לפני כשנה פגע נהג האוטובוס בקשיש שחצה כביש בתל אביב. בהסדר הטיעון הסכימו הצדדים על עונש של ששה חודשי עבודות שירות ופסילת רישיון של חמש שנים. בית המשפט אימץ את ההסדר על אף היותו "בחלקו התחתון של מתחם העונש ההולם".
בסמוך לשעה שבע בבוקר בתחילת פברואר 2015 התקרב נהג האוטובוס למעבר חצייה ברחוב לה גרדיה בתל-אביב תוך שהוא מאיץ למהירות של 58 קמ"ש. באותו זמן החל לחצות את מעבר הכביש קשיש בן 89 שנעזר במקל הליכה. הנהג, שעבר לנתיב השמאלי, הבחין בו ברגע האחרון ובלם בלימת חירום, אך למרות זאת פגע בקשיש, שנפטר מפצעיו.
לייעוץ בתחום:
פנו לעורך דין תעבורה
הנהג הואשם בגרימת מוות בנהיגה רשלנית. בבית המשפט הגיעו הצדדים להסדר טיעון לפיו הוא יודה באשמה ויורשע, ואילו המדינה תדרוש עונש של ששה חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות. עוד הוסכם כי רישיונו של הנאשם ייפסל, כשהמדינה תדרוש לכל היותר חמש שנות פסילה, וההגנה תהיה חופשית בטיעוניה.
במסגרת הטיעונים לעונש דרשה המדינה באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב להטיל על הנאשם חמש שנות פסילה בהתאם להסדר. המדינה פירטה את שיקוליה לעניין זה, וביניהם ערך קדושת החיים שנפגע והתרחשות התאונה על מעבר חצייה, שהוא "מבצרו של הולך הרגל".
עוד טענה המדינה כי היא "הלכה לקראת הנאשם" בכך שהסכימה לעבודות שירות, ולכן ראוי לאזן הקלה זו דרך החמרה ברכיב פסילת הרישיון.
הנאשם טען באמצעות עוה"ד אבי דוויק ויורי ברנט כי יש לזקוף לזכותו את ההודאה ונטילת האחריות על המקרה, ולהביא בחשבון את רשלנותו התורמת של המנוח ש"קפץ" לכביש.
כמו כן, נטען כי נסיבותיו האישיות של הנאשם לא פשוטות, הוא תלוי ברישיון לפרנסתו ועל כן יש להטיל עליו פסילה לתקופה של בין שנה וחצי לשלוש שנים.
מקרה חריג
השופט דן סעדון מבית המשפט לתעבורה בתל אביב הבהיר כי ערך קדושת החיים נפגע במקרה זה באופן מרבי, כך ש"סתם על לא עוול בכפו מצא קורבן התאונה את מותו".
השופט הסביר כי אמת המידה המרכזית לגזירת העונש בעבירה זו היא מידת הרשלנות של הנהג. במקרה זה, כתב השופט, מאחר שהנהג התקרב למעבר חצייה, חלה עליו חובת זהירות מוגברת והיה עליו להאט למהירות סבירה, שתאפשר לו להגיב גם למקרה שבו הולך הרגל מתרשל וחוצה את הכביש בחוסר זהירות.
היות שהנהג לא האט ואף האיץ, מידת רשלנותו היא חמורה, קבע השופט. מנגד, התחשב השופט בכך שהוכח שהולך הרגל אכן לא נזהר ו"קפץ" לכביש חרף גילו המתקדם.
לעניין העונש, השופט העיר כי בדרך כלל בעבירות מסוג זה מוטל על הנאשם מאסר בפועל ונפסל רישיונו לתקופה של 10 שנים או מעט פחות.
השופט הוסיף כי רק במקרים חריגים הוטלו על הנאשם עבודות שירות במקום מאסר בפועל, ובמקרים אלה לא הייתה לכך השפעה על תקופת פסילת הרישיון הממושכת.
בנוסף לכך, השופט ציין כי אף שנסיבותיו האישיות של הנאשם אינן פשוטות, משקלן נמוך לנוכח חומרת העבירה בה הואשם. עם זאת, יש לזקוף לזכותו את ההודאה באשמה ונטילת האחריות, המשיך השופט.
בסיכומו של דבר, קבע השופט כי הסדר הטיעון נמצא בחלקו התחתון של מתחם העונש ההולם ולכן אין מניעה לכבדו. השופט גזר על הנאשם עבודות שירות למשך ששה חודשים, פסילת רישיון לחמש שנים, פסילה על תנאי ומאסר על תנאי. כמו כן חויב הנאשם בפיצוי משפחת הקשיש ב-10,000 שקל.
*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את גט לויר
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.