הסיבה: הנהג עובד חיוני למטרות ביטחוניות. "המצב בו אנו נמצאים בימים אלה אינו מצב רגיל ובהתאם יש לפעול ולתת החלטות גם בהתחשב במצב חריג זה", כתבה השופטת
בצעד חריג ועל רקע המלחמה המתחוללת בעזה קיבל בית המשפט לתעבורה בנוף-הגליל בקשה של נהג משאית שהיה מעורב בתאונת דרכים קשה לביטול פסילת רישיונו המנהלית. השופטת ג'ידא עספור שאהין קבעה כי באיזון שבין שמירת הציבור מפני מסוכנותו של הנהג לעומת התועלת שתצמח מעבודתו הביטחונית בתקופת המלחמה, המחייבת רישיון נהיגה בתוקף, גוברת התועלת.
התאונה אירעה בספטמבר האחרון בסמוך למחלף זרזיר. הנהג, עובד בתעשייה הביטחונית, פגע עם חזית משאיתו ברוכב אופניים שהשתלב בנתיב נסיעתו ופצע אותו אנושות. הרוכב פונה מזירת התאונה כשהוא מורדם ומונשם, וכיום הוא נמצא בעיצומו של הליך שיקומי. בעקבות התאונה ועל רקע הרשעות תעבורה קודמות, הוחלט לפסול את רישיונו של הנהג ל-60 ימים.
הנהג לא השלים עם הורדתו מהכביש. בבקשה שהגיש לבית המשפט הוא טען כי קצין המשטרה שפסל את רישיונו טעה בהחלטתו, שכן הוא נתן משקל יתר לעברו התעבורתי והתעלם מרשלנותו התורמת של רוכב האופניים. הנהג הסביר שהרוכב "חתך" אותו כך שהפגיעה בו הייתה בלתי נמנעת.
בתוך כך הנהג סיפר שהוא עובד כסייר בשמירה על אתרים אסטרטגיים של מדינת ישראל, כאשר רבים מעובדי החברה גויסו בצו 8 וקיים צורך ממשי להחזיר לו את רישיונו על-מנת שיוכל למלא את תפקידו הביטחוני החשוב לנוכח מצב החירום. בין לבין הביע הנהג צער על פציעתו הקשה של הרוכב, אך לצד זאת ביקש התחשבות לנוכח היותו מפרנס שלושה ילדים קטנים.
המדינה, מנגד, סירבה לבקשה. לטענתה נוכח תוצאות התאונה הקשות, שמעידות לכאורה על אחריות הנהג לתאונה, בד בבד עם הרשעותיו הקודמות – נשקפת ממנו מסוכנות רבה ואין מקום להחזירו לכביש בשלב זה.
"לא זוכר כלום"
השופטת עספור שאהין קבעה שקיימות ראיות לכאורה המבססות את אשמתו של הנהג בתאונה, כך שעל פניו אין מקום לקיצור הפסילה.
כך, ממצאי החקירה העלו שהוא כנראה לא שמר מספיק מרחק מרוכב האופניים, מה שגרם להתנגשות כשהאחרון ניסה להשתלב בנתיב הנסיעה. כמו כן צויין כי מדובר במקטע כביש תקין כשמזג האוויר היה נוח והראות הייתה טובה.
עוד נמצא שהרוכב לא "חתך" את הנהג אלא השתלב במתינות בנתיב נסיעתו. יתרה מכך, בהודעה שמסר הנהג תחת אזהרה מספר ימים לאחר התאונה, הוא הודה ש"לא זוכר כלום" וכי רק שמע בום ועצר. יוצא, לכאורה, שאין הסבר אחר לתאונה מלבד חוסר זהירותו.
השופטת אף ציינה שנשקפת מנהג המשאית מסוכנות מסוימת לנוכח נסיבות התאונה הקשות ובהתחשב בעברו התעבורתי שכולל 16 הרשעות קודמות, מהן 6 במהלך בשנתיים האחרונות.
עם זאת, בסופו של יום החליטה השופטת ש"לאור המצב החריג השורר במדינה וכאשר עסקינן בעובד חיוני למטרות ביטחוניות" יש מקום – מבלי לקבוע תקדים בעניין – להיעתר לבקשת נהג המשאית ולקצר את תקופת הפסילה בכך שתסתיים לאלתר. בהתאם לכך, היא חייבה את המשטרה להחזיר למבקש את רישיונו באופן מיידי.
- ב"כ נהג המשאית: עו"ד סופי גרניט
- ב"כ המדינה: עו"ד סלים אבו דיבה
עו"ד מילנה סדיקוב
עוסק/ת ב-
תעבורה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.