פשרה בתביעה ייצוגית: חברת הסלולר תשלם כ-2.8 מיליון שקלים ללקוחות שהיו מנויים לתוכניות גלישה מוגבלות וחויבו על חבילות המשך ללא הסכמה מפורשת. ההסדר אושר למרות התנגדות היועמ"ש
השופטת עידית ברקוביץ מבית המשפט המחוזי בתל-אביב אישרה לאחרונה הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד סלקום עקב חיוב לקוחות שמיצו חבילות גלישה בתשלום על חבילת המשך ללא הסכמתם – התנהלות שבגינה משרד התקשורת הטיל עליה עיצום כספי של כ-1.2 מיליון שקל. הפיצוי הכולל ללקוחות יעמוד על כ-2.8 מיליון שקלים.
לפי ההסדר, כל הלקוחות שחרגו מחבילת הגלישה וחויבו עבור חבילת המשך ללא הסכמה מפורשת יזכו להשבה לפי מתווה מדורג. אלה שחויבו בין החודשים ספטמבר 2014-ינואר 2017 – המועד שבו הרישיון של סלקום תוקן ונאסר עליה מפורשות להרחיב שירות שלא התבקש – יזכו להשבה על שלושת מחזורי החיוב הראשונים: 100% על החיוב הראשון, 50% על השני ו-25% על השלישי. לעומת זאת, מי שחויב לראשונה מינואר 2017 ועד לאישור ההסדר יקבל השבה מלאה על שני מחזורי חיוב.
ההסדר הושג בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגיש לקוח החברה בעבר באמצעות עו"ד ג'קי בובליל ועו"ד שרגא צייגר. בבקשה נטען כי המבקש היה מנוי בתוכנית עם נפח גלישה מוגבל כשלפי ההסכם סלקום הייתה רשאית להאט את מהירות הגלישה עם מיצוי החבילה.
בפועל, מה שהחברה עשתה הוא להודיע לו כשניצל 75% ו-95% מהחבילה שעם סיומה יחויב אוטומטית ב-5 שקלים על נפח גלישה של 1 ג'יגה– וכך אכן היה אף שלא הסכים לכך.
בבקשה נטען כי החיוב האוטומטי על חבילת ההמשך נעשה בניגוד להסכם ולתנאי הרישיון של סלקום – הפרה שבגינה אף חויבה בעיצום כספי של כ-1.2 מיליון שקלים. סלקום התבקשה לפיכך להחזיר למנויים את החיובים ביתר שהוערכו בכ-2.5 מיליון שקלים, ולהפסיק לצרף לקוחות לחבילות המשך ללא הסכמתם.
בתחילה סלקום טענה באמצעות עו"ד דרור ורסנו כי הייתה רשאית לבצע את השינוי כל עוד הודיעה עליו מראש. עוד היא טענה כי עד 2017 הוראות הרישיון שלה לא היו ברורות ואי אפשר היה להבין מהן שנאסר עליה להרחיב את השירות גם אחרי הודעה ללקוח. מכל מקום, ברגע שהמנויים השתמשו בשירות הרי שהסכימו לו בהתנהלותם.
ראוי, מאוזן והוגן
לאחר שהתקיים בין הצדדים משא ומתן והליך גישור הם הגישו בקשה לאשר את הסדר הפשרה שגיבשו. השופטת עידית ברקוביץ אישרה אותו לאחר שמצאה כי הוא ראוי, מאוזן והוגן, חרף התנגדות היועמ"ש שטען בין היתר כי היקף הפיצוי לא הולם בנסיבות.
השופטת ציינה כי החלוקה לשתי תקופות השבה הגיונית מאחר שלגבי התקופה הראשונה אי אפשר לשלול את טענתה של סלקום שתנאי הרישיון לא היו ברורים עד שתוקנו.
עוד ציינה השופטת כי מאז 2019 אין עוד מנויים שההסכמים עמם לא כוללים הסכמה לחיוב עבור חבילות המשך, כך שהפרת הרישיון לא נמשכת.
השופטת הוסיפה כי גם ההחלטה להגביל את מחזורי החיוב שבגינם יקבלו המנויים החזר הגיונית מאחר שאי אפשר לשלול את טענתה של סלקום כי במידה מסוימת הסכימו לחיוב או לפחות לא הקטינו את הנזק משום שלא התלוננו עליו גם אחרי שקיבלו הודעות וחויבו מספר פעמים.
הגמול למבקש יעמוד על 0.5% מהפיצוי ואילו עורכי הדין שלו יזכו בשכר טרחה של 17.5% – מחציתו תשולם 30 יום לאחר האישור והמחצית השנייה אחרי שהלקוחות יקבלו את ההחזר.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.