עיריית ראשון לציון והוועדה המקומית טענו שהתוכנית תיצור עומס ומצוקת חנייה אלא שהמועצה קבעה כי דווקא מרכז שכונתי שמעניק מגוון רחב של שירותים יעודד הליכה ברגל ויפחית שימוש ברכבים
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה טענות שהעלו עיריית ראשון לציון, הוועדה המקומית וכ-1,000 תושבים כנגד תוכנית להרחבת קניון הבאר שבשכונת נאות שקמה. נקבע כי התוכנית תואמת את המגמה הארצית להתחדשות עירונית, וכי בניגוד לטענה שתיצור עומס תעבורתי ומצוקת חנייה, בטווח הארוך תוספת שירותי ציבור ומסחר בשכונה תעודד את התושבים ללכת ברגל במקום לנסוע למרכזים הגדולים ותצמצם את השימוש ברכבים. עם זאת, הוועדה המחוזית חויבה לקבוע הוראות לגבי מגוון השימושים בתוספת הבנייה, על מנת לוודא שיינתן מענק ראוי לצרכי התושבים.
בעלת הקניון "בנייני ישקו" יזמה את התוכנית לתוספת שתי קומות בשטח של 3,056 מ"ר לפני כ-3 שנים. בתחילה, בעידוד הוועדה המקומית אך בהמשך חברי הוועדה התחלפו וההרכב החדש הצטרף להתנגדויות שהגישו חלק מתושבי השכונה.
לפני כחצי שנה דנה הוועדה המחוזית בהתנגדויות והחליטה לאשר את התוכנית בתנאים כמו הסדרת חריגות בנייה נטענות בקניון ובדיקה תנועתית.
אלא שהעירייה והוועדה המקומית הגישו על כך ערר בו נטען בין היתר כי אין הצדקה תכנונית לתוספת שטחי מסחר בקניון, שכבר היום גורם לקשיי חנייה ועומסי תנועה. עוד נטען כי לא ייתכן שהוועדה המחוזית תיתן גושפנקא לעבריינות הבנייה המתחוללת כיום בקניון. חמישה תושבים, נציגות של אחד הבתים בשכונה ועוד כ-1,000 תושבים נוספים הצטרפו לטיעוני העוררות.
מנגד, טענה הוועדה המחוזית, כי הוועדה המקומית שינתה את עמדתה ללא הסבר מספק, וכי מדובר בתוספת מינורית למרכז שכונתי, שדווקא תרחיב את מגוון השירותים המוצעים לתושבים, ותעודד אותם ללכת ברגל ולהפחית את השימוש ברכבים.
בנוסף צוין כי הטענות לגבי חריגות הבנייה נמצאות כיום בשלבי חקירה ולפיכך הוועדה לא מצאה לנכון לבטל את התוכנית אלא לאזן אותה באמצעות התנאת ההיתרים בהסדרת החריגות. בעלת הקניון תמכה בטיעונים אלה.
סידורים וקניות במרחק הליכה
חברי ועדת המשנה לעררים שבראשות עו"ד אורית קוטב החליטו לקבל את הערר חלקית. נקבע כי אין הצדקה לפסול את התוכנית כולה, והדבר היחיד שהוועדה המחוזית צריכה לדאוג לו הוא שיוצע לתושבים מגוון רחב של שירותים תוך שמירה על הצביון השכונתי.
ועדת המשנה קבעה כי המדיניות הנוכחית בתחום ההתחדשות העירונית תומכת במתן מענה רחב לצרכי התושבים בתוככי העיר, באופן שיאפשר להם לבלות, לצרוך תרבות ולצאת לסידורים וקניות בהליכה או ברכיבה על אופניים חלף שימוש ברכבים.
יו"ר הוועדה העירה כי השינוי במדיניות אמנם יגרור קשיי הסתגלות אך בטווח הארוך הוא יועיל לתושבים ויגרום דווקא להפחתת העומס בכבישים ולשיפור באיכות האוויר והסביבה. "אנו מאמינים בכוחה של מדיניות תכנונית לכוון התנהגות ולהוביל את המרחב המוגבל של מדינת ישראל לעתיד טוב יותר, תוך התחשבות בדורות הבאים. אנו מאמינים ביצירת תנאים לקידום נגישות פיזית, תעסוקתית, תחבורתית וכיו"ב", נכתב.
בנוסף נקבע כי הוועדה המחוזית ערכה איזון נכון בנושא חריגות הבנייה, בהתחשב בכך שמדובר בחריגות מינוריות שלא מצדיקות לפסול תוכנית שמיטיבה עם התושבים.
בסיכומו של דבר נקבע כי החלטת הוועדה המחוזית ראויה ומתבססת על מדיניות התכנון הארצית להתחדשות עירונית. עם זאת, כאמור, הדיון יוחזר אליה כדי שתקבע הוראות לתמהיל השימושים בתוספת הבנייה.
- לא צוינו שמות עורכי דין בהחלטה
עו"ד אילן גלזר
עוסק/ת ב-
מקרקעין ונדל"ן
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.