שופטי הערעור הקלו בעונשו של נהג משאבת הבטון על רקע מצבו הרפואי הרעוע ואופן הרכיבה של המנוח, שכלל בין היתר עקיפה מימין ועלייה על אי תנועה
נהג משאבת בטון שגרם למות אופנוען ברשלנות ירצה 9 חודשי עבודות שירות – כך נקבע לאחרונה בבית המשפט המחוזי בלוד. בכך שינו השופטים שמואל בורנשטין (אב"ד), עמית מיכלס וכרמית בן אליעזר מהחלטה לגזור על הנהג 11 חודשי מאסר בפועל. הרקע לקביעה הדרמטית: מחלות ממאירות מהן סובל הנהג והערכה שרכיבת המנוח לא הייתה זהירה.
האירוע בגינו הועמד המערער (70), נשוי ואב ל-5, לדין פלילי, התרחש באוגוסט 2021: בשעת צהריים הוא נהג במשאבת בטון ("משאית") בכביש 57, ממזרח למערב, וביקש לפנות שמאלה. באותו הזמן נהג המנוח על אופנוע בכיוון נסיעה נגדי, ממערב למזרח, והתקרב לצומת בית ליד. בהתחלף רמזור האופנוען לירוק הוא חצה את הצומת כשנהג המשאית, מצדו, פנה שמאלה מבלתי לתת לו זכות קדימה.
התוצאה הייתה קטלנית: רוכב האופנוע התנגש בעוצמה בדופן המשאית ונגרמה לו חבלה רב מערכתית, ופגיעה בראש ובלסת. הוא הובהל לבית החולים "לניאדו", שם נקבע מותו תוך זמן קצר. נהג המשאית הועמד לדין כאשר ביוני האחרון, לאחר ניהול הוכחות, הרשיע אותו בית המשפט לתעבורה במחוז מרכז בגרימת מוות ברשלנות.
למרות טענת ההגנה כי נהג המשאית חווה מאז התאונה הידרדרות במצבו הנפשי, וכי הוא סובל משתי מחלות ממאירות כאשר חשיפתו לסביבה מזוהמת כמו בכלא עלולה לסכן את חייו – קבע השופט אורן בועז שאין הצדקה שלא להשית עליו עונש מאסר בפועל. החלטתו הייתה לשלוח אותו ל-11 חודשים מאחורי סורג ובריח. בנוסף נגזרו עליו עונשי פסילה ומאסר על תנאי, וכן פיצוי בסך 30 אלף שקל לאלמנת המנוח. מכאן הערעור שהוגש למחוזי במהלך אוגוסט.
הפניה שמאלה בוטלה
מטעם ההגנה נטען בערעור שבעת קביעת העונש התעלם בית המשפט משלל היבטים, ובראשם מצבו הרפואי הרעוע של נהג המשאית. לעמדת הסניגור יש להסתפק בהענשת לקוחו בעבודות שירות בלבד. מנגד גרסה המדינה שהטענה לפיה בית הסוהר הוא מקום מזוהם העלול לסכן את חיי הנהג הינה ספקולטיבית, ואין לה על מה שתסמוך. לשיטתה גזר הדין נכון ואין מקום להתערב בו.
אבל שופטי המחוזי מצאו שדווקא מוצדק לשנות את גזר הדין ולבטל את עונש המאסר, בכפוף לאישור הגורם הרלוונטי כי נהג המשאית כשיר לרצות את עונשו בדרך של עבודות שירות. "מצאנו כי המקרה שלפנינו נמנה על אותם מקרים חריגים, המצדיקים הימנעות מהטלת עונש מאסר ממש", כתבו.
נימוק אחד עליו התבססו השופטים נגע לצורת נהיגת המנוח. כך למשל, אחרי התאונה נמצא האופנוע בהילוך רביעי, באופן המרמז על מהירות נסיעתו עובר לתאונה. יתרה מכך, הוא לא בלם או הטה את האופנוע כדי לחמוק מהמשאית, כאשר במהלך חצייתו את הצומת ביצע עקיפה מימין ועלה לשם כך על אי תנועה.
נתון מרכזי נוסף שהביא להקלה בעונש התייחס להחלטת הרשויות אחרי התאונה לבטל את הפנייה שמאלה בה פנה המערער; "ללמדנו", כך השופטים, "כי הופקו על ידי גורמי המקצוע הלקחים המתבקשים בכל הנוגע לתשתית הבעייתית ולכשל התכנוני בצומת במועד הרלוונטי". לדבריהם "נתון זה, שהוא בעינינו בעל חשיבות רבה, לא היה ידוע לבית משפט קמא ולכן לא נלקח בחשבון במסגרת שיקוליו בשלב גזירת הדין".
לבסוף קבעו השופטים שגם בשל גילו המתקדם של הנהג ומצבו הרפואי המורכב מוצדק לבוא לקראתו, ולהמיר את 11 חודשי המאסר בפועל שנגזרו עליו ל-9 חודשי עבודות שירות בלבד, זאת, כאמור, בכפוף לאישור הממונה על עבודות שירות.
- שמות באי כוח הצדדים לא צוינו בפסק הדין
עו"ד דוד אריכא
עוסק/ת ב-
תעבורה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.