המועצה הארצית לתכנון ולבניה דחתה עררים שהגישו כפר ויתקין והמועצה האזורית עמק חפר על החלטת הוועדה המחוזית שלא לאשר את התכנית להקמת יקב בסמוך לנחל אלכסנדר.
ב-2018 החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז מרכז לדחות תכנית להקמת ״יקב ויתקין״ שהגיש כפר ויתקין והמועצה האזורית עמק חפר. ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה דחתה לאחרונה ערר שהגישה המועצה על ההחלטה וקבעה שהיקב סותר תכנית מתאר ארצית שמטרתה שמירה על הנוף הרגיש באזור.
מטרת התכנית שהוגשה ביוזמת הייננים דורון בלוגולובסקי ושרונה פז-בלוגולובסקי ב-2017 היא שינוי ייעוד של שטח שנמצא בסמוך לנחל אלכסנדר מקרקע חקלאית לתעשייה חקלאית לצורך הקמת יקב בוטיק, מרכז מבקרים ומסעדה.
על פי תמ״א 35 (תכנית מתאר ארצית משולבת לבנייה, לפיתוח ולשימור) השטח בו הוקם היקב הוא באזור שמור בעל ״רגישות נופית-סביבתית גבוהה״. הוועדה המחוזית קבעה שהיקב מהווה שימוש תעשייתי אסור על פי התמ״א.
בערר טענו המועצה האזורית וכפר ויתקין כי בשטח בו מתוכנן היקב כבר בנוי מבנה חקלאי בגודל של 1,000 מ״ר. לדבריהן, מטרת התכנית היא להפוך את המבנה ליקב בוטיק והחל משנת 2015 נעשה בו שימוש בפועל עבור היקב, שעיקר הפעילות בו היא תיירותית (מרכז מבקרים, סיורים וטעימות).
הן הוסיפו ששטח המבנה צמוד לאזור תעשייה קיים ומאושר של היישוב ונסמך על תשתיותיו. מאידך, הוא סמוך לנחל אלכסנדר ולפארק גשר הצבים המהווים אטרקציות תיירותיות ולכן מדובר ״במיקום מיטבי״. לדבריהן, השימוש המבוקש נכלל ב״שירותי תיירות״ שהותרו בתמ״א 35 שכן המקום נותן מענה לצרכי התיירים המבקרים בנחל.
הוועדה המחוזית השיבה כי התכנית נמצאת באזור חקלאי/נוף כפרי פתוח ששימושים המותרים בו אינם מאפשרים את הקמת היקב.
שטחים עתירי ערכים
ועדת המשנה לעררים בראשות עו״ד שמרית גולן דחתה את הערר בדעת רוב. היא קבעה שהוראות תמ״א 35 אינן מאפשרות לאשר את התכנית בשטח המיועד לה.
הוועדה ציינה כי היא מודעת לכך שהתכנית קודמה במשך תקופה לא מבוטלת מתוך הנחה שניתן יהיה לאשרה כהרחבת אזור התעשייה של היישוב. עם זאת היא הבהירה שאין בסמכותה לאשר תכנית הסותרת את תמ״א 35 שחלה על השטח.
הוועדה כתבה שתמ״א 35 חלה על ״שטחים עתירי ערכים של טבע, חקלאות, נוף ומורשת״. התמ״א מאפשרת שימושים ספורים ומוגדרים וביניהם, שירותי תיירות המשרתים אתר ביקור סמוך, מבנים חקלאיים לגידול בעלי חיים ושינויים לא מהותיים בחזותו הנופית סביבתית של השטח.
רשימת תכליות זו אינה כוללת לדבריה ייעוד של תעשייה, אף לא תעשייה חקלאית. בהקשר זה, הוועדה דחתה את טענת העוררים כי היקב חוסה תחת הסעיף של ״שירותי תיירות״. היא הבהירה כי התמ״א לא מתירה תיירות בכלל אלא רק שירותי תיירות המשרתים אתר ביקור סמוך. מבני היקב לא מיועדים לשימוש מבקרי נחל אלכסנדר אלא בראש ובראשונה למבקרי היקב ולכן אינם עונים על ההגדרה.
זאת ועוד, יש לכבד את העיקרון העובר כחוט השני בהוראות התמ״א שלפיו אם ניתן למקם מבנה מסוים בשטח שאינו כלול במרחב הנופי המוגן, יש להעדיף אפשרות זו.
כמו כן ציינה הוועדה שהחלטת הוועדה המחוזית תואמת את מדיניות משרד החקלאות הרואה ביקבים בהיקף השטח המבוקש כמבני תעשייה וממליצה שלא למקם מבנים מעין אלה בשטחים פתוחים בעלי רגישות נופית-סביבתית גבוהה.
הוועדה סיכמה שהפתרון ההולם במקרה זה יהיה בקידום תכנית ליקב במיקום אחר.
- ב״כ העוררות: עו"ד שלמה ולדמן ואח', עו"ד אברהם פורז, עו"ד תהל בלורי-לרמן ועו"ד אורי בר-קמה ואח׳
- ב״כ המשיבה: עו"ד ניצן בן ארויה ואח'
עו״ד אברהם (בומה) ברחד
עוסק/ת ב-
חוקתי ומנהלי
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.