אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> הצעה לציבור באמצעות האינטרנט

הצעה לציבור באמצעות האינטרנט

מאת: יעל צבר | תאריך פרסום : 04/08/2002 13:46:00 | גרסת הדפסה

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת אסתר חיות, דנה לאחרונה בשאלה האם פרסומים שעשתה אגודה באתר האינטרנט שלה, מהווים הצעה לציבור כהגדרתה בחוק ניירות ערך.

הנתבעת, מונדרגון, היא אגודה שיתופית הרשומה בישראל. האגודה מצהירה כי מטרתה לאגד אלפי משקיעים קטנים, שיהוו גוף בעל הון ועוצמה כלכלית. מונדרגון מבקשת לגייס הון ולהשקיעו בתחום הפיננסים, ההיי - טק, התיירות והחקלאות המתקדמת בארץ ובעולם. הנתבעת הנוספת, אי. די. סי אי. בע"מ מהווה את הזרוע הביצועית של אגודת מונדרגון.

לשם הגשמת מטרותיה, פרסמה האגודה באתר האינטרנט שלה, פניה הנוגעת להצטרפות חברים חדשים לאגודה. על פי הפניה נדרשים המצטרפים החדשים לשלם תשלום ראשון בסך 300 $ ועוד 11 תשלומים של 200 $. בתמורה, מקבלים המצטרפים חברות באגודה וזכות הצבעה למוסדות האגודה ובאסיפה הכללית. כן מקבלים המצטרפים 3 דונם אדמה וכן מניות באגודה.

התובעים, הרשות לניירות ערך ויו"ר הרשות לניירות ערך, טענו כי פרסומים אלה, מהווים הפרה של סעיף 15 לחוק ניירות ערך, האוסר הצעת ניירות ערך לציבור ללא תשקיף שהרשות התירה לפרסמו וכן עבירה על פי פרק העונשין של החוק לניירות ערך.

בית המשפט דן תחילה בשאלה האם מדובר בניירות ערך. הרשות לניירות ערך טענה כי מה שהוצע למצטרפים הפוטנציאליים הוא ניירות ערך על פי המבחן המהותי. הנתבעות טענו כי אין מדובר בניירות ערך שכן מדובר בהצטרפות לאגודה שיתופית הכוללת תנאי והליכי קבלה. כן טענו הנתבעות כי מניות החברה אינן סחירות והאגודה מחזיקה אותן בנאמנות עבור חבריה. לעניין התשלום טענו הנתבעות כי זה אינו מהווה השקעה, אלא הוא בבחינת "דמי רישום".

בית המשפט קבע כי חבילת הזכויות המונפקת למצטרפים מהווה "תעודה מונפקת בסדרה" ולכן מהווה ניירות ערך. עוד קובע בית המשפט כי גם העובדה שניירות הערך מונפקות על ידי אגודה שיתופית, אינה שוללת את המסקנה.

בית המשפט ממשיך ודן בשאלה האם מדובר בהצעה לציבור. הנתבעות טענו כי מכיוון שכתובת אתר האינטרנט בו פורסמה הפניה, לא פורסמה באמצעי התקשורת, הרי לא מדובר בפעילות שיווקית ולא מתקיים התנאי לקיומה של הצעה לציבור. עוד טענו הנתבעות כי הן לא מקיימות מצגים לציבור אלא רק לחברי האגודה במסגרת "חבר מביא חבר".

בית המשפט מתייחס לטענה כאילו הפרסום באמצעות האינטרנט בלבד, ללא פרסום באמצעי תקשורת נוספים אינו מהווה פעולת שיווק: " פעילות שיווקית באמצעות האינטרנט הינה כלי חדש יחסית בשוק העולמי בכלל ובשוק הישראלי בפרט, אך עובדה זו אינה מפחיתה כהוא זה ממהותה של הפעילות כפעילות שווקית וכן מעוצמתה הבלתי מבוטלת של פעילות זו, העולה מבחינות רבות או לפחות אינה נופלת מפעילות שיווקית באמצעים אחרים. אט אט מתברר ומתבהר לכל, כי האינטרנט הינו אמצעי טכנולוגי משוכלל וחשוב, הן מבחינת תחומי התפרשותו והן מבחינת מספר המשתמשים בו, שהינו עצום ורב. מכאן, פוטנציאל התרומה וההרס הטמונים בו זה בצד זה, המחייבים הערכות מתאימה של מערכות החוק והמשפט."

לפיכך קובעת השופטת כי הוכח קיומה של הצעה לציבור והיא אוסרת על הנתבעות להמשיך בפרסום ההצעות כאמור, ללא תשקיף.

א' 002969/00 יו"ר הרשות לני"ע ואח' נ' מונדרגון אגודה שיתופית בע"מ ואח'

למדור דיני תאגידים

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ