אדם שרכש קורקינט חשמלי בחנות "סיבוב שני" בת"א, כשנזקק לשירותי התיקונים של החנות הוא מסר אותו לטיפול. מה רבה היתה הפתעתו כאשר גילה כי שבוע לאחר מכן, במסגרת פשיטה של נציגי משרד התחבורה על החנות, הקורקינט הוחרם ממנו. האם יצליח להחזיר אותו לרשותו?
אדם רכש קורקינט חשמלי מסוג "KOOPER" בחנות "סיבוב שני" בתל אביב. החנות, שנמצאת בבעלותה של חברת "ש.ר. פאר", מפעילה גם מוסך תיקונים, ולכן כשהקורקינט התקלקל הוא מסר אותו לתיקון בחנות במרץ 2014.
אלא שכשבוע לאחר מכן נתגלה לו לתדהמתו שהקורקינט הוחרם במסגרת מבצע של משרד התחבורה. לאחר שפנה למשרד התחבורה פעמים מספר בבקשה לקבל חזרה את הקורקינט אך נענה בשלילה הוא הגיש בקשה להחזרת תפוס בבית משפט השלום בת"א.
התובע טען בין השאר, כי אין כל הצדקה להחרמת הקורקינט, שכן הוא לא ביצע באמצעותו כל עבירה, וזאת גם אם השימוש בקורקינט אסור. עוד טען כי אי החזרת הקורקינט פוגעת בו וגורמת לו נזק כספי שהרי שילם בעבורו סכום כספי לא מבוטל וכרגע, כשהוא לא ברשותו אין הוא יכול לעשות בו שימוש תעבורתי או לפחות לקבל בחזרה את כספו בכל דרך שהיא.
מנגד, במשרד התחבורה התנגדו להשבת הקורקינט וטענו כי יש יסוד סביר להניח כי בקורקינט בוצעו עבירות והקורקינט עשוי לשמש ראייה במשפט כנגד החברה שמפעילה את החנות.
נציגי המשרד הזכירו כי החזקת קורקינט חשמלי מסוג זה אסורה בישראל, בהיותו "רכב מנועי" שאינו עומד בדרישות משרד התחבורה ולא ניתן לקבל בעבורו רישיונות. הם הוסיפו, שהקורקינט הוא כלי מסוכן, שאינו עומד במגבלות שנקבעו בתקנות התעבורה ביחס למשקל, למהירות ולהספק מנוע, ולכן החזרתו לתובע תסכן את הציבור.
התפיסה חוקית
השופט אהרן האוזרמן ציין בפתח דבריו כי די בנתונים שסיפק בעל הקורקינט כדי לקבוע כי קיים יסוד סביר להניח שנעברו בקורקינט עבירות, קל וחומר לאחר הצגת נתוני משרד התחבורה.
השופט קבע, כי למשרד התחבורה הסמכות לתפוס את הקורקינט מרגע שיש חשד לביצוע עבירה ועל מנת שישמש לה כראייה. מאחר שקורקינט הוא כלי רכב שייבואו לישראל נאסר בחוק, קמה למשרד התחבורה הסמכות לתפוס אותו, ואין זה רלוונטי אם העבירה בוצעה על ידי בעל הקורקינט כל עוד יש לחפץ זיקה לחשוד בביצוע העבירה – החנות. בהקשר זה הזכיר השופט, כי אף שההחרמה פוגעת בקניינו של התובע, הרי שיש איסור החוקי על עצם החזקת הכלי הזה.
השופט הדגיש כי אין בקביעתו כדי לחרוץ את גורלו של בעל הקורקינט ולקבוע שביצע עבירה בעצם רכישתו והחזקתו.
לבסוף פסק השופט כי הקורקינט יישאר בחזקת משרד התחבורה עד לסוף ההליך הפלילי נגד בעלת החנות.
ביום 11.07.2004 התקין שר התחבורה את צו התעבורה – קורקינט חשמלי פטור מהוראות הפקודה. הגדרתו של קורקינט חשמלי על פי צו זה הינו רכב בכל שני גלגלים שהספקו אינו עולה על 100 וואט, משקלו העצמי אינו עולה על 12 ק"ג ומהירות נסיעתו אינה עולה על 12 קמ"ש. במקרה שלפנינו מדובר בקורקינט שהספקו הוא 350 וואט, משקלו למעלה מ-27 ק"ג והמהירות בו עולה על 35 קמ"ש.
מנתונים אלה, ברור, שצו התעבורה אינו חל על הקורקינט במקרה זה, ולכן הקורקינט נחשב ל"רכב" ואינו חוקי.
*עו"ד דודי דויטש עוסק בדיני תעבורה
**הכותב לא ייצג בתיק
***שמות באי הכח לא צוינו בהחלטה
****המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.