המדינה ביקשה לפסול את רישיונו של הנאשם בגרימת התאונה הקטלנית עם רכב ההסעות בכביש הבקעה עד להכרעה במשפט. השופטת קבעה שיש ראיות לכאורה לאשמתו ומסוכנותו, אך דחתה את הבקשה בגלל שיהוי
השופטת שרית זוכוביצקי-אורי דחתה לאחרונה את בקשת המדינה לפסול את רישיונו של טופאן שומאן עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. בתאונה שהתרחשה ב-2018 בכביש 90 התנגשה המשאית בה נהג הנאשם ברכב הסעות ושישה מנוסעיו נהרגו. השופטת קבעה כי במצב רגיל היה מקום להיענות לבקשה לנוכח התוצאה הקטלנית אך המדינה לא סיפקה הסבר מניח את הדעת מדוע המתינה שנתיים כשבזמן זה הנאשם המשיך לנהוג.
על פי כתב האישום, בנובמבר 2018 בשעה 2:30 בערך נסע הנאשם במשאית בכביש 90 מחיפה ליריחו, כחלק מעבודתו בהובלת סחורה. כשנסע בעקומה חדה, מסיבה לא ברורה, הוא סטה שמאלה וחצה קו הפרדה רצוף. נהגת שנסעה בנתיב הנגדי הסיטה את הרכב ימינה ועקפה את המשאית על ידי נסיעה בשול הימני. באותו זמן רכב ההסעות שנסע מאחוריה הסיט את ההגה לכיוון הנגדי ממנו הגיע הנאשם כדי לחמוק מהתנגשות. במקביל, בלם הנאשם את המשאית וסטה בחוזקה ימינה בחזרה לנתיב נסיעתו כך שהמשאית ורכב ההסעות נסעו אחד לכיוון השני ובסופו של דבר התנגשו. שישה מנוסעי רכב ההסעות מצאו את מותם.
רישיונו של הנאשם נפסל מנהלית ל-135 יום אך לאחר מכן הושב, והותר לו לנהוג ברכב פרטי בדרגה B.
בהמשך לכתב האישום שהוגש בחודש שעבר ביקשה המדינה לפסול את רישיונו של הנאשם עד תום ההליכים. היא טענה כי יש ראיות לכאורה לביצוע העבירה ומהנאשם נשקפת מסוכנות גבוהה.
עוד ציינה המדינה כי לחובת הנאשם 19 הרשעות קודמות והעובדה שהוא נוהג על משאית לפרנסתו מגבירה את המסוכנות הנשקפת ממנו.
היא הסבירה כי השיהוי הרב בהגשת הבקשה נבע בין היתר מהצורך בהשלמות חקירה ובביצוע שימוע לנאשם.
הנאשם טען כי התאונה לא נגרמה באשמתו שכן הסטייה שלו מהנתיב הייתה קלה והוא חזר למסלולו מיד. לטענתו, נהג רכב ההסעות הפעיל שיקול דעת מוטעה כשסטה לנתיב שלו וגרם לתאונה. הוא הוסיף כי עברו התעבורתי אינו משמעותי, בעיקר לנוכח עיסוקו כנהג משאית הנוהג מידי יום.
עוד לדבריו, לאחר תום הפסילה המנהלית שב לנהוג ואילו סברה המדינה כי המשך נהיגתו מהווה סיכון רישיונו לא היה מוחזר לו.
הראיות מעידות שהנהג מסוכן
השופטת שרית זוכוביצקי-אורי מבית המשפט לתעבורה בירושלים דחתה את הבקשה. היא הבהירה כי פקודת התעבורה קובעת חזקת מסוכנות שלפיה, ככלל, מי שגרם לתאונת דרכים שבה נהרג אדם יפסל מלהחזיק רישיון עד למתן פסק הדין בעניינו.
היא ציינה כי בסרטון ממועד התאונה ניתן לראות את הנאשם סוטה סטייה חדה שמאלה תוך שהוא חוצה את קו ההפרדה הרצוף. בנוסף, בדו״ח הבוחן נקבע כי הגורם לתאונה היה התנהגות הנאשם שסטה לכיוון הנגדי.
השופטת ציינה שהנאשם, שנהג בכלי רכב כבד ומסוכן כשלעצמו, ידע היטב כי מדובר בכביש מסוכן ובעיקול מסוכן ולמרות זאת נהג באופן שגרם לו לאבד שליטה. ראיות אלה, יחד עם עברו התעבורתי הכבד, מעידות על מסוכנותו.
עם זאת, השופטת קבעה כי היה שיהוי כבד בהגשת הבקשה והנימוקים שפירטה המאשימה אינם מצדיקים את פרק הזמן הארוך מאז ביצוע העבירה ועד להגשת הבקשה. היא פסקה שהשיהוי יחד עם העדר הרשעות חדשות מאז התאונה והעובדה כי הנאשם אינו רשאי עוד לנהוג במשאית מטים את הכף לטובת הנאשם.
- שמות ב״כ הצדדים לא צוינו בהחלטה
עו"ד אריק שכנאי
עוסק/ת ב-
תעבורה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.