בית המשפט הורה לחברת הבנייה "נאות מזרחי" לשלם כ-95,000 שקל בשל ליקויי בנייה בדירה שמכרה. הפיצוי ניתן גם על עגמת נפש שנגרמה לרוכשים, עקב יחס בעייתי ביותר מצד החברה.
השופטת הבכירה רחל ערקובי מבית משפט השלום בתל-אביב קיבלה לפני מספר שבועות את תביעתה של בני זוג שרכשו דירה בחולון מחברת הבנייה "נאות מזרחי", והורה לחברה לשלם להם כ-95,000 שקל עבור עלות תיקון ליקויי בדירה שמכרה להם, וכן בגין עגמת הנפש שנגרמה להם.
התובעים התקשרו עם החברה בחוזה לרכישת הדירה בשנת 2014. הם רכשו אותה לאחר קבלת טופס 4, as is"", כלומר במצב גמור.
את תביעתם הם הגישו לאחר שגילו, לטענתם, שורה של ליקויים המצביעים על בנייה רשלנית ובניגוד לתקנים הדרושים. התובעים אף טענו כי פנו אל החברה אך נתקלו בסחבת ואפילו באיומים (התובעים הגישו במקביל תביעת לשון הרע), ומאוחר יותר החברה ביצעה מספק תיקונים קוסמטיים בלבד.
אחד האירועים המרכזיים היה לטענת התובעים, נפילתו של מעקה מרפסת עשוי זכוכית, שיצא מהמקום והוטח בחוזקה על פרגולה של שכן.
מנגד, החברה-הנתבעת טענה בין היתר לפי חוק המכר יש לתת למוכר הזדמנות נאותה לתיקונם.
כמו כן נטען כי בכל מקרה אין צורך בפינוי הדירה כיוון שמדובר בעניינים מינוריים ואסתטיים בלבד, מה גם שהתובעים אישרו את הדירה כפי שהיא כשקיבלו אותה.
אירוע בטיחותי חמור
השופטת עורקבי הבהירה כי רכישת הדירה "במצב גמור" לא פוטרת את הנתבעת מאחריותה לתיקונם, שכן על מנת לקבל פטור מאחריות על הנתבעת להוכיח שהתובעים ידעו על הליקויים הספציפיים והתקנים הרלוונטיים.
בעניין זה השופטת קיבלה את עמדתו של מומחה מטעם בית משפט, שפירט מספר ליקויים שאינם קוסמטיים אלא מקצועיים. "הליקויים הינם ליקויים שבמומחיות, לא מצופה כי התובעים אשר אינם מומחים ידעו לא את התקנים הרשמיים ולא את שאינם רשמיים", כתבה.
בהמשך קבעה השופטת כי אין לאפשר לנתבעת לתקן את הליקויים, בין היתר משום שהתנהלותה ערערה את מערכת היחסים בין הצדדים ללא תקנה, באופן אשר אינו מאפשר לה לבצע את התיקונים.
בהקשר זה השופטת הזכירה כי לאחר האירוע של נפילת המעקה – אותו כינתה "אירוע בטיחותי חמור ביותר" – ולאחר שהנתבעת רצה לספק והתקינה זכוכית חלופית, שלח המנכ"ל שלה מכתב לתובע במסגרתו טען כי בבדיקה התברר כי הכיסאות עפו במרפסת והם אשר שברו את הזכוכית ועל כן עליהם לשלם בגין התיקון.
עוד נכתב במסגרת המכתב כי "אי ביצוע התשלום עד ליום 30.10.15 ימנע את רישומם בטאבו ובהמשך נכתב 'שקרים' 'ועכברים יהודים' זה לא כאן!'".
"סבורני כי אף מבלי להיכנס לזהות האחראי לנפילת הזכוכית, אירוע בטיחותי חמור ביותר, התבטאות מנכ"ל הנתבעת באופן כה קיצוני כלפי רוכש דירה, התבטאות אשר בגינה אף הוגשה תביעה בעילת לשון הרע על ידי התובעים, ברי כי מערערת את מערכת היחסים באופן מוחלט, באופן אשר אינו מאפשר את ביצוע התיקון על ידי הנתבעת בעצמה".
כמו כן, השופטת סברה כי לאור התנהלות זו יש לפסוק לתובעים פיצוי בגין עגמת נפש (בסך 7,000 שקל), לנוכח אותו אירוע ובשל "שליחת המכתב הכולל ביטויים פוגעניים מובהקים כלפי רוכשי הדירה הם התובעים אשר מהווה ללא ספק הפרה בוטה של יחסי האמון בין הצדדים".
בנוסף לסכום של 95,000 שקל, הנתבעת חויבה בהוצאות משפט וכן שכ"ט עו"'ד בשיעור 12%.
- שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין
עו"ד שגית דומיין
עוסק/ת ב-
מקרקעין ונדל"ן
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.