עיריית חיפה דרשה מהחברות שבמתחם בתי הזיקוק היטלי תיעול וסלילה בסכומי עתק של מאות מיליוני שקלים. אלא שאז הסתבר שההיטלים הם על עבודות שבוצעו הרבה לפני שהמתחם הפך לחלק מהעיר. ביהמ"ש הגדיר את התנהגות העירייה "בלתי סבירה בצורה קיצונית".
בדצמבר 2011 שלחה עיריית חיפה דרישות לתשלום היטלי תיעול וסלילה בשיעור של מאות מיליוני שקלים לבעלות הזכויות במתחם בתי הזיקוק שבחיפה, בהן חיפה כימיקלים ובז"ן. החברות הגישו עתירות מנהליות לביטול התשלומים הדרקוניים לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה. הדיון בעתירות אוחד.
באשר להיטלי התיעול, טענו החברות כי דרישות התשלום לא כללו פירוט המסביר על שום מה ולמה עליהן לשלם את סכומי העתק לעירייה. בדיעבד הסתבר להן, כי העירייה דרשה ב-2011 היטל על עבודות שביצוען טרם החל. עוד נטען, כי חוק העזר כלל לא חל עליהן באותו מועד.
לעניין היטלי הסלילה, נטען שהתשלום נדרש עבור עבודות שביצעה העירייה בין 2006-2008. אלא שבאותה תקופה, ולמעשה עד 2010, מתחם בתי הזיקוק כלל לא היה חלק מהמרחב המוניציפלי של העירייה.
קודם מתכננים אחר כך מקבלים החלטות
השופט אברהם אליקים קבע כי העירייה נהגה בחוסר סבירות קיצונית. השופט קבע כי דרישות התשלום להיטל תיעול נוסחו באופן עלום וסתום, שאינו עונה על דרישות חוק העזר ובוודאי שלא על חובת המינהל התקין. בדרישות לא הוזכר כל פרט שהוא לגבי העבודות שבגינן נדרשו היטלי עתק, ורק משום כך, דינן להתבטל.
"זכותו של כל אדם הנדרש לשלם היטל, לקבל מידע ספציפי באשר למהות החוב המיוחס לו, לבחון אותו ולהערך לתשלום בהתאם. לא ייתכן לשלוח דרישת תשלום חסרת פרטים ולאחר מכן לבנות בדיעבד את מרכיביה". בהקשר זה ציין השופט, כי כטענת העותרות, בדיעבד הסתבר שדרישות התשלום הוצאו על עבודות עתידיות, שטרם הוחלט עליהן באותו מועד.
"במינהל ציבורי תקין סדר הענינים הוא שקודם מתכננים, אחר כך מקבלים החלטות... עיריה הגובה קודם כל תשלום ואחר כך מחליטה מה לעשות בו, למעשה גובה מס ולגבייה שכזו לא הוסמכה עירית חיפה", כתב השופט בפסק הדין.
עוד הדגיש השופט, כי חוק העזר מסמיך את העירייה לגבות היטל תיעול אם הנכס נמצא "באזור איסוף". אלא שעולה שמתחם בתי הזיקוק נכלל באזור זה רק בנובמבר 2012, כשנה לאחר הוצאת דרישת התשלום, כך שהדרישה הוצאה גם ללא כל בסיס חוקי.
"לא ניתן להכשיר בדיעבד דרך פעולה בלתי סבירה בצורה קיצונית זו, אם זכאית העיריה להטיל תיעול, בגין עבודות שבוצעו בנכס הנמצא באזור באיסוף, תתכבד ותדרוש המגיע לה, אך לא בדרישה שתחילתה עלומה, והיא מקבלת תוכן רק בדיעבד...".
לגבי היטלי הסלילה אישר השופט שעד 2010 ביצוע העבודות מרחב התכנון המקומי של חיפה לא כלל את מתחם בז"ן ולכן לא ניתן היה לדרוש היטלי סלילה על עבודות שבוצעו קודם לכן.
לא ייתכן שהעירייה תנסה להחיל את חוק העזר בדיעבד, על עבודות שבוצעו לפני שהמתחם בכלל נחשב לחלק מהעיר. מדובר בהפרה בוטה של עקרון החוקיות.
השופט ציין שנכון ומקובל שעירייה חיפה זכאית לתקבולי מיסים, אבל אין בזכאות זו כדי להכשירה לדרוש היטלים ללא בסיס חוקי.
לפיכך, השופט אליקים הורה על ביטול כל דרישות התשלום מדצמבר 2011. עיריית חיפה תשלם ל"חיפה כימיקלים" שכר טרחת עו"ד של 25 אלף שקל וסכום זהה לבז"ן, בתוספת החזר הוצאות משפט.
* עו"ד ונוטריון רונן קנטור עוסק בדיני מקרקעין ובמשפט אזרחי-מסחרי
** הכותב לא ייצג בתיק.
*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.