בן 21 נהרג בתאונה בכביש בצפון. בית המשפט קבע שמעקה בטיחות היה מציל את חייו וחייב את עיריית אום אל פאחם, המועצה המקומית בסמ״ה והמדינה לפצות את ההורים
בפברואר 2013 בשעות הערב נסע צעיר מכפר מגוריו מוסמוס לבקר את בן דודתו. בדרך חזרה הביתה, בכביש הגישה לכפר מועאוויה, הוא איבד שליטה על רכבו, התדרדר לתעלה ונהרג. מאחר שהוא נהג ללא ביטוח חובה הוריו הגישו תביעת נזיקין נגד הרשויות. בית המשפט קיבל את טענת התובעים שהרשויות התרשלו כשלא התקינו בכביש מעקה בטיחות שהיה מונע את התוצאה הקטלנית.
אביו של המנוח סיפר כי באותו לילה, כשבנו לא שב הביתה הוא יצא לחפש אחריו, גילה את הרכב בתחתית התהום ואת בנו מוטל על הקרקע מחוץ לרכב ללא רוח חיים.
הרכב לא היה מבוטח בביטוח חובה ולכן לא ניתן היה להגיש תביעת פיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בנסיבות אלה הגישו ההורים תביעת רשלנות נגד עיריית אום אל פחם, מועצה מקומית בסמ״ה, נתיבי ישראל ומדינת ישראל.
התובעים טענו כי הכביש סבל במשך שנים רבות מהזנחה ולא תוחזק כראוי. התגלו בו, עוד לפני התאונה, ליקויי בטיחות רבים ובחלקים ממנו קיימות עקומות חדות ומסוכנות. בכביש לא הייתה תאורה, לא הוצבו בו תמרורים ולא הותקנו בצדיו מעקות בטיחות ואף לא מדרכות, אף שמדובר בכביש עירוני.
לטענתם, אם היה מותקן מעקה בטיחות הייתה נמנעת התוצאה הקטלנית.
הבוחן המשטרתי שחקר את מקום התאונה כתב כי התאונה התרחשה מכיוון שהנהג נרדם על ההגה או שנסע במהירות גבוהה מדי בעקומה ולכן איבד שליטה.
על מנת לסתור את המסקנות הגישו התובעים חוות דעת של מומחה מטעמם. המומחה כתב כי על הכביש רואים סימני בלימה מה שמעיד המנוח היה ערני והגיב לסכנה, ולא ייתכן שנרדם.
הנתבעות ניסו להטיל את האחריות לתחזוקת הכביש אחת על השניה.
לקח את הסוד לקבר
השופט אדהם ספדי מבית משפט השלום בבית שאן ציין כי לא ידוע בדיוק מה גרם לרכב לסטות מהנתיב ולהתדרדר לתהום. ״המנוח לקח את הסוד עמו לקבר״, כתב.
הוא ציין כי קיימות ראיות למכביר המוכיחות שלפני התאונה הכביש לא תוחזק בכלל. מצבו ״היה עגום, האספלט לא היה תקין, לא הייתה בו תאורה, לא מדרכות ולא מעקות ולא הוצבו בו תמרורים״.
לקביעת השופט, התובעים הוכיחו שאילו היה מותקן במקום מעקה בטיחות נפילת רכב המנוח לתהום הייתה נמנעת וכך גם התוצאה הקטלנית.
עוד הוא קבע כי חרף מצב הכביש והמסוכנות שנשקפה ממנו העירייה והמועצה, שהכביש נמצא בשטחן, לא עשו מאומה לתיקון הליקויים.
השופט מצא לנכון להטיל אחריות גם על המדינה, שסללה את הכביש במקור. עם זאת, הוא פטר מאחריות את נתיבי ישראל מכיוון שהכביש לא היה באחריותה מעל 7 שנים קודם לתאונה.
מבחינת חלוקת האחריות, נקבע כי מכיוון שרק חלק קטן מהכביש נמצא בתחום השיפוט של בסמ״ה, היא תישא ב-15%. על המדינה ועיריית אום אל פאחם הוטלה אחריות בשיעור 42.5% כל אחת.
השופט הטיל על המנוח אשם תורם משמעותי לאחר שהתרשם שהוא נהג במהירות לא סבירה ביחס לתנאי הדרך.
לאחר ניכוי 40% אשם תורם חויבו הנתבעות בסך של 891,078 שקל בתוספת שכ״ט עו״ד בסך 208,500 שקל והוצאות בסך 30,000 שקל.
- ב״כ התובעים: עו"ד ח. אבו חוסיין
- ב״כ הנתבעים: עו"ד א.אלרום, עו״ד ק. אסולין (בשם עיריית אום אל פאחם), עו"ד מוחמד מעלואני (בשם המועצה המקומית בסמ״ה), עו"ד מרדכי כהן-ניסן ואח' (בשם נתיבי ישראל)
פרקליטות מחוז צפון (בשם המדינה)
עו״ד רן שקד
עוסק/ת ב-
נזקי גוף ותאונות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.