המקום: נמל התעופה בן-גוריון
נוסע, שהתייצב לטיסה בנתב"ג, נאלץ במפתיע וברגע האחרון לבטל את נסיעתו, לאחר שכבר הפקיד את מזוודתו בדלפק הכרטוס. סבל נשלח לאתר את המזוודה, שכבר ירדה מהמסוע לעבר אזור ריכוז המזוודות, ולהשיבה לבעליה.
הסבל החכם אכן מצא את המזוודה, אלא שבמקום לשאת אותה בחזרה לאולם הדלפקים, הוא הניח אותה על המסוע ושינה את כיוון הנסיעה של המסוע. על מנת לוודא שהמזוודה תגיע לחוף מבטחים הסבל אף עלה בעצמו על המסוע והצטרף לנסיעה. רק פרט קטן וחשוב נשכח ממנו...
התאונה: סבל על מסוע שמתנגש בעצמו
המסוע הארוך, המוביל את המזוודות מדלפקי הכרטוס אל עבר משטח ריכוז המזוודות, מחבר בין מפלס הדלפקים בקומת הכניסה לבין מפלס המזוודות בקומה נמוכה יותר, והוא בנוי משלושה קטעי מסוע: קטע ראשון אופקי, אח"כ קטע מסוע היורד בשיפוע למפלס הנמוך יותר, ולבסוף שוב קטע מסוע אופקי. כיוון הנסיעה של כל מקטע הוא עצמאי ואינו תלוי בקודמו, והחיבורים ביניהם מאפשרים מעבר חלק למזוודות.
הסבל שלנו לחץ על הכפתור ההופך את כיוון הנסיעה של המסוע התחתון, אבל שני המקטעים האחרים המשיכו לנוע בכיוון הרגיל. התוצאה היתה, שהמקטע השני והמקטע השלישי נעו זה כנגד זה, וכאשר רגליו של הסבל שעמד על המסוע השלישי הגיעו אל קצה המקטע - הם נלכדו ונמחצו בין שני מקטעי המסוע הסובבים זה לעומת זה, כמו במסחטת כביסה של פעם...
אגב, כמובן שהיו שלטי אזהרה גדולים: "אין לעלות על המסוע".
הסוף: הסבל אשם, אבל גם המהנדס לא חף מפשע
אז מי אשם? אין ספק שלסבל המאלתר תרומה נכבדת למצב הביש. אבל גם מנהלת השדה ומתכנן המסוע לא יצאו נקיים: היה על המתכנן למנוע את האפשרות ששני קטעי מסוע ינועו זה לעומת זה, ולא רק בגלל החשש מפני סבלים שובבים; גם במקרה בו המזוודה היתה הנוסעת היחידה על המסוע, - היה נגרם לה נזק במפגש בין שני המקטעים, שהסתובבו בכיוונים מנוגדים.
בחוות הדעת הצבענו על האחריות המשותפת של כל הגורמים דלעיל. כעבור זמן נמסר לנו שאכן בוצע שיפור במערכת הפיקוד של המסועים, באופן שימנע את האפשרות לשנות כיוון תנועה של רק מקטע בודד ויאפשר שינוי כיוון של שלושת המקטעים יחדיו.
הסבל, שיצא מהאירוע עם פציעות אך ללא נכות קבועה, כבר לא יעלה על המסוע. גם לאחר התיקון.
* הכותב הוא מהנדס, העוסק בשירותי הנדסה משפטית ועד מומחה בתחום.
**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.