אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> אפליה "מתקנת" גם בכליאה: על תנאי המאסר הקשים של אסירים ביטחוניים יהודים

אפליה "מתקנת" גם בכליאה: על תנאי המאסר הקשים של אסירים ביטחוניים יהודים

מאת: עו״ד רותם טובול | תאריך פרסום : 31/12/2019 10:07:00 | גרסת הדפסה

עו״ד רותם טובול

אסירים ביטחוניים יהודים ״זוכים״ לתנאי כליאה גרועים בהשוואה לביטחוניים מוסלמים ולאסירים פליליים רגילים. ראוי להשוות את תנאיהם ולהשקיע בשיקומם.

בבתי הכלא בארץ מוחזקים אלפי אסירים ביטחוניים. רובם המכריע של האסירים הביטחוניים הם בני הדת המוסלמית, וחלק קטן מתוכם הם בני הדת היהודית.  

המכנה המשותף לכלל האסירים הביטחוניים היהודים הוא כי לרוב מדובר באסירים "בגירים-צעירים" (בין הגילאים 18-21) או קטינים. כפועל יוצא מגילם הצעיר, לו היו מעניקים להם את הסביבה הנכונה 'והכלים' המתאימים, סביר שניתן היה לסייע להם לשנות את דרכיהם ההתנהגותיות והאידיאולוגיות.

בישראל אדם יוגדר כ"אסיר ביטחוני" אם הוא נחשד, הואשם או הורשע בביצוע עבירה שעל פי טיבה או נסיבותיה היא עבירה ביטחונית ואשר ניתנה לגביו חוות דעת של שירות הביטחון הכללי המעידה על מסוכנות ביטחונית.

הגדרה "קטנה" – השלכות גדולות

סיווג אסיר כ״ביטחוני״ לא נעשה על פי הגדרה בחוק אלא בהתאם לנוהל פנימי המעוגן בפקודת הנציבות של שירות בתי הסוהר. ואולם, להגדרה השלכות קרדינאליות על תנאי מאסרם של אותם אסירים – מדובר בתנאים קשים מנשוא, ולעיתים אף ללא הצדקה.

הגדרת אסיר "כביטחוני" היא כוללנית וגורפת, וגורמת לפגיעה בלתי סבירה בזכויות יסוד כדוגמת הזכות לחיי חברה הטרוגניים, הזכות לשיקום, הזכות להיוועצות עם עו"ד וכיו"ב.

למעשה, הגם שהגדרת אסיר ביטחוני אינה "טכנית" ביסודה, ברמה הפרקטית היא נבחנית בטכניות מוחלטת וללא כל התחשבות בזהות האסיר, גילו, השתייכותו הדתית והארגונית, חומרת עבירותיו והזמן שחלף מאז בוצעו, האידאולוגיה המאפיינת את תפיסותיו והשינויים שחלו באדם מאז ביצע את מעשיו. 

לדוגמא, משרדנו מייצג אסיר שביצע בשנת 2004 (עת היה כבן 19 בלבד) עבירה אלימות כלפי אדם מוסלמי רק בשל שיוכו הדתי, ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר. דא עקא, בשל טעות אנוש הוא לא ריצה את מאסרו עד לשנת 2018, אז התברר במסגרת תיק תעבורה שנפתח נגדו, כי הוא חב מאסר בגין עבירת האלימות האידיאולוגית אותה ביצע 14 שנים קודם לכן.

אותו אסיר התבגר מאז, התחתן והפך לאב בפעם השישית בחייו. עוד ראוי לציין כי במסגרת ההליך שהתנהל נגדו בגין אירוע האלימות האסיר שילם פיצויים לקורבן ותחת פיקוחו של בית המשפט התנצל בפניו והביע צער על מעורבותו במקרה.

למרות זאת, בשל אותה עבירה שבוצעה בנערותו, החליט שירות בתי הסוהר להגדירו כאסיר "ביטחוני" והטיל עליו מגבלות קשות ללא הצדק סביר הנראה לעין.

בעקבות עתירות שהגשנו שונה סיווגו של האסיר ל-״פלילי״ ותנאי מאסרו השתפרו כך שהוא זוכה לביקורים פתוחים וטלפונים. לאחרונה אף התקבלה בקשתנו לאפשר לו שחרור מוקדם והוא צפוי לצאת מהכלא בעוד כחודשיים לתכנית שיקום.

ביטחוניים מוסלמים

בשונה מהתנאים הקשים המאפיינים את מאסרם של האסירים הביטחוניים היהודים, האסיר הביטחוניים המוסלמים זוכים ליחס מועדף על ידי שירות בתי הסוהר. כך למשל, הם זכאים למנות נציג שיתווך בינם לבין הנהלת בית הכלא, להתפלל בצוותא ולהשתלב בלימודים.

הסיבה לאפליה בין שתי קבוצות האוכלוסייה, נובעת לדעתי מהלובי הפוליטי החזק שיש לאסירים הביטחוניים המוסלמים, מהעובדה שרוב האסירים הביטחוניים המוסלמים מבוגרים יותר ממקביליהם היהודיים וכן בשל רצונו של שירות בתי הסוהר להימנע מחיכוכים (בתוך בית המאסר ומחוצה לו) עם אוכלוסיית האסירים הביטחוניים המוסלמים.  

תנאי מאסר קשים גם בהשוואה לאסירים הפליליים

תנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים היהודיים אינם נמוכים רק בהשוואה לאסירים הביטחוניים המוסלמיים, אלה גם בהשוואה לאסירים הפליליים "הרגילים", גם כאלה שביצעו עבירות חמורות יותר.

כך למשל, בעוד שאסירים פליליים רשאים לנהל שיחות טלפון וביקורים פתוחים עם בני משפחתם ועורכי דינם, כמעט כאוות נפשם, אסירים ביטחוניים יהודיים אינם זכאים לנהל שיחות טלפון עם בני משפחתם ועורכי דינם וזכאים לביקורים סגורים בלבד (מבעד למחיצה, כשהשיחה מתנהלת באינטרקום).

כמו כן, בעוד שאסירים פליליים זכאים לבקש לשהות באגפים תורניים, האסירים הביטחוניים היהודים מוחזקים באגפים "שמורים" או בהפרדה, שהם אגפים נעדרי צביון דתי, למעט במקרים שניתנה חוות דעת שב"כ שמאשרת זאת.

בנוסף, ב-2018 נקבעו בפקודת בתי הסוהר הוראות המאפשרות שחרור מנהלי של אסירים לתקופות ארוכות (שחרור של אסיר טרם זמנו משיקולים של תקן כליאה). התיקון הוחל על כל אסיר שמרצה מאסר שאינו עולה על ארבע שנים אך האסירים הביטחוניים היהודיים לא זכו להיכלל במסגרת תיקון חשוב זה.

בדומה, סיכוייו של אסיר בטחוני לקבל שחרור מוקדם (לאחר שריצה לפחות שני שלישים מתקופת מאסרו) נמוך ביותר ביחס למקבילו הפלילי. זאת, בין היתר מאחר שאסירים ביטחוניים יהודים כמעט ולא מתקבלים לתכניות שיקום בקהילה.

בכך נוצר מצב אבסורדי – מצד אחד שירות בתי הסוהר מגדיר את האסירים הביטחוניים היהודיים כמסוכנים יותר מאסירים אחרים, ומצד שני, נמנע מלתת להם טיפול משקם שיסייע בחזרתם לחברה כאנשים טובים יותר.

בסיכומם של דברים, עינינו הרואות כי אסירים ביטחוניים יהודיים סובלים מאפליה בתנאי כליאתם בהשוואה לקבוצות אסירים אחרות. בנסיבות אלה יש חשיבות מיוחדת לייצוג מקצועי בהליכי שינוי הסיווג, מיצוי הזכויות והקלת תנאי המאסר.

יש לקוות שהממשלה הקרובה שתקום תבחן לעומק את נושא כליאתם של אסירים אלה, ותשקיע מאמצים על מנת לאפשר את שיקומם.

* עו״ד רותם טובול עוסקת בדין הפלילי

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי
"מכת מדינה": הסובלנות כלפי עבירות מין ברשת נגמרה
עו״ד שי גרין (צילום: סיגל קולטון)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ