הולכי רגל נגד רוכבי אופניים: השימוש באופניים רגילים וחשמליים הולך וגובר, וכך גם התאונות בין רוכבים להולכי רגל. האם הולך רגל שנפגע זכאי לפיצוי מהרוכב? והאם החוקים החדשים מהווים פתרון מספק לטווח הארוך?
בשנים האחרונות בתי החולים מדווחים על עלייה מתמדת במספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים. קריאות רבות נשמעות לטפל בנושא אך האם הפתרון קרוב?
לאחרונה נכנסו לתוקפן התקנות החדשות שאושרו על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת, האוסרות שימוש באופניים חשמליים בקרב בני נוער שטרם מלאו להם 14 שנה. ואולם, התקנות אינן מתייחסות לזכויות נפגעי תאונות אופניים, ובעיקר מסדירות את נושא התקינה של האופניים החשמליים, כגון: הגבלת הספק המנוע העזר ל– 250W, התקנת צופר, סימון האופניים בשלט "האופניים עם מנוע עזר", מספר השלדה והגבלת המהירות עד 25 קמ"ש.
נפגעתם בתאונת דרכים?
פנו ל- עו"ד תאונות דרכים
אלא שכל אלה אינן מביאות בשורה של ממש לנפגעי תאונות אופניים חשמליים, שכן התשתיות עדיין לקויות והחוק לא מחייב את הרוכבים לעשות ביטוח כנגד פגיעות צד ג' ואף אינו מגדיר אופניים חשמליים כ"כלי רכב", כך שתאונה בין הולך רגל לרוכב אינה מוגדרת כתאונת דרכים.
היעדר כיסוי ביטוחי נאות מותיר את נפגעי תאונות אופניים "בודדים במערכה" כיוון שהאפשרות היחידה שלהם היא לתבוע אישית את רוכב האופניים. כלומר, עליהם לצאת להתמודדות קשה ולעיתים חסרת סיכוי לקבלת הפיצוי, תוך הגררות להליך משפטי ארוך ומורכב.
על מנת לזכות בפיצוי, על הולך הרגל להוכיח שאותו רוכב הוא שהתרשל וגרם לתאונה ולפציעה, כאשר הליך כרוך בהוצאות כספיות לא מבוטלות ובחוות דעת רפואיות. בנוסף, גם אם הולך הרגל יזכה בתביעה, קיים חשש שהפוגע לא יוכל לשלם את הפיצוי.
ועשויים להתעורר גם קשיים נוספים. למשל, כאשר זהות רוכב האופניים החשמליים אינה ידועה לנפגע, לא ניתן יהיה להגיש תביעה ולקבל את הפיצוי.
אכיפה כפתרון?
לאחרונה ביקשה עיריית תל אביב לקבל לידיה סמכויות אכיפה ופיקוח בנושא. לעניות דעתי, אכיפה והטלת קנסות על רוכבי האופניים חשמליים לא תשרת את המטרה העיקרית: הגנה על הולכי הרגל מפני פגיעה.
הפתרון היעיל והראוי נעוץ בעיניי בשני מוקדים: תשתיות וחקיקה. תשתיות ראויות הן הבסיס למניעת סיכונים וצמצום הסכנות האפשריות. בצד תשתית טובה יש ליצור גם חקיקה שתגן על הנפגעים, ולפעול לא רק בדרך של חלוקת דוחות שיעשירו את קופת העירייה, אלא באמצעות פתרון ביטוחי זול לרוכבי האופניים החשמליים, שיבטיח לנפגע פיצוי הולם בכל מקרה של תאונה, ללא צורך בשאלת האשם בתאונה.
יתרה מזו, אכיפה מוגברת ברמה העירונית עלולה להקטין את היקף השימוש באופניים חשמליים, בעוד שכדאי דווקא לעודד שימוש בתחבורה כזו כחלק מהמגמה העולמית ליצירת התפתחות עירונית בסביבה ירוקה, התורמת להקטנת רמת זיהום האוויר ומפגעי הרעש.
מלכודות להולכי רגל
בשנים האחרונות הרשויות המקומיות – ובראשן עיריית תל אביב – השקיעו רבות בפיתוח שבילי אופניים. זוהי כמובן תופעה רצויה ומבורכת אך אליה וקוץ בה, שכן שבילים רבים מהווים מפגע סביבתי ומלכודות להולכי הרגל.
בניגוד להנחיות והמלצות משרד התחבורה והאגף לתכנון תחבורתי משנת 2009, שלפיהן יש לבצע הפרדה פיסית בין שבילי האופניים והמדרכות, חלק מהשבילים סומנו כחלק בלתי נפרד מהמדרכה, מה שהביא לחיכוך בלתי נמנע בין הרוכבים להולכי הרגל.
הדוגמא הבולטת היא רחוב אבן גבירול בתל-אביב, שבו סומנו שבילי אופניים בצמוד לבתי קפה, חנויות ודוכני פיס. בצדו האחר של שביל האופניים נמצאות תחנות האוטובוס, והנוסעים נאלצים להמתין לפעמים על השביל ממש.
יתרה מכך, הירידה מהאוטובוס למדרכה אינה אפשרית אלא דרך חציית שביל האופניים, וכאן כבר מדובר במלכודת של ממש. בהקשר זה חשוב לדעת כי ככל שרוכב האופניים נהג כשורה בשביל המסומן – הולך הרגל שנפגע לא יהיה זכאי לפיצוי מהרוכב.
נפגעתם בתאונה – מה עכשיו?
תמיד כדאי לבדוק את האפשרות שהתאונה נגרמה בשל רשלנותה של הרשות המקומית עקב מפגע או תכנון לקוי. אגב, גם רוכב האופניים יוכל להגיש בקשה לצרף את הרשות המקומית ולחייבה לפצות את הנפגע על מלוא נזקיו.
מיד עם קרות התאונה יש לאסוף כמה שיותר פרטים מרוכב האופניים, לצלם את המקום ולקבל פרטים של עדים. אם הגיעו למקום שוטרים או פקחים כמובן שניתן להיעזר בהם באיסוף הפרטים.
כמו כן, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי, ושם חשוב לפרט את כל הפגיעות והמגבלות.
אפשרויות נוספות לפיצוי
גם רוכבי האופניים חשמליים וגם הולכי הרגל זכאים לפיצוי מביטוח לאומי אם הפגיעה התרחשה בדרך לעבודה, במהלכה או בחזרה ממנה. במקרה זה תוכר התאונה כתאונת עבודה והנפגע יהיה זכאי לדמי פגיעה וקצבת נכות.
ככל שמדובר בפגיעה בעת ירידה מאוטובוס (או יציאה מרכב לכיוון המדרכה), ייתכן שתאונה זו תוכר כתאונת דרכים, ועליכם כמובן לרשום את מספר האוטובוס, לשמור את כרטיס הנסיעה ולקבל אישור מהמשטרה על התאונה.
אנשים המבוטחים בפוליסת תאונות אישיות יכולים לקבל פיצוי מחברת הביטוח בהתאם לתנאי הפוליסה, כמו גם מבוטחים בפוליסת ביטוח חיים עם רכיב של נכות או בפוליסת אובדן כושר עבודה שקיימות כיום גם בקרנות הפנסיה.
להסדיר את הנושא
בתקנות החדשות אין בשורה גדולה לנפגעי תאונות אופניים חשמליים, ולמעשה, כל עוד הם לא מוגדרים ככלי רכב ואין חובה לערוך ביטוח, לא תהיה בשורה. לפיכך, כדאי להסדיר את הנושא ברמה החקיקתית, ובנוסף להמשיך להשקיע בתשתיות עירוניות ראויות למען הסביבה והבריאות של כולנו.
* עו"ד אריאל סיאג עוסק בתחום הנזיקין, לרבות תאונות דרכים, תאונות עבודה ורשלנות רפואית.
** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.