בג"ץ 11163/03 ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל נגד ראש ממשלת ישראל
בית משפט העליון קבע, כי יש לבטל תוך שניים-עשר חודשים את החלטת הממשלה בעניין סיווג אזורי עדיפות לאומית בישראל ככל שהיא נוגעת לתחום החינוך, עקב היותה מפלה הפליה אסורה בין יהודים וערבים וכיוון שהתקבלה בחוסר סמכות, שכן מדובר בהסדר ראשוני הנתון לסמכות הכנסת .
הקריטריון הגיאוגרפי שקבעה הממשלה בחלוקת איזורי העדיפות הלאומית בתחום החינוך, הביא לכך שמתוך 500 הישובים שקיבלו מעמד של אזורי עדיפות לאומית נכללו רק ארבעה ישובים ערביים קטנים.
הנשיא ברק קבע, כי פער זה מצביע על תוצאה מפלה, תוצאה שהדמוקרטיה הישראלית אינה יכולה לסבול.
עם זאת, נקבע כי לאור התוצאה הקשה העלולה להגרם עקב הכרזת בטלותה המיידית של ההחלטה, הרי שיש להשעותה לתקופה של שניים-עשר חודשים מיום מתן פסק הדין.
המשנה לנשיא (בדימ') חשין קבע, כי סמכותה השיורית של הממשלה ע"פ סעיף 32 לחוק-יסוד: הממשלה הינה סמכות מוגבלת: גבול הסמכות השיורית הינו גבול סמכות הביצוע, ומכאן שהממשלה מוסמכת לקבוע הסדרים משניים בלבד, ואינה מוסמכת לקבוע הסדרים ראשוניים - סמכות הנתונה לכנסת בלבד.
במקרה הנדון, החלטת הממשלה לכונן אזורי עדיפות לאומית הינה מעצם טבעה החלטה הקובעת הסדר ראשוני, ומשלא קיים חוק מהותי מפורש בעניין, הרי שהממשלה לא היתה מוסמכת מכוח סמכותה השיורית לקבל החלטות אלו.
בג"ץ 11163/03 ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל נגד ראש ממשלת ישראל
למדור חוקתי ומנהלי
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.