אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> תקדים רונית רולנד: האם סוף סוף יתחילו תחנות הרדיו לתת קרדיט ליוצרים?

תקדים רונית רולנד: האם סוף סוף יתחילו תחנות הרדיו לתת קרדיט ליוצרים?

מאת: עו"ד אלי נחום | תאריך פרסום : 26/10/2016 13:52:00 | גרסת הדפסה

עו"ד אלי נחום. צילום: חיים כהן

פסק דין שניתן לאחרונה נגד גלגל"צ מעלה על סדר היום את התעלמותם הבוטה של מגישים בתחנות הרדיו מהחובה לתת קרדיט ליוצרים ומבצעים על שיריהם.

לפני מספר ימים פסק שופט בית משפט השלום בתל אביב עזריה אלקלעי כי על גלגל"צ לפצות את המוסיקאית רונית רולנד בסכום של 50,000 שקל עקב אי מתן קרדיט על השתתפותה בביצוע של שיר ביחד עם להקת מיומנה.

זכותם של מבצעים ויוצרים לקבל קרדיט על יצירתם היא "זכות מוסרית" המעוגנת בחוק זכויות מבצעים ובחוק זכות יוצרים. לפי חוקים אלה, יוצרים ומבצעים זכאים לכך ששמם יופיע לצד יצירתם.

ברם, בעוד שבתי המשפט מוצפים בתביעות ביחס לצלמים, ציירים ויוצרים אחרים שלא קיבלו קרדיט על יצירתם, עד היום לא ניתן היה למצוא ולו פסק דין אחד בעניין זכותם של יוצרי שירים ומבצעיהם לקבל קרדיט ברדיו.

לייעוץ בתחום:

עורך דין זכויות יוצרים

קצת היסטוריה

עד לפני כעשרים שנה נהגו תחנות הרדיו לתת קרדיט ליוצרים ומבצעים כמעט בכל שיר שהושמע על ידן. היו לכך כמובן חריגים אך הכלל היה ברור – כשמשמיעים שיר ברדיו חובה לציין את שמות יוצריו ומבצעיו, אלא אם כן יש נסיבות מיוחדות המונעות זאת (כגון שידור שירים ברצף).

בשלב כלשהו, ככל הנראה במקביל להקמתה של גלגל"צ ותחנות הרדיו האזוריות,  החובה לתת קרדיט החלה להתמוסס, במיוחד ביחס לכותבי השירים ולמלחיניהם.

גם מתן הקרדיט למבצעי השירים הלך ופחת עד כי נדמה שכיום השדרנים מתייחסים לכך כאופציה בלבד, ולא רואים בכך חובה כלשהי. יחד עם זאת, התופעה מצומצמת יותר בכל הנוגע לזמרים ובדרך כלל כן מוזכר שמם לפני או אחרי השמעת שיר.

הבעיה האמיתית: אי מתן קרדיט ליוצרי השיר

תופעת אי מתן קרדיט לכותבים ומלחינים היא חמורה הרבה יותר בהשוואה למבצעים, שכן ללא ביצוע חיפוש אקטיבי לא ניתן לדעת מי חיבר את השיר המושמע ברדיו.

התירוץ העיקרי של תחנות הרדיו בהקשר זה הוא שהקראת שמות הכותבים והמלחינים לפני או אחרי השמעת השיר מחבלת בשטף השידורים ומוסיפה מלל מיותר שפוגע בהנאת המאזינים.

התוצאה היא שכאשר מושמע שיר ברדיו בדרך כלל מוצג שמו של המבצע בלבד. לעתים קרובות אצל המאזין נוצר הרושם שהוא גם כתב והלחין את השיר והדברים הם בבחינת "הוספת חטא על פשע".

על אף חשיבותה, החובה לתת קרדיט אינה צריכה להיות מוחלטת. בהחלט ייתכנו מצבים בהם מתן הקרדיט אינו אפשרי או פוגע באופן ממשי בתוכנית. כך למשל, כשבתוכנית הרדיו מושמעים שירים ברצף – אין כל הגיון בהטלת חובה לתת קרדיט בין שיר לשיר.

יחד עם זאת, חשוב כי אי מתן הקרדיט יישאר בגדר חריג וכי הנורמה תהיה שמירה על זכויות היוצרים של הכותבים, המלחינים והמבצעים.

לא מדובר בדרישה קטנונית הנובעת מ"אגו" של יוצרים ומבצעים (כפי שגלגל"צ ניסתה לטעון בהליך המשפטי שרולנד ניהלה נגדם). זו אחת מהאפשרויות המרכזיות של יוצרים להתפרסם ולקדם את פעילותם האמנותית.

חשש מ"חרם" ופיצוי נמוך

השאלה המתבקשת היא מדוע יוצרי שירים שזכותם לקרדיט נרמסה לא תבעו עד היום?

הזכות לקבלת קרדיט היא זכות אישית של האמן שאינה ניתן להעברה. בנסיבות אלה, אקו"ם (אגודה הפועלת לשמירת זכויותיהם של יוצרים בתחום המוסיקה) אינה יכולה לממש את הזכות הזו בשמם של היוצרים, וכך גם "אשכולות" (איגוד זכויות המבצעים).

האמנים עצמם, שנותרים להתמודד לבדם מול גופי השידור, חוששים שהגשת תביעה "תסמן אותם" ותוביל להחרמתם בתחנות הרדיו. בנוסף, לא בכל מקרה גובה הפיצוי הצפוי מצדיק מבחינה כלכלית הגשת תביעה.

המקרה של רונית רולנד (שיוצגה על ידי עו"ד אסף לוטן) הוא מיוחד. גלגל"צ הזמינה מלהקת "מיומנה" גרסת כיסוי לשיר לועזי בשם "פומפיי" לתוכנית מיוחדת לרגל מצעד הפזמונים של 2013. "מיומנה" פנתה לרולנד  על מנת שתעבד את השיר ותבצע אותו איתם.

רולנד הפיקה על חשבונה את השיר וביצעה אותו יחד עם להקת "מיומנה". למרות זאת, במהלך השידור ובהשמעה חוזרת התחנה נתנה קרדיט ל"מיומנה" בלבד על אף שרולנד פנתה אליהם טלפונית  והעמידה אותם על חומרת המחדל.

סביר להניח שבהעדר נסיבות מיוחדות כמו במקרה של רולנד, הפיצוי שיגיע לאמן על הפרת זכותו לקרדיט יהיה קטן בהרבה (כמה מאות או אלפי שקלים בלבד).

ניצחון ביניים

חשיבות ניצחונה של רולנד היא אם כן לא בסלילת הדרך להעשרת חשבון הבנק של היוצרים אלא בעיקר בקריאה לאמנים לעמוד על זכותם לקבלת קרדיט על מנת שתחנות הרדיו יקיימו את חובתם על פי חוק.

רק לאחר שיינתנו יותר ויותר פסקי דין בנושא זה ייווצר כאן שינוי אמיתי ותחנות הרדיו יתחילו לכבד את זכויותיהם של הכותבים, המלחינים והמבצעים.

עורך דין אלי נחום עוסק בזכויות יוצרים

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

פסקי דין קשורים

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ