת "איילון" במטרה לערוך ביטוח דירה וביטוח חיים.
האיש חתם על ההסכמים בסוף דצמבר 2013, אולם תאריך תחילת הביטוח נרשם בתחילת החודש, והאיש גילה להפתעתו שחויב בתשלום דמי ביטוח עבור כל החודש.
בעיות עם חברת הביטוח?
פנו ל-עו"ד ביטוח
כעבור ארבעה חודשים הגיש האיש תובענה ייצוגית לבית המשפט המחוזי בלוד נגד "איילון", בשמו ובשמם של מבוטחים שרכשו פוליסות ביטוח החל מסוף חודש מרץ 2007.
לטענתו, המשיבה הטעתה אותו ולקוחות אחרים, וגבתה מהם תשלום עבור תקופה בה כלל לא היה להם כיסוי ביטוחי.
התובע הוסיף כי מדובר בהפרת אמון המבוטחים, וכי המשיבה מתעשרת שלא כדין.
הוא העריך את נזקו האישי בסכום של 77 שקלים, ואילו את נזקם הכולל של המבוטחים ב-10 מיליון שקל.
המשיבה טענה שכל פעולתיה נעשו כדין, ותאריך תחילת הפוליסה של התובע נקבע לתחילת חודש דצמבר לבקשתו, על מנת שיוכל, לטענתו, לקבל הלוואת משכנתא מהבנק.
לשיטתה, מאחר שמדובר בפוליסת משכנתא שהוצאה לפי בקשתו, הכיסוי הביטוחי חל רטרואקטיבית, ומכאן שהתובע קיבל תמורה עבור דמי הביטוח ששילם.
בינתיים, ניהלו הצדדים משא ומתן לפשרה, ובמרץ 2015 הגישו בקשה משותפת לאישור הסדר, שלפיו "איילון" תשיב סכום כסף המשקף את הפרמיה שגבתה בתקופות שלפני ההתקשרות.
"איילון" ביקשה לפצות את לקוחותיה שיימצאו זכאים לתשלום, דרך הפחתת דמי הביטוח החודשיים שלהם.
בכל הנוגע לחברי קבוצה זכאים שכבר אינם לקוחות, הוצע כי תישלח המחאה בנקאית לכתובתם, אלא אם מדובר בסכום של 20 שקל או פחות. במקרה זה, עליהם יהיה לפנות אל "איילון" תוך 30 יום ממועד פרסום המודעה על אישור הסכם הפשרה.
כמו כן, הוצע כי כל סכום שלא ייפדה על ידי הזכאים לפיצוי, יועבר כתרומה למרכז שניידר לרפואת ילדים.
הסדר ראוי
"חברת ביטוח אינה רשאית לחייב מבוטח בדמי ביטוח בגין תקופה שבה לא העניקה לו כיסוי ביטוחי", כתב השופט פרופסור עופר גרוסקפוף, וציין כי סיכוייה של התובענה להתקבל היו גבוהים.
לטעמו, מדובר בהסדר פשרה ראוי וסביר, שמטרתו היא השבה כספית מלאה ככל שניתן למבוטחים.
החזרת הכסף או העברתו כתרומה תמנע התעשרות שלא כדין של "איילון", ציין השופט. לדבריו, "איילון" הוכיחה כיצד שינתה את התנהלותה, והפסיקה לגבות כספים עבור תקופות קודמות למועד ההתקשרות.
מכאן, החליט השופט לאשר את הסדר הפשרה, והסכים למינויו של מועמד מטעם הצדדים לתפקיד הממונה על ביצוע ההסדר. לפי ההסדר, הממונה רשאי להמליץ גם על זיכוי לקבוצות מבוטחים שלא נכללו בהסכם.
השופט קבע ש"איילון" תשלם לתובע 5% מסכום ההטבה לקבוצה. את שכ"ט עו"ד הקבוצה העמיד השופט על 13.5%, כאשר מחצית ממנו תשולם על בסיס הסכום המוערך, והמחצית השנייה תשולם עם השלמת הסדר הפשרה.
עוד נקבע כי "איילון" תפרסם על חשבונה הודעה בדבר אישור הסדר הפשרה בשני עיתונים נפוצים בישראל, תאפשר לעיין בו באתר אינטרנט, ותשלים את ביצועו עד לספטמבר 2016.
- ב"כ התובע: עו"ד יוסף גיא, עו"ד גיל רון, עו"ד אהרן רבינוביץ, עו"ד עקב אביעד
- ב"כ הנתבע: עו"ד תמי גרינברג, עו"ד אביב קלפנר
* עו"ד חן ורשביאק עוסק בתביעות ביטוח
** הכותב לא ייצג בתיק.
*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.