אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> העליון דחה עתירה לפרוס את 'כיפת ברזל' מעל 4.5 ק"מ מהגבול עם עזה

העליון דחה עתירה לפרוס את 'כיפת ברזל' מעל 4.5 ק"מ מהגבול עם עזה

מאת: שירה הימן, עו"ד | תאריך פרסום : 08/08/2011 12:29:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין המועצה האזורית אשכול+ 32 עותרים נוספים נגד ראש הממשלה

בית המשפט העליון דחה עתירתן של מועצות אזוריות באיזור "עוטף עזה" אשר דרשו כי המדינה תורה על פריסת מערכת "כיפת ברזל" בטווח שמעבר 4.5 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, או לחילופין תפעל למיגון במרחבים הדירתיים של היישובים הממוקמים מעבר לטווח של 4.5 ק"מ מהגדר.

בעקבות ירי הרקטות המתמשך לעבר יישובים ישראליים, התקבלה ביום 24.2.2008 החלטת ממשלה מספר 3192 בגדרה אושר מיגון דירות מגורים הממוקמות בטווח של 4.5 ק"מ מגבול רצועת עזה, בדרך של בניית מרחב מוגן דירתי, ובחודש דצמבר 2008 התקבלה החלטת ממשלה נוספת בנושא, בה נקבע בין היתר כי בשנת 2011 יתקיים דיון ביתרת התקציב שתידרש לצורך מיגון בתי המגורים בתוך הטווח של 4.5 ק"מ.

לטענת העותרים, החלטת הממשלה מורכבת משני חלקים משלימים - חלק ראשון העוסק במיגון ישובים עד לטווח של 4.5 ק"מ מהגבול עם רצועת עזה בדרך של בניית מרחבים דירתיים מוגנים; וחלק שני לפיו שאר היישובים המצויים במרחק גדול יותר מהגבול, יחסו תחת מערכת כיפת ברזל. לטענתם, ההחלטה שלא להציב את מערכת "כיפת ברזל" ביישובים הממוקמים מעבר לטווח של 4.5 ק"מ מן הגדר, ולא למגנם בכל דרך אחרת, חורגת ממתחם הסבירות ופוגעת באופן בלתי סביר בזכויות יסוד, ובכללן הזכות לחיים ולשלמות הגוף.

המדינה טענה כי ההחלטה בדבר אופן פריסתה והצבתה של מערכת 'כיפת ברזל' היא החלטה צבאית-מבצעית מובהקת, ואין מקום להתערבות שיפוטית בפרטיה, וכך גם בנוגע להחלטה בדבר מיגון המרחבים הדירתיים של יישובים המצויים במרחק גדול מ-4.5 ק"מ מגבול רצועת עזה, שהינה החלטה העוסקת במדיניות ביטחונית, המצויה בלב ליבו של שיקול הדעת המסור לממשלה.

בית המשפט דחה כאמור את העתירה. השופט פוגלמן קבע כי לא הוכחה הבטחה שלטונית לעותרים ביחס לפריסת מערכת "כיפת ברזל" ביישוביהם, וכי מדובר בהחלטה מבצעית בעלת השלכות צבאיות, מדיניות, תקציביות ואחרות, שמן הראוי שההכרעה בהן תיוותר בידי הגורם המוסמך - המנהלי והמקצועי.

"באיזון שבין הרצון לספק הגנה וביטחון - גם אם לא אופטימאליים - ליישובים רבים ככל הניתן; שיקולים של שוויון - כפי שיובהר להלן; אמצעי ההגנה האחרים הקיימים בנמצא; מגבלות התקציב הקיימות; המציאות הביטחונית המשתנה; ושיקול דעתה הרחב של הממשלה להתוות את מדיניותה, הנסמכת על עמדות מקצועיות, לא מצאתי כי יש בידנו לקבוע כי החלטת הממשלה מצויה מחוץ למתחם הסבירות הרחב שנתון לה" כתב השופט ואף דחה את טענת האפליה שהעלו התובעים ביחס להחלטה שלא למגנם.

לפסק הדין בעניין המועצה האזורית אשכול+ 32 עותרים נוספים נגד ראש הממשלה

למדור: חוקתי ומנהלי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ