אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> קשישה שהלכה בשולי כביש 4 נפלה ונחבלה. מי אשם?

קשישה שהלכה בשולי כביש 4 נפלה ונחבלה. מי אשם?

מאת: עו"ד ליאורה כהן | תאריך פרסום : 23/01/2024 12:26:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Gerardo Marrufo on Unsplash

"נתיבי ישראל" טענה שהתאונה אירעה באשמת התובעת שבחרה לקצר דרך תעלה בצד הכביש, אך בית המשפט קבע שהאחריות על החברה. האישה תפוצה ב-228,000 שקל

בית משפט השלום בחיפה פסק לאחרונה פיצויים והוצאות בסך 228,000 שקל לקשישה שמעדה לפני מספר שנים בשולי כביש 4 ונחבלה. "נתיבי ישראל" שצורפה כנתבעת ניסתה אמנם להפיל את האחריות לתאונה ונזקיה על אחרים, אלא שהשופטת מעין צור קבעה שהיא האחראית הבלעדית.

בתביעה שהוגשה לבית המשפט סיפרה הקשישה (83) כי בחודש מרץ 2017 צעדה על שולי כביש 4 מדרום לצפון, סמוך לצומת רחוב מסריק שבנהריה. לטענתה, בשלב מסוים של ההליכה היא נתקלה במוט ברזל שמלכתחילה לא ניתן היה להבחין בו. כתוצאה מכך היא נפלה ארצה בעוצמה ונגרמו לה שברים בכתף ובשתי ידיה.

לתביעה צורפו שתי נתבעות – עיריית נהריה וחברת "נתיבי ישראל", שטענה להגנתה כי התאונה אירעה בשל בחירת הקשישה לצעוד בתעלה בצדי הכביש שאינה מיועדת למעבר הולכי רגל, ומכאן שעליה לשאת בתוצאות. עוד טענה החברה כי קיומו של מוט ברזל אינו מעיד על רשלנות, שכן לא ניתן למנוע לחלוטין תקלות בדרך.

אחראי נוסף לתאונה, לשיטת החברה, הוא קבלן ניקיון מטעמה. לעמדתה, בהתאם להסכם התחזוקה ביניהם היה עליו להסיר את מוט הברזל ומשלא עשה כן – עליו רובצת חובת הפיצוי.

הקבלן לעומת זאת טען שסילוק בזנטים ומוטות אינו חלק מתפקידו.

רשלנות שגרמה סבל רב

תחילה קבעה השופטת צור שעיריית נהריה אינה אחראית לתאונה. הגם שמדובר במקטע כביש העובר בתחום שיפוטה – משהוחלט שהמקטע יהיה באחריות "נתיבי ישראל", עברה אליה גם האחריות הבלעדית לדאוג לתקינותו של המקום ולתחזוקתו. השופטת אף קבעה שאין מקום להטיל על התובעת אשם תורם, שכן היא נתקלה במפגע שקשה היה להבחין בו.

בקרב שנוהל בין השניים הנותרים – "נתיבי ישראל" וקבלן הניקיון – הכריעה השופטת כי ידו של האחרון על העליונה. השופטת מצאה כי ההסכם עם הקבלן אינו מתייחס למוטות ברזל, ומנהל אזור מטעם "נתיבי ישראל" אישר בעדותו כי הסרת מוטות משולי הכביש אינה בתחום אחריותו של הקבלן.

בשלב זה ניגשה השופטת לבחון האם אי הסרת המוט עולה כדי רשלנות של "נתיבי ישראל". תשובתה הייתה חיובית: "מוטות מסוג זה מהווים מפגע מסוכן, ויש להסירם מיד בתום ביצוע המדידה שלשמה הונחו, ולא להמתין לניקיון התקופתי שמבוצע במקום. הדבר לא נעשה, ומכאן שהנתבעת התרשלה באחזקת המקום".

בסוגיית הנזק ציינה השופטת כי התאונה הותירה בקשישה נכות גבוהה לצמיתות, ומצבה כיום מקשה עליה לבצע פעולות יומיומיות. "אין ספק שמדובר בפגיעה חמורה הגורמת סבל רב, בפרט לאדם קשיש", כתבה.

בנסיבות אלה היא קבעה ש"נתיבי ישראל" תפצה אותה בכ-190,000 שקל עבור נזקיה השונים כגון הוצאות רפואיות וכאב וסבל, ואף תשלם לה שכ"ט עו"ד בסך כ-38,000 שקל. כמו כן חויבה החברה הלאומית לתשתיות תחבורה לשלם לקשישה הוצאות משפט, ואף לשאת בשכר טרחת עורכי דין של העירייה והקבלן, בסך כולל של 40,000 שקל.

  • ב"כ התובעת: עו"ד בקר ואח'
  • ב"כ "נתיבי ישראל": עו"ד בלוך ואח'
  • ב"כ העירייה: עו"ד לוריג ואח'
  • ב"כ הקבלן: עו"ד כהן
עו"ד ליאורה כהן עוסק/ת ב- נזקי גוף ותאונות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ