שני לקוחות החברה טענו שהיא גבתה דמי תחזוקה שלא כדין עבור מכשירי טלפון מסוימים. הבקשה הובילה לפשרה: 6 חודשים עם תחזוקה חינם, ואי גבייה בעתיד למעט ממי שמודיע על רצונו המפורש בכך.
ביהמ"ש המחוזי בלוד אישר הסדר פשרה בין בזק לבין קבוצה של לקוחותיה, במסגרתו החברה העניקה 6 חודשים תחזוקה חינם למחזיקי מכשירי טלפון מסוג "טלכל", "זמיר" ו-"עפרוני" – שהועמדו לרשות לקוחות החברה עם התקנת קו טלפון.
כמו כן, הוסכם כי החברה תמשיך לספק את שירות התחזוקה רק למנויים שיביעו את רצונם בכך. לכל היתר החברה תפסיק לספק את השירות, בין אם הודיעו שברצונם להפסיק ובין אם לא.
ההליך בשנה שעברה, כאשר שני לקוחות של בזק הגישו בקשה לאישור ייצוגית נגדה, בה טענו כי החברה חייבה לקוחות שלא כדין בגין שירות תחזוקה עבור מכשירי טלפון מסוג "טלכל", בסך של 4.35 שקלים בחודש.
המבקשים טענו כי מדובר בחיוב סרק, שכן מכשירי "טלכל" יוצרו עד שנות ה-90 של המאה הקודמת, אינם משווקים יותר ואינם בשימוש. על כן הם ביקשו החזרת התשלומים ששולמו עבור שירות התחזוקה במהלך 7 השנים שקדמו להגשת הבקשה.
בתגובה לבקשה, בזק טענה שהיא גובה את דמי התחזוקה כדין, ומדובר בטלפונים המצויים בשימוש של מנויים רבים.
בעקבות הבקשה התקיימו מגעים בין בזק לבין משרד התקשורת, ביחס לשירות התחזוקה אותם היא מספקת ללקוחותיה עבור מכשירי טלפון מסוג טלכל, וכן עבור מכשירים נוספים מסוג "זמיר" ו"עפרוני".
מגעים אלה הסתיימו במתווה מוסכם, שלפיו בזק תמסור לכל לקוח המנוי על שירות התחזוקה הודעה, במסגרתה יתבקש הלקוח לעדכן את בזק אם הוא מעוניין להמשיך ולקבל את השירות בתמורה לתשלום חודשי קבוע.
עוד הוסכם שלכל הלקוחות (בין אם הודיעו ובין אם לא), בזק תספק תחזוקה למשך 6 חודשים, ללא תשלום.
בעקבות זאת, גם בזק והמבקשים גיבשו הסכם פשרה, שכלל בעיקרו את המתווה שגובש בין בזק לבין משרד התקשורת. בתוך כך השופט יחזקאל קינר נעתר לבקשת הצדדים לכלול בקבוצה גם את הלקוחות שחויבו בגין שירות תחזוקה עבור מכשירי הזמיר והעפרוני.
"חשיבות ציבורית בלתי מבוטלת"
בפתח הכרעתו, השופט קינר הסביר שמדובר בהסדר מעט יוצא דופן, שכן הוא תוצאה של מתווה שהושג בין משרד התקשורת לבין בזק, ולא בין המבקשים לבין בזק. כמו כן, המתווה כבר בוצע, ומהווה מה שנקרא "מעשה עשוי".
אולם למרות המצב הבלתי-שגרתי, השופט הגיע למסקנה כי ההסדר ראוי והוגן, והזכיר שמדובר בהטבה כספית משמעותית, שהוערכה על ידי הצדדים בסכום של כ-1.7 מיליון שקל. "בכך הייתה לתובענה חשיבות ציבורית בלתי מבוטלת, שהביאה תועלת לחברי הקבוצה", כתב.
בתוך כך השופט הוסיף תיקון אחד להסדר, וזאת בנוגע לסעיף שלפיו הסכם הפשרה יהווה סילוק סופי ומוחלט של "כל עילה, תביעה או טענה של מי מחברי הקבוצה בגין ו/או בקשר לתובענה ו/או בקשת האישור". השופט סבר כי הגדרה זו רחבה ממה שמתיר חוק תובענות ייצוגיות, ויש לצמצם את העניין כך שההסדר יהווה סילוק של כל העילות הכלולות "בבקשת האישור בלבד".
בהמשך פסק הדין השופט אישר את הסכומים שהצדדים הציעו לגמול למבקשים בסך 18,000 שקל, ושכ"ט עו"ד בסך 180,000 שקל.
בסיומו של פסק הדין השופט הורה לצדדים לפרסום על חשבון "בזק", הודעה בדבר אישור ההסדר, בשני עיתונים יומיים.
- ב"כ המבקשים: עורך דין צרכנות יחזקאל סיבק, עו"ד גלי עציון
- ב"כ המשיבה: עו"ד ניר אמודאי, עו"ד דמיטרי סופוניצקי
עו"ד גיל בכר
עוסק/ת ב-
דיני צרכנות ותיירות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.