כל מפגש של נהג ישראלי עם רשויות החוק אינו "שווה כוחות" ועלול להסתיים באסון לכיס ולרישיון הנהיגה, גם אם לא בוצעה כל עבירה. תעשיית הקנסות מניבה מיליארדים של שקלים לקופת המדינה ומי שנלחמים על חפותם מוציאים הון עתק על ייצוג משפטי. במקרים רבים גם זה לא עוזר - בתי המשפט דורשים ראיות, וכמה מאתנו מתעדים או מסתובבים עם מצלמה על הדשבורד?
למה מי שעצר 20 ס"מ סמוך לקו ה"עצור" צריך להיקנס? ומה קורה כשהשוטר טועה או משקר בנוגע לעבירה הנטענת? מדוע צריכים נהגים ישרים, שרובם מוציאים את פרנסתם בנהיגה, לשאת בקנס או לבזבז ימי עבודה בבתי המשפט?
מישהו צריך לשלם
ההנחה ברורה: הנהגים הם "פרות חולבות". לכן מצלמות המהירות, המנפקות כמות דוחות קולוסאלית מדי שנה, מכוונות כך שרף המהירות לצילום עומד על 20 קמ"ש מעל המהירות המותרת בעיר ו-25 קמ"ש מעל המהירות מחוץ לעיר. לכן גם מצלמות ה"אור אדום" החדשות מצלמות גם מהירות. למשרדי הגיעו לקוחות שאמנם הספיקו את ה"אור הירוק", אבל הספיקו גם לחטוף דו"ח מהירות.
ומה עם קציני המשטרה, המוסמכים לשלול רישיון בהליך מנהלי לתקופה שבין 30 עד 90 יום ללא משפט? אגב, אם תאושר הצעת החוק של חוטובלי, הפסילה תגיע לשישה חודשים ללא משפט, והנהגים עלולים למצוא את עצמם מבזבזים זמן וכסף רב בהליכים משפטיים.
טיפ: נהג שקיבל דו"ח רשאי לבקש להמירו באזהרה אם רישיונו בן למעלה מעשר שנים ואם בחמש שנים האחרונות לא עבר עבירה אחרת. ואם הרישיון נפסל - הנהג מחויב להפקידו פיזית אצל הגורם המתאים. כל עיכוב בהפקדת הרישיון יוביל לכך שהנהג יחשב כנוהג בפסילה, שלא "נספרת" עד להפקדת הרישיון. כך עלול להיווצר מעגל של פסילה שלעולם לא תסתיים.
תעשיית הנהיגה המונעת
בשנים האחרונות נפסל רישיונם של כ-570 אלף נהגים לשלושה חודשים בגין הנקודות שנצברו לרעתם. רובם היו יכולים לחסוך לעצמם את עגמת הנפש אם רק היו ניגשים לקורס נהיגה מונעת במועד שנקבע עבורם.
למה לא עשו זאת? כיוון שלא קיבלו את ההודעה על הקורס בזמן הנכון והתוודעו אליו עת הגיעו למשרד הרישוי לחדש את הרישיון. אז, כמובן, חויבו להיות בפסילה של 3 חודשים ולעבור מבחן תיאוריה שוב.
טיפ: לא לחכות למשרד הרישוי. התקשרו למרכז המידע של משרד הרישוי - כוכבית 5678 - ובררו כמה נקודות לחובתכם והאם אתם מחויבים בקורס נהיגה מונעת. אגב, תעשיית הקורסים מגלגלת עשרות מיליונים בשנה ומפרנסת הן "מכללות לנהיגה מונעת" והן "מאכערים" של משרד הרישוי.
"המכון הרפואי לבטיחות בדרכים"
בישראל המציאו גוף, שאין כדוגמתו בעולם: "המכון הרפואי לבטיחות בדרכים" (המרב"ד). בכוחה של "המלצה" מטעם המכון להביא לשלילת הרישיון על בסיס קריטריונים עלומים כדוגמת "אי התאמה אישיותית".
המלצות המרב"ד מתקבלות כחותמת גומי על ידי משרד הרישוי והנהג הפסול רשאי לערער לגוף אחד בלבד: וועדת ערר של משרד הבריאות. המשמעות הכספית? אגרות גבוהות, ייצוג משפטי יקר, בזבוז זמן ושאר מרעין בישין. אם תצטרכו גם להגיש עתירה מנהלית כנגד משרד הרישוי, העלות תאמיר עד ל-20 אלף שקל, מבלי לחשב את הסיכון שתישאו גם בהוצאות המשפט.
סעו בזהירות וכחוק והתפללו לאלת הדרך שמדינת ישראל -- בדמות שוטר,שופט,פקיד משרד הרישוי או הבריאות -- לא תיקרה בדרככם. חבל על הכסף שלכם.
* הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום התעבורה ומחבר הספר "בנתיב הבטוח": מדריך שימושי לדיני תעבורה לנהג הישראלי שמטרתו להקנות כלים וידע לנהג להימנע מפסילת רישיון הנהיגה וכיצד להתמודד עם הרשויות במינימום נזק.
**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור
למדור: תעבורה
אתר המשפט הישראלי פסקדין
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.